واگرایی اقتصاد و نفت در دولت یازدهم

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: وابستگی به نفت، افزایش سهم درآمدهای دولت به غیر محل نفت و کنترل هزینه های دولت از جمله زوایای اقتصاد مقاومتی بود و سعی شد این سیاست ها در قالب بودجه به جریان بیفتد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دیشب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما حضور یافت.

فرهاد دژپسند با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی ریشه دار و فراگیر است افزود: اقتصاد مقاومتی امری نیست که در برنامه کوتاه مدت به نتیجه برسد.

دژپسند افزود:‌ ما باید انتظار داشته باشیم یک دهم آنچه که درباره اقتصاد مقاومتی مقررشده در سال 95 به منسه ظهور دربیاید.

وی افزود:‌از زمانی که سیاست های کلی در بهمن سال 92 ابلاغ شد دولت گام های متنازعی در بودجه های سنواتی،‌برنامه و مصوبات خود برداشته است. 

دژپسند با بیان اینکه بودجه در آذر تنظیم و در دی تقدیم مجلس شد گفت:‌ با دقت لازم بحث اقتصاد مقاومتی متناسب با مقطع زمانی مورد توجه قرار گرفت و این بحث از زوایای مختلف تعریف شد.

 وی افزود: وابستگی به نفت، افزایش سهم درآمدهای دولت به غیر محل نفت و کنترل هزینه های دولت از جمله این زوایا بود و سعی شد این سیاست ها در قالب بودجه به جریان بیفتد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با طرح این سوال که چرا نمی توان به راحتی به بودجه مقاومتی رسید گفت: ما در چند سال گذشته بخش هزینه ای را رها کردیم یعنی تعداد پرسنل دولت بی رویه افزایش یافت و نظامات هزینه ای استانداردهای خود را از است داد.   دژپسند افزود:‌ در بحث افزایش طرح های عمرانی اکنون حدود 2 هزار و 906 طرح است که برآورد ما برای اتمام این طرح ها بین 400 تا 500 هزار میلیارد تومان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تمجید از ریاست کمیسیون تلفیق گفت: دکتر نادران از نظر سیاسی با دولت موضع دارد اما در موضوع بودجه همچون کارشناسی امین، صادق و باتجربه است از این رو مشکلی برایمان نبود .

دژپسند افزود:‌ راه افتادن حیدری نعمتی خوب نیست و مخل توسعه کشور و اجرای اقتصاد مقاومتی است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت:‌ما برای قطع وابستگی اعتبارات هزینه ای از نفت به زمان و حمایت نیاز داریم. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون 60 درصد ظرفیت تولید کشور متوقف شده است و به توزیع درآمد توجهی نمی شود و نباید همه چیز کشور را به برجام مربوط می کردیم.

دژپسند در ادامه گفت:‌ دولت یازدهم وابستگی 35 درصدی بودجه به درآمد های نفتی را به 22 درصد رسانده است.

وی افزود: تلاش جدی دولت این است که یک ریال پول هم تلف نشود و ما اعتبارات هزینه ای را که به ریخت و پاش و هدر رفت منابع منجر می شود کنترل کرده ایم. گاهی اوقات پیشنهادهایی که در دولت رد می شود نمایندگان مجلس با حرص و ولع در مجلس مطرح می کنند دژپسند افزود: اراده ها باید فراقوه ای باشد و تبدیل به باور و عزم همگانی شود یعنی اگر سازمان مدیریت ، اعتبار دستگاهی برای مدیریت هزینه، کم کرد باید همه تمکین کنند.
معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت:‌ما از سال 93 به بعد به سمت بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد حرکت کرده ایم .

وی افزود: اگر چه در بحث اتکا به درآمد های نفتی گام های خوبی در بودجه برداشته شده است اما قطع وابستگی به نفت فقط در بودجه نیست و اقتصاد نفتی با بودجه نفتی دو بحث جداگانه است .

دژپسند گفت:ما وابستگی 35 درصدی بودجه به نفت را به 22 درصد رسانده ایم.

وی افزود:‌ حتی در برنامه ششم حکمی گذاشتیم که اگر در طول این برنامه قیمت نفت و صادرات آن افزایش یابد دولت حق نداشته باشد ازآن بیشتر استفاده کند و اینها نشان می دهد که ما به دنبال قطع وابستگی به درآمد های نفتی هستیم.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت:‌ البته ما در مسیر راهمان نیازمند کمک بیشتر مجلس هستیم و چرا مجلس مصوبه می دهد که مثلا دولت فلان تعداد را استخدام کند؟ چرا به دولت اجازه داده نمی شود تا براساس نیازهایش استخدام کند؟

وی دربخش دیگری از این برنامه در خصوص حذف یارانه سه دهک گفت:‌ تبصره ای در این خصوص در مجلس به تصویب رسیده است و قابلیت اجرایی ندارد چرا که تشخیص سه دهک در مقام اجرا و عمل کار آسانی نیست .

دژپسند افزود:علت مخالفت دولت این است که با این شروط قابلیت اجرا وجود ندارد .   وی گفت:‌هم اکنون برخی یارانه را حق خود می دانند و قطع آن مقاومت ایجاد می کند.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود:دولت در سال گذشته یارانه حدود 4 میلیون نفر را حذف کرد و 20 درصد اعتراض کردند و مجبور شدیم یارانه را بر قرار کنیم.

وی در پایان گفت:‌ما با حذف یارانه ثروتمندان مخالف نیستیم اما باید به گونه ای عمل کرد که تنش ایجاد نشود.

کد خبر 7369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =