پیشرفت تجارت ترجیحی تهران-آنکارا

وزیر توسعه ترکیه با بیان اینکه ۳۰ محصول جدید به توافق قبلی تجارت ترجیحی ایران و ترکیه اضافه می‌شود، گفت: در کنار آن فرایند کاهش بروکراسی و تقویت تسهیلات گمرکی نیز اضافه خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از فارس، پایگاه خبری دیلی صباح روز گذشته اعلام کرد: دو گام جدید راجع به توافق تجاری ایران و ترکیه برای رسیدن به سقف 30 میلیارد دلار برداشته می‌شود؛ نخست 30 محصول جدید به قرارداد تجارت ترجیحی که در اول ژوئن منعقد شد اضافه می‌شود دوم اینکه به منظور رفع مشکلات اجرایی این فرایند توافق تسهیل تجاری امضاء می‌شود.

سودتی ییلماز وزیر توسعه تجارت در نشست با خبرنگاران اتحادیه اقتصاد گفت: سیستم تجارت ترجیحی با ایران تاثیر بسیار مهمی دارد و تصمیماتی برای اجرایی شدن بهتر آن در نظر گرفته شده است. به گفته یلماز بیش از 30 محصول جدید به توافق تجارت ترجیحی قبلی اضافه می‌شود مصطفی الیتاس وزیر اقتصاد این کشور هم به زودی برای رفع این مسائل به ایران می‌آید برخی موانع در اجرایی شدن آنها وجود دارد و برای تسهیل‌ آنها مذاکراتی در حال اجرا است.

یلماز گفت: در کنار موارد گفته شده افزایش تجارت بین دو کشور مد نظر است و همچنین آنها خواستار کاهش بروکراسی و افزایش سرمایه‌گذاری هستند در این زمینه فرایند گمرکی نیز تقویت خواهد شد. موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور پس از چند سال مذاکره در سال 1392 به امضای مقامات دو کشور رسید.

در این موافقتنامه که با هدف تقویت روابط تجاری بین ایران و ترکیه برقرار شده، ترکیه تخفیفات تعرفه ای در 140 قلم کالای کشاورزی با کد شش رقمی سیستم هماهنگ ( HS) به جمهوری اسلامی ایران اعطا کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز در 120 قلم کالای صنعتی، با کد شش رقمی سیستم هماهنگ (HS) تخفیفات تعرفه ای به جمهوری ترکیه داده است. این موافقتنامه از ژانویه 2015 میلادی یا 11 دی ماه 1393 به اجرا گذاشته شد. در توافق جدید 30 قلم کالا هم به کالاهای قبلی اضافه می‌شود.

کد خبر 7370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =