روایت بانک جهانی از کاهش فقر در ایران + سند

آمارهای بانک جهانی نشان می دهد فقر در ایران پس از شیب تند صعودی طی سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ از سال ۲۰۲۱ روند معکوس به خود گرفته و طی دو سال متوالی کاهشی شده است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، بانک جهانی اخیرا جدیدترین آمار برآوردی خود از وضعیت فقر در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران را منتشر کرده است.

این نهاد بین المللی سه شاخص از خط فقر را ارائه کرده که شامل خط فقر شدید با درآمد روزانه ۲.۱۵ دلار به ازای هر فرد، خط فقر با درآمد روزانه ۳.۶۵ دلار و خط فقر با درآمد روزانه ۶.۸۵ دلار است.

بررسی آمار بانک جهانی از وضعیت فقر در ایران نشان می دهد طی سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ وضعیت فقر در ایران بر اساس هر سه خط فقر تعریف شده توسط این بانک بهبود داشته است.

تعداد افراد دارای فقر مطلق در ایران که بر پایه درآمد روزانه ۲.۱۵ دلار برای هر نفر (براساس شاخص برابری قدرت خرید به‌قیمت ثابت سال ۲۰۱۷)تعریف شده در سال ۲۰۲۰ معادل ۰.۸ درصد از کل جمعیت کشور بوده اما این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۰.۷ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

بدین ترتیب فقر مطلق در ایران طی دو سال متوالی کاهشی بوده و نسبت جمعیت دارای فقر مطلق به کل جمعیت طی این مدت به کمترین رقم طی ۵ سال گذشته رسیده است.

در سال ۲۰۱۷ نسبت جمعیت دارای فقر مطلق در ایران به کل جمعیت ۰.۳ درصد بوده که این رقم تا سال ۲۰۲۰ روندی کمابیش صعودی را طی کرده و در این سال به ۰.۸ درصد رسیده بود.

روایت بانک جهانی از کاهش فقر در ایران + سند

بر اساس این گزارش وضعیت ایران در شاخص دوم فقر یعنی افراد با درآمد کمتر از ۳.۶۵ دلار در روز نیز بهبود قابل توجهی داشته است. در حالی که طی سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ شاهد جهش جمعیت افراد فقیر بر اساس این شاخص در ایران بوده ایم طی دو ساله ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به طور متوالی از این جمعیت کاسته شده است.

بر اساس برآورد بانک جهانی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۶ درصد جمعیت ایران درآمد روزانه کمتر از ۳.۶۵ دلار داشته اند اما این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۵ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۴ درصد کاهش داشته است که کمترین رقم از سال ۲۰۱۷ به این سو بوده است.

روایت بانک جهانی از کاهش فقر در ایران + سند

آمار بانک جهانی همچنین نشان می دهد در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲۲ درصد جمعیت ایران درآمد روزانه ۶.۸۵ دلار داشته است. این رقم کمتر از ۲۵ درصدی بوده که برای سال ۲۰۲۱ به ثبت رسیده است. در سال ۲۰۲۱ نیز جمعیت فقیر ایران بر اساس این خط فقر نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش قابل توجه داشته است. در سال ۲۰۲۰ یعنی سال آخر فعالیت دولت دوازدهم ۲۹ درصد جمعیت ایران با درآمد کمتر از ۶.۸۵ دلار در هر روز زندگی می کرده است.

روایت بانک جهانی از کاهش فقر در ایران + سند

بر این اساس آمارهای بانک جهانی نشان می هد وضعیت ایران در هر سه خط فقر تعریف شده توسط این نهاد بین المللی طی دو ساله فعالیت دولت سیزدهم بهبود قابل توجهی داشته است. این در حالی است که در دولت قبل نمودار فقر در کشور با شیب تند، صعودی بوده است.

کد خبر 73784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =