کارنامه پربار اقتصادی رئیس جمهور مردمی/ شهید رئیسی سیاست‌هایی اتخاذ کرد که خیرش به مردم برسد

استاد اقتصاد و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: از اقدامات اقتصادی مثبت شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی می‌توان به کنترل نقدینگی و تورم، ایجاد اشتغال و بهبود رشد اقتصادی اشاره کرد.

به گزارش اگزیم نیوز، مهدی منصوری بیدکانی روز جمعه درباره عملکرد رئیس جمهور شهید اظهار داشت: اقدامات آیت‌الله ابراهیم رئیسی در برخی حوزه‌ها به ویژه حوزه اقتصادی و ارزی قابل توجه است؛ به طوری که ایشان با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد هم‌فکری سازنده‌ای ایجاد کرده‌ بود و به همین جهت نرخ ارز از اسفند ۱۴۰۱ مسیری عقلایی و با ثباتی را طی کرد.

وی با اشاره به این موضوع که با عملکرد رئیس جمهور، آسیب‌های اقتصادی که ناشی از تصمیمات دولت قبل بود به حداقل رسید، گفت: آیت‌الله رئیسی از تصمیم اشتباه کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر شناور سازی نرخ ارز که نسخه‌ای از IMF بود پیروی نکرد بلکه با شجاعت یک مسیر ارزی مناسب را از اسفند ۱۴۰۱ اتخاذ کرد که این شجاعت شبیه به تصمیم ماهاتمیر محمد در بازداشت وزیر مالیه خود و اتمام نسخه IMF بود که این باعث بازگشت اقتصاد به مسیر معقول شد.

منصوری بیدکانی تاکید کرد: رئیس جمهور شهید برای زدودن ربا ازعملیات بانکی و بیمه‌ای تلاش‌های قابل تقدیری انجام داد؛ به عنوان نمونه برگزاری جلسه با مدیران عامل بیمه‌های کشور جهت استقرار بیمه‌های تکافل (بیمه‌های اسلامی) از مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. تکافل نوعی از بیمه‌های بدون ربا است که باعث به وجود آمدن سیستمی مبتنی بر تعاون می‌شود که این از یادگاری از رئیس جمهور در صنعت بیمه است.
وی افزود: شهید آیت الله رئیسی از اقتصاددانان مختلفی در تصمیمات اقتصادی استفاده می‌کرد و می‌دانست کشورهای در حال توسعه‌ای که از نسخه IMF استفاده می‌کنند دارای نرخ رشد منفی و بدهی سنگین می‌شوند، رئیس جمهور شهید در حوزه اقتصادی بی اشکال نبود؛ اما ایشان در چاره‌جویی از اقتصاددانان مختلف کشور برای اتخاذ سیاست‌هایی که به تعبیر امام علی خیرش به مردم برسد تلاش‌های بسیاری کرد.

عضو شورای عالی مجمع نخبگان ایران گفت: شهید جمهور، همیشه گزارش‌های دقیقی از وزیران و معاونان دستگاه‌های مختلف می‌خواستند همچنین فسادستیزی و برخورد قاطعانه با فساد از ویژگی‌های بارز رئیس جمهور بود مردم‌داری آیت الله رئیسی زبان زده همه بود و ایشان تمامی ویژگی‌ها یک مدیر انقلابی را داشت.

منصوری بیدکانی افزود: ایشان به یاد آوردند که می‌توان با آگاهی به علم روز دنیا مانند رجایی بود، همچنین باوجود تمام نقدهایی که به روش و منش اقتصادی آقای رئیسی در اداره کشور وجود دارد نباید از بستر و شرایطی که ایشان دولت را به دست گرفت غافل شویم و نباید فراموش کنیم که قبل از دولت سیزدهم نزدیک به یک دهه اقتصاد کشور حتی نتوانست رشد اقتصادی صفر را تجربه کند؛ این نشان می‌دهد که رئیس جمهور شهید، کشور را در شرایط بد اقتصادی تحویل گرفت و ما باید این مورد را در قضاوت‌های خود اعمال کنیم.
بهبود متغیرهای کلان اقتصادی در دولت سیزدهم

این استاد اقتصاد تاکید کرد: بهبود آمارهای اقتصادی گواه عملکرد خوب رئیس جمهور شهید است به طوری در سال گذشته کمترین میزان رشد نقدینگی (۲۴.۳ درصد) نسبت به پنج سال گذشته ثبت شد که نشان از عملکرد خوب دولت سیزدهم دارد.

وی افزود: متوسط نرخ بیکاری در دولت سیزدهم برابر ۸.۸ درصد بوده به نحوی که این نرخ از ۹.۶ در سال ۱۳۹۹ به ۸.۱ در سال ۱۴۰۲ رسیده است، همچنین خالص اشتغال ایجاد شده از منفی ۱۰۱۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۹ به ۷۷۴ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ رسید البته در کاهش نرخ تورم تولیدکننده نیز آمارهای خوبی از مراکز رسمی اعلام شده به طوری که نرخ تورم تولیدکننده از ۶۴.۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۳.۸ درصد در پاییز ۱۴۰۲ رسیده که بیانگر کاهش حدود ۲۱ درصدی تورم تولیدکننده است.

عضو شورای عالی مجمع نخبگان ایران به دستاورد دیگر شهید آیت الله رئیسی اشاره کرد و گفت: رشد اقتصادی در دهه ۹۰ کمتر از ۱ درصد (۰.۸ درصد) بوده؛ اما این نرخ با اقدامات دولت سیزدهم به کانال ۷ درصد رسید همچنین مجموع سرمایه‌گذاری خارجی در سه سال اخیر به ۱۱.۹ میلیارد دلار رسید و رکورد ۱۶ سال اخیر زده شد.

منصوری بیدکانی تاکید کرد: در این مصاحبه به قسمت اندکی از اقدامات اقتصادی شهید آیت الله رئیسی اشاره کرده‌ایم؛ ولی آیندگان قدردان این اقدامات خواهند بود و خواهند گفت که اقدامات بین‌المللی شخص رئیس جمهور مانند پیوستن به بریکس نقطه عطف مهمی از نظر اقتصادی و سیاسی برای کشور تلقی می‌شود، همچنین باید به ارتباط موثر با سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) و ارتباط سازنده با بانک توسعه اسلامی در حین تحریم نیز اشاره کنیم.

کد خبر 73867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =