قطعه گمشده پازل روابط تهران-مسکو

با وجود اهتمام دولت تدبیر و امید به افزایش صادرات ایران به روسیه، آمارها حاکی از کاهش ۲۶ درصدی صادرات ایران به روسیه در سال گذشته است. در همین راستا اگزیم نیوز با دو عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه گفتگو کرده است

با وجود اهتمام دولت تدبیر و امید به افزایش صادرات ایران به روسیه، آمارها حاکی از کاهش 26 درصدی صادرات ایران به روسیه در سال گذشته است. در همین راستا اگزیم نیوز با دو عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه گفتگو کرده است.

آمارهای تجاری سال گذشته از کاهش 26 درصدی صادرات یعنی معادل به 370  میلیون دلار به کشورهای حوزه CIS خبر می‌دهد و در این بین نکته قابل تامل، کاهش 39 درصدی صادرات به روسیه در سال گذشته است. این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به ملاقات ها و توافقات تجاری که بین تجار و مسئولان این کشور و وضعیت روابط سیاسی در منطقه و تیرگی روابط روسیه با ترکیه صحبت از جایگزینی ایران به عنوان تامین کننده محصولات کشاورزی به جای ترکیه در میان بود، اما برخلاف انتظار آمارها نشان از کاهش روابط دو کشور دارد.

در خصوص دلایل کاهش حجم صادرات ایران به روسیه سیده فاطمه مقیمی عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز گفت: مهمترین دلیل کاهش این حجم صادرات مشکلات بانکی موجود میان دو کشور است. روابط بانکی میان دو کشور هنوز شفاف نیست.

مقیمی ادامه داد:  زمانیکه مبادلات بانکی میان دو کشور از راه های غیرمتعارف و غیرمستقیم انجام می شود و هیچ بانک روسی حاضر به نقل و انتقال پول تجار ایرانی نیست قیمت تمام شده کالاهای ایرانی افزایش یافته و به تبع صادرات ما کاهش خواهد یافت. در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری شده است از دولت انتظار می رود تا در راستای حل این مشکلات قدم های موثری بر دارد.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه تصریح کرد: خوشبختانه مشکلات ویزای تجار ایرانی حل شده است و تجاری که از طریق اتاق مشترک ایران و روسیه اقدام به درخواست ویزا می کنند با مشکل دریافت ویزا روبرو نخواهند شد. در خصوص حمل و نقل نیز راهکارها و تسهیلات ایجاد شده توسط دولت در بهبود این چالش اثرگذار بوده است.

وی مشکل دوم کالای ایرانی را قابل عرضه نبودن دانست و افزود: باید بازار روسیه را شناسایی کنیم و بر مبنای بازار هدف ویژگی ها و نیازهای آن کالا صادر کنیم متاسفانه کالای ایرانی استاندارد روسیه را ندارد.

در همین راستا پیشتر غلامرضا عشریه عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه به خبرنگار اگزیم نیوز گفته بود: از مهمترین مشکلات تجار ایرانی در بازار روسیه نقل و انتقالات پولی است. با وجود شعبه ای از بانک ملی در این کشور هنوز بانک مذکور نتوانسته است در تسهیل این امر اقدامی انجام دهد.

عشریه ادامه داد: در زمان تحریم ها نقل و انتقال پولی بین دو کشور با مشکلات زیادی مواجه بود اما پس از تحریم با وجود آنکه از منظر تجاری ارتباطات خوبی با طرف های روسی برقرار کرده ایم هنوز نتوانسته ایم مشکلات بانکی را برطرف کنیم و صادرکنندگان ما نمی توانند نقل و انتقالات خود را به صورت قانونی انجام دهند. این موضوع به کمک دولت و مسوولین نیاز دارد.

وی با اشاره به تمایل طرف های روسی به مبادله کالاها با روبل روسیه گفت: مبادله با روبل برای تجار ایرانی پر ریسک است چراکه به دلیل مشکلات اقتصادی روسیه نرخ روبل وضعیت ثابتی نداشته و مدام در حال نوسان است اگر نرخ روبل سقوط کند تاجر ایرانی متحمل زیان خواهد شد بنابراین تجار ایرانی تمایلی به مبادلات با روبل روسیه ندارند.

کد خبر 7394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =