ریل‌گذاری جدید و موفق صندوق توسعه ملی در دولت سیزدهم

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی ریل‌گذاری جدید در دولت سیزدهم را کلید موفقیت صندوق توسعه ملی در رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و رکوردشکنی در وصول مطالبات معوق دانست.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از روابط عمومی صندوق توسعه ملی، حسین عیوضلو در خصوص عملکرد این صندوق در دولت سیزدهم اظهار داشت: با آغاز فعالیت دولت سیزدهم با مدیریت داهیانه رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی تیم جدیدی به صندوق توسعه ملی اضافه شدند و با تجزیه و تحلیل و مطالعه خوبی که راجع به عملکرد صندوق توسعه ملی و تجربه های موفق مدیریت صندوق ثروت ملی در دنیا و پیشرفت‌های شگرف آنان صورت گرفت ریل‌گذاری جدیدی در صندوق توسعه ملی رخ داد تا صندوق بتواند به جای عملکرد انفعالی و اینکه تنها در نقش نهادی برای تسهیلات‌دهی و تامین خطوط اعتباری به بانک ها فعالیت کند یک رویکرد فعال در پیش بگیرد و روی ارزیابی طرح ها و اعتبار سنجی بانکها اشراف و ورود بیشتری داشته باشد. کارشناسان ما در دوره جدید توجیه فنی، مالی و اقتصادی طرح ها را مطالعه کرده و ریسک ها و عملکرد بانک ها را بررسی می کنند. نظارت ها قوی تر شده و در مجموع دقت کار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: گام بعدی این بود که از تسهیلات دهی صرف به سمت سرمایه گذاری حرکت کنیم تا صندوق توسعه ملی از نقش یک حساب ارزی به نقش واقعی یک صندوق مدیریت ثروت ملی تغییر ماهیت دهد و از ابزار های مختلف تأمین مالی برای پیشبرد و پیشرفت و بالابردن بازدهی درآمد و سرمایه گذاری های صندوق استفاده شود. در همین راستا اولین کاری که ما انجام دادیم به منظور حمایت از بورس در سال های ۱۴۰۱ و۱۴۰۲ سهمی را که ما در صندوق تثبیت سرمایه داشتیم و بصورت عادی با نرخ بازده ثابت ۱۱ درصد تسهیلات در اختیارآن صندوق قرار می دادیم با تغییر رویکرد به سرمایه گذاری تغییر دادیم و از طریق مشارکت در سود و زیان این موضوع را پیش بردیم که تا کنون حدود ۶/۹ هزار میلیارد تومان در صندوق تثبیت بازار سرمایه سرمایه گذاری کرده ایم که تاکنون سود قابل ملاحظه ای برای صندوق ما داشته است.

طراحی دو شیوه نامه جدید و مهم در صندوق توسعه ملی

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی افزود: گام بعدی که ما در واقع برای پیشبرد اهداف صندوق توسعه ملی دنبال کرده ایم با همکاری هیأت امناء صندوق که ریاست اش را رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی به عهده داشتند طراحی دو شیوه نامه جدید بود که یکی شیوه نامه تملک دارایی ها برای وصول مطالبات بود تا در مواردی که طلب های ما وصول نمی شود بتوانیم از طریق تملک دارایی ها این کار را دنبال کنیم . شیوه نامه دوم شیوه نامه سرمایه گذاری داخلی بود.ما پیش تر در حوزه سرمایه گذاری خارجی قوانین و مقررات کافی داشته ایم ولی موافقت هیات أمنای قبل را برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی نداشتیم که این هم کار دیگری بود که در هیأت امنای صندوق به ریاست شهید رئیسی دنبال شد و ریل گذاری مناسبی برای ایفای نقش فعال صندوق توسعه ملی و وصول طلب ها و سرمایه گذاری های پر بازده فراهم گردید.

اجرای مدل "I-HOPE" و سرمایه گذاری در طرح های بزرگ

وی به اجرای مدل عملیاتی موسوم به مدل " I-HOPE " در صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: این مدل عملیاتی در واقع نقش صندوق را از آن رویکرد غیر فعال به یک رویکرد فعال تغییر داده است. هر چند که از عاملیت و کارگزاری بانک ها استفاده کردیم ولی با دقت نظر بیشتر در مراحل ارزیابی طرح ها و ریسک ها و ارزیابی بانک ها این موضوعات را دنبال کردیم. بر این اساس ما در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰۰ میلیارد دلارطرح های واصله داشتیم که باید آنها را بررسی می کردیم. در همین چند ماه اخیر ۸ پروژه بزرگ را بررسی اولیه کردیم که حجم این پروژه ها به حدود ۸ میلیارد دلار بالغ می شود که صندوق توسعه ملی می تواند حدود ۴ میلیارد دلار در این عرصه ها سرمایه گذاری کند که البته این سرمایه گذاری با عاملیت بانک ها انجام خواهد شد .

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی در خصوص وصول مطالبات معوق صندوق در دولت سیزدهم نیز گفت: صندوق در این دوسال و نیم عملکرد بسیار خوبی داشته است و توانستیم حدود ۶/۵ میلیارد دلار از مطالبات معوق را وصول کنیم. البته کل وصولی ما حدود ۳/۷ میلیارد دلار بوده است که از این مبلغ ۶/۵ میلیارد دلار مطالبات معوق بوده است که توانسته ایم وصول کنیم.

عیوضلو ادامه داد: البته در وصول مطالبات معوق هم بحث های مختلف وجود دارد. به عنوان نمونه در خواست هایی از طرف اتاق بازرگانی مطرح شد که تسهیلات گیرندگان بتوانند با وجود افزایش محسوس قیمت دلار با نرخ های سابق و دلار۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بدهی هایشان را تسویه و طلب هایشان را برگشت دهند که با نوع نگاه ویژه رئیس جمهور و مساعدت ایشان توانستیم مطالباتمان را با نرخ های واقعی ارز وصول کنیم .

عملیاتی شدن سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی گفت: گام سومی که صندوق برداشت در عرصه سرمایه گذاری خارجی بود. اساس تشکیل صندوق توسعه ملی بر اساس سرمایه گذاری خارجی در بازارهای پولی و مالی بین المللی بود که صندوق در ۱۰ سال گذشته هیچگونه سرمایه گذاری خارجی انجام نداده بود و نقش فعال در عرصه بین المللی نداشته است. ما اولین بار از طریق ریل گذاری مناسب توانستیم سرمایه گذاری خارجی را عملیاتی کرده و در دو پروژه خارجی سرمایه گذاری کنیم البته حجم طرح هایی که بررسی کردیم فقط در یک کشور بالغ بر ۱ میلیارد دلار بوده که هنوز کاملاً به نتیجه نهایی نرسیده ولی تاکنون در حدود ۱۰۰ میلیون یورو از آن عملیاتی شده که ممکن است در ماه های آتی این میزان بالاتر برود.

رازی که در شهادت وزیر امور خارجه همراه رئیس جمهور نهفته است

عیوضلو با بیان اینکه در گذشته برخی شعار می دادند که در عرصه خارجی و بین المللی نمی شود فعالیت و سرمایه گذاری کرد، تصریح کرد: خوشبختانه با مساعدت رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی در عرصه سرمایه گذاری خارجی و ایفای نقش فعال در بخش های مختلف بین المللی موفق بوده ایم. در واقع نکته مهمی در نحوه شهادت رئیس جمهور نهفته است و آن هم حضور وزیر امور خارجه در کنار و همراه ایشان بود. این همراهی نشان از نگاه ویژه و اهمیت شهید رئیسی به سیاست خارجی و مراودات جهانی بود و من معتقدم در واقع شهادت وزیر امور خارجه در کنار رئیس جمهور نشان می دهد که شهید رئیسی در حوزه بین الملل و عرصه سیاست خارجی خیلی نقش فعالی را ایفا کردند . ما از نزدیک شاهد فعالیت های وزارت امور خارجه مخصوصا معاونت دیپلماسی آن وزارتخانه بوده‌ایم و که این نوع نگاه نقش موثری در ارتقاء فعالیت‌های صندوق توسعه ملی داشته است.

وی افزود: در حوزه بین الملل ایده تأسیس صندوق مشترک کشورهای حوزه اکو، ایده تشکیل دفتر سرمایه گذاری مشترک در کشور قرقیزستان و فعالیت های گسترده به صورت کنسرسیومی در کشور ونزوئلا را این صندوق تاکنون در این دولت دنبال کرده است. گام های بلندی برای ورود به سه اتحادیه مهم اوراسیا، سازمان شانگهای و بریکس برداشته شده که این هم از عملکردهای خوب جناب آقای رئیس جمهور شهید رئیسی بود که کشورمان در این سه اتحادیه عضو شد و صندوق توسعه ملی هم دارد دنبال می کند که بتواند نقش فعالی را درهر سه اتحادیه اوراسیا ، شانگهای و بریکس ایفا کند و این پنجره جدیدی است که در ارتباطات حوزه بین الملل ما باز شده و آن را را گسترش می دهد . مرحله آخر در حوزه بین الملل همکاری مشترک با مؤسسه صندوق های ثروت ملی (SWFI)است که یک منبع معتبر بین المللی برای تبادل اطلاعات و تجربیات بین صندوق های ثروت ملی هست و ما ارتباطات مستقیمی با آنجا داریم .

برنامه مهم صندوق توسعه ملی برای تحقق شعار سال

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به توجه ویژه صندوق به شعار امسال تصریح کرد: گام چهارمی که در عرصه فعالیت های صندوق می شود ذکر کرد و امسال قرار است عملیاتی شود نقشی است که این صندوق در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ می خواهد ایفا کند. شهید رئیسی در رأس هیات أمناء صندوق توسعه ملی به صورت ویژه برای سال ۱۴۰۳ و تحقق جهش تولید و مشارکت مردم برنامه ریزی کردند و سازمان محترم برنامه و بودجه با مساعدت هیأت محترم دولت برنامه عملیاتی خیلی خوبی را برای تحقق شعار سال تنظیم کرده اند. ما در این راستا در عرصه سرمایه گذاری داخلی و با توجه به برنامه ریزی اولیه ای که شد حدود ۱۰ میلیارد دلار همکاری خواهیم داشت و در عرصه سرمایه گذاری خارجی ما مجموعاً حدود ۳ میلیارد دلار اعطای خط اعتباری ( با اولویت آفریقا) و حمایت از تأمین مالی صادرات غیر نفتی را برنامه ریزی کرده ایم . بعلاوه در عرصه سرمایه گذاری مستقیم خارجی هم حدود ۵۰۰ میلیون یورو برنامه ریزی شده که انشالله در همین سال بتواند عملیاتی شود. ملاحظه می فرمایید با این ارقام که اشاره شد این صندوق نقش بسیار مؤثری در تحرک تولید و بالابردن رشد اقتصادی کشور ایفا خواهد نمود.

ضرورت استقلال حساب های صندوق توسعه ملی از بانک مرکزی

عیوضلو با بیان اینکه صندوق توانسته عملکرد بسیار خوبی در دولت سیزدهم با ریاست و راهبردهای شهید آیت الله رئیسی داشته است اظهار داشت: هرچند صندوق در دو سال اخیر توانسته گامهای بلند بردارد و در واقع پنجره جدیدی را باز کند ولی هنوز در یک مورد نتوانسته موفق شود و آن استقلال حساب های صندوق توسعه ملی از بانک مرکزی است که در بند ۱-۱۰ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی کشور بر آن تاکید شده است.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی افزود: بر اساس سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه صندوق باید بتواند حداقل درصدی از منابعی که در اختیار بانک مرکزی است را به صورت مستقیم مدیریت کرده و از طریق ارتباط مستقیم با بانک های داخلی یا خارجی منابع ارزی خود را به طور فعال مدیریت کند. متاسفانه این مهم هنوز نتوانسته اجرایی شود. صندوق توسعه ملی باید بتواند به صورت فعال بر روی حساب های خود نظارت داشته باشد و این مهم در عملکرد تخصیص ارز صندوق توسعه ملی نقش بسزایی دارد و گرنه این صندوق تا کنون از محل عدم مدیریت فعال منابع ارزی خسارات جبران ناپذیری را بر مبنای دلار به خود دیده است. ما به هر حال الان منابع خوبی نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار منابع قابل دسترس در نزد بانک مرکزی داریم که می تواند در اجرای طرح ها و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی به کار گرفته شده و برای کشور ثروت آفرین و سودآور باشد. اگر صندوق بتواند روی حساب های خودش نقش فعالانه تری را ایفا کند در برنامه ریزی ها دست بازتری خواهد داشت. البته برای نیل به این هدف کارهای مقدماتی انجام شده ولی هنوز به سطح لازم که نشانگر موفقیت صندوق باشد نرسیده است.

کد خبر 73973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =