مزایای هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

مدیر مرکز هوش مصنوعی شرکت ملی انفورماتیک، گردآوری اطلاعات، افزایش کارآیی، تطبیق با مقررات و نظارت بر سیستم‌ پرداخت را از جمله مزایای استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری مرکزی عنوان کرد.

به گزارش اگزیم نیوز، الهام فراهانی روز سه شنبه در کارگاه هوش مصنوعی و نظارت هوشمند در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی گفت: هوش مصنوعی می‌تواند در اعتبار سنجی و پردازش درخواست وام نقش آفرینی ایفا کند البته اکنون مرز تحلیل داده و هوش مصنوعی کاملا جدا شده و سامانه‌های هوشمند با سامانه‌های مجهز به هوش مصنوعی نیز متفاوت هستند.
وی افزود: بانک مرکزی برزیل برای بررسی درخواست شکایات مشتریان از هوش‌مصنوعی استفاده می‌کند و بانک مرکزی هند دو شرکت برای تحلیل و تجزیه داده در حوزه هوش مصنوعی ایجاد کرده است، همچنین بانک مرکزی اروپا برای طبقه بندی داده‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.
وی بیان کرد: هوش مصنوعی یعنی ماشین‌هایی تعریف کنیم تا بتوانند نزدیک به انسان تصمیم گیری کنند که این مفهوم به مواردی مانند تشخیص گفتار، شبکه‌های عصبی، یادگیری عمیق، چت بات، یادگیری تقویتی و غیره دلالت دارد.
وی با بیان اینکه ایجاد چت بات در اختیار تمام شرکت‌ها نیست و شرکت‌های محدودی می‌توانند برای موسسه‌های مختلف چت بات درست کنند، اظهار داشت: هوش مصنوعی در صنعت بانکی کاربردهای متفاوتی نظیر تجزیه و تحلیل داده، ایجاد چت بات برای جلوگیری از هزینه ها، دستیار مجازی برای ارائه خدمات بانکی، کشف پولشویی، مدیریت هوشمند سبد دارایی‌های مشتریان، پیش بینی و قیمت گذاری ارز و ... دارد.
فراهانی گفت: به هر حال استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری با چالش‌هایی نظیر در دسترس بودن داده‌ها و عدم اعتماد به الگوریتم‌ها مواجه است ولی مزایای استفاده از آن شامل گردآوری اطلاعات، افزایش کارایی، تطبیق با مقررات و نظارت بر سیستم‌های پرداخت است.
در ادامه کارگاه مدیر برنامه ریزی و پایش عملکرد شرکت ملی انفورماتیک گفت: شرکت‌های نوآور و استارتاپ به نظارت شونده کمک می‌کنند تا انتظارات نظارت کننده را تحقق بخشند؛ اما تعداد این شرکت‌ها کم است.
کمال یعقوبی افزود: گزارشگری هوشمند طیف وسیعی از حوزه‌های فعالیتی را در بر میگیرد و موضوع XBRL یک روشی استاندارد برای تبادل اطلاعات مالی است و زبانی برای گزارشگری نیز محسوب می‌شود.

کد خبر 73977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =