توسعه ظرفیت‌های جدید تجارت برون مرزی برای ایران و کشورهای عضو CPTA

رئیس مرکز تجارت الکترونیکی در سومین نشست کمیته دائمی تجارت بدون کاغذ برون مرزی گفت: جمهوری اسلامی ایران با هدف تسهیل تجارت برون مرزی، ایجاد روابط گسترده اقتصادی بدون کاغذ و برطرف کردن موانع موجود بر سر مسیر توسعه تجارت خارجی با استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیکی در این نشست حضور یافته است.

به گزاررش روز پنجشنبه اگزیم نیوز از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)؛ امین کلاهدوزان در سومین نشست کمیته دائمی تجارت بدون کاغذ برون مرزی که در مرکز کنفرانس سازمان ملل متحد در بانکوک، با حضور مقامات رسمی کشورهای عضو برگزار شد، افزود: توافق‌نامه چارچوب تسهیل تجارت بدون کاغذ فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه (CPTA)، در سال ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و کشورهای متعددی از جمله آذربایجان، بنگلادش، چین، ایران، قرقیزستان، مغولستان، فیلیپین، کره جنوبی، روسیه، تاجیکستان، تیمور و ترکمنستان در آن عضویت دارند.

وی در این نشست، ضمن اشاره به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط اقتصادی بین‌المللی، اظهار داشت: بر اساس توافق‌نامه CPTA، اعضا متعهد به تبادل و به رسمیت شناختن متقابل داده‌ها و اسناد تجاری به صورت الکترونیکی هستند که این امر کمک بسزایی در تسهیل و تسریع تجارت برون مرزی دارد و بسیاری از موانع تجار ایرانی را کاهش می‌دهد.

کلاهدوزان با اشاره به اقدامات این نشست، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی کارگروه، در تدوین پیش‌نویس‌های مرتبط در این موافقت‌نامه کاملاً فعال بود و نظرات اصلی کشور در نسخه‌های تهیه شده، اعمال شد.

رشد ۱۰۰ درصدی امضای الکترونیکی در کشور

وی با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی امضای الکترونیکی در کشور، اظهار داشت: از جمله زیرساخت‌های مهم اجرای CPTA در ایران، گسترش امضای الکترونیکی است که در سال گذشته با رشد ۱۰۰ درصدی همراه بود.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست سوم کمیته دائمی تجارت بدون کاغذ برون مرزی با اشاره به اساسنامه مرکز، گفت: براساس ماده ۱۲ اساسنامه مصوب مرکز، این مرکز نقطه تماس ایران با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای فعال در تجارت الکترونیکی با هماهنگی وزارت امور خارجه است.

آینده‌ روشن تجارت الکترونیکی کشور

کلاهدوزان افزود: ایران همواره آماده همکاری با دیگر کشورهای عضو برای توسعه تجارت بدون کاغذ و بهبود فرآیندهای تجاری است و معتقدیم با استفاده از فناوری‌ های نوین در کنار همکاری‌های بین‌المللی، آینده‌ای روشن در پیش‌روی تجارت الکترونیکی کشور قرار دارد.

کد خبر 74125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =