تایید تصویب توافقنامه‌ تجارت آزاد میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران

مشاور امور بین‌الملل و توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، از تصویب توافقنامه تجارت آزاد میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران از سوی دومای روسیه خبر داد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز به نقل از خبرگزاری تاس، شورای فدراسیون (سنای) روسیه قانون توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران را تصویب کرد.

میرهادی سیدی ضمن تایید خبر تصویب توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: این موافقتنامه در ۴ دی ۱۴۰۲ به امضا رسیده بود و هم اکنون در مرحله تصویب ملی توسط مجالس قانونگذاری ایران و پنج کشور اوراسیا( روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس) است.

وی ادامه داد: مجالس قانونگذاری موافقت‌نامه‌ها را امضا نمی کنند بلکه آن‌را به تصویب می‌رساند. در ایران و ۴ کشور اوراسیا نیز موافقتنامه تجارت آزاد در مسیر تصویب قرار دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه دومای روسیه توافقنامه‌ را تصویب کرد، گفت: این احتمال وجود دارد ظرف مدت یک هفته این توافقنامه از سوی رییس جمهور روسیه امضا شود و با تایید ریاست جمهوری روسیه تصویب ملی آن کامل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، هدف از امضای این توافقنامه تسهیل تجارت بین کشورهای اوراسیا و ایران از طریق کاهش یا رفع موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای و حمایت از تعاملات اقتصادی و تجاری است.

در همین رابطه میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه گفت: چشم‌انداز این اتحادیه اطمینان از اجرایی شدن یک توافقنامه تجارت آزاد در مقیاس کامل با ایران است.

این سند در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ در سن پترزبورگ امضا شد و انتظار می‌رود جایگزین توافقنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین طرفین در ۱۷ مه ۲۰۱۸ شود.
این توافقنامه قوانین اساسی تجارت بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن و ایران را به شکلی ارائه می‌دهد که "تا حد امکان نزدیک به قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) باشد.
این قوانین شامل مواردی از جمله اصل "ملت بهین‌دوست"، استفاده از اقدامات حفاظتی و اداره گمرکی، امتناع از اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های کمی در واردات کالا و همچنین مقرراتی است که شامل استانداردهای اساسی WTO در زمینه‌های دامپزشکی، بهداشتی و بهداشت گیاهی می‌شود.
این موافقتنامه علاوه بر قوانین استاندارد سازمان تجارت جهانی، شامل تعهدات دیگری که در اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعمال می‌شوند، نیز می‌باشد.
این تعهدات برای اطمینان از یک دوره انتقال ۱۸۰ روزه از انتشار تا لازم الاجرا شدن مقررات فنی صورت گرفته است.
طبق اسناد ضمیمه این قانون، این تعهدات "شفافیت... تجارت ایران را افزایش می‌دهد و شرایط نظارتی را با شرایط اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در حال حاضر بر اساس همین اصول عمل می‌کند، مطابقت می‌دهد.
این توافقنامه همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله استخراج، فرآوری و استفاده از مواد معدنی، بهره وری انرژی، تحقیق و نوآوری، آموزش، پزشکی، حمل و نقل، مخابرات، زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک و کریدورهای حمل و نقل را پیش بینی کرده است.
این سند همچنین یک رژیم تجارت ترجیحی را "برای حدود ۸۷ درصد از طیف محصولات فعالیت‌های اقتصادی خارجی" ایجاد می‌کند.
قانونگذاران بر این باورند که اجرای این توافق به صادرکنندگان روسی اجازه می‌دهد سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار در عوارض گمرکی صرفه جویی کنند. انتظار می‌رود این توافق به توسعه بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران کمک کند.

کد خبر 74141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =