نمایندگان مجلس درباره نحوه مصرف انرژی و رفع برخی ناترازی‌ها چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقدیر از نگاه تحولی وزارت نیرو در دولت سیزدهم بر توزیع عادلانه انرژی در کشور و فرهنگ‌سازی رسانه ملی برای مصرف بهینه انرژی تاکید کردند.

به گزارش اگزیم نیوز، در نشست علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، گزارش وزیر نیرو درباره مدیریت مصرف انرژی در ماه‌های گرم سال و نحوه تعیین نرخ متوسط قراردادهای تبدیل انرژی، مبنای تعرفه برق و تدابیر اتخاذ شده برای کاهش قطعی برق صنایع در دستور کار قرار گرفت و پس از ارائه گزارش توسط علی اکبرمحرابیان، نمایندگان مجلس در این باره اظهارنظر کردند.

وزیر نیرو دولت سیزدهم با نگاه تحولی در حوزه انرژی عمل کرد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: محرابیان یکی از موفق‌ترین وزرای دولت سیزدهم است و تلاش کرد نگاه تحولی مجلس شورای اسلامی را در اجرا دنبال کنند. وزیر نیرو تلاش کرد تا قوانین مجلس در بودجه سنواتی و قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق را اجرایی کند.

مالک شریعتی نیاسر افزود: بدنه وزارت نیرو همکاری خوبی با کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی انجام داد. همچنین مجلس یازدهم تلاش کرد تا قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق را به تصویب برساند تا صنعت برق را غنی سازد. براساس این قانون صنایع انگیزه پیدا کردند که به سمت خودتامینی در حوزه برق بروند و اکنون خیلی از صنایع بزرگ به این سمت رفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: قلب تپنده قانون مانع‌زدایی از صنعت برق این بود که یارانه را تا پایان زنجیره منتقل کرد. امروز بیش از ۷۷ درصد مشترکان خانگی کمتر از الگوی مصرف برق استفاده می‌کنند و تنها ۲ درصد مصرف بالایی دارند و در پلکان بالا قرار دارند.

توزیع انرژی در سطح ملی به صورت عادلانه انجام شود

نماینده مردم تاکستان در مجلس هم گفت: بهتر است در حوزه کشاورزی مدیریت انرژی به استان‌ها واگذار شود تا شاهد توسعه عدالت در این حوزه باشیم.

عباس بیگدلی ادامه داد: قطعی برق در کشور آسیب بسیار بالایی را به بخش کشاورزی وارد می‌کند لذا باید در حوزه کشاورزی مدیریت انرژی به خود استان‌ها واگذار شود.

کمبود آب شرب و کشاورزی غرب استان تهران نیاز به توجه دارد

نماینده شهریار در مجلس گفت: کمبود آب شرب و آب کشاورزی در غرب استان تهران وجود دارد و تنها منبع تامین آب در غرب استان تهران سفره‌های آب زیرزمینی هستند که به علت رهاسازی آب از سد امیرکبیر یعنی سد کرج اکنون دبی چاه‌های آب شرب و آب کشاورزی در این منطقه به شدت کاهش پیدا کرده است.

حسین حق‌وردی خاطرنشان کرد: فرونشست زمین در غرب استان تهران یکی از بالاترین نرخ‌ها را نسبت به کل کشور دارد. در طول تاریخ این منطقه از آب رودخانه کرج حق‌آبه داشته اما اکنون این حق آبه داده نمی‌شود.

مدیریت کمبود برق نسبت به دولت قبل خیلی بهتر شده است

نماینده مردم زنجان در مجلس نیز درباره گزارش وزیر نیرو اظهار داشت: طبق قانون در صورت قطع برق بخش تولید و صنایع دولت باید نسبت به جبران آن اقدام کند. البته طبق گزارش‌ها مدیریت کمبود برق نسبت به دولت قبل خیلی بهتر شده ولی ناترازی برق در بخش صنعت و کشاورزی همچنان وجود دارد.

مصطفی طاهری با اشاره به بدهی دولت به شرکت‌های صنعت برق و نیروگاه‌ها، گفت: این موضوع آسیب جدی به صنعت برق می‌زند که لازم است فکر جدی شود.

رسانه ملی برای فرهنگ سازی در مصرف انرژی برنامه سازی کند

نماینده ایلام در مجلس گفت: هر استان شرایط متفاوتی در حوزه مصرف انرژی در بخش کشاورزی، صنایع و مصرف خانگی دارد، لذا پیشنهادم این است که سهمیه‌ها اعلام شده سپس به استان‌ها اختیار داده شود تا براساس شرایط و ضروریات منطقه برنامه ریزی انجام شود.

فریدون همتی با بیان اینکه در تابستان کمبود برق و در زمستان کمبود گاز نداشته باشیم باید در این باره برنامه ریزی جدی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: برای مصرف بهینه برق و انرژی باید رسانه ملی برنامه سازی کند تا شاهد فرهنگ‌سازی در مصرف درست انرژی باشیم.

اقدامات دولت در کاهش مصرف برق موثر بوده است

درادامه این جلسه حبیب الله ظفریان مدیرکل دفتر مطالعات، انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی در این باره ارائه کرد.

در بخش جمع بندی و پیشنهادات این گزارش آمده است: قانون‌گذاری لازم در حوزه صنعت برق تا حد خوبی انجام شده و پیشنهاد می‌شود رویکرد مجلس دوازدهم عمدتاً مبتنی بر نظارت بر اجرای قوانین موجود متمرکز باشد. به طور کلی مهم‌ترین اقدامات پیشنهادی برای بهبود شرایط صنعت برق کشور و کاهش ناترازی‌های برق به صورت پایدار، شامل موارد ذیل است:

۱. اجرای کامل تکالیف مرتبط با بهبود اقتصاد صنعت برق در قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، از جمله تعیین بهای برق مصرفی صنایع مختلف بر مبنای سهم درآمدهای صادراتی، شدت انرژی و سهم هزینه برق در قیمت تمام‌شده محصولات این صنایع.

۲. اصلاح روابط مالی صنعت برق از طریق کاهش نقش واسطه‌گری دولت در معاملات برق و انجام بخش عمده‌ای از معاملات در بازارهای غیرمتمرکز (نظیر بورس انرژی و قراردادهای دوجانبه) و همچنین اجرای کامل برنامه انتقال یارانه‌ها به انتهای زنجیره برق (موضوع ماده (۱۰) قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق).

۳. توجه ویژه به توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی بدون نیاز به مصرف سوخت (از جمله تکمیل واحد بخار نیروگاه‌های گازی، توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای).

۴. تسریع در راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و ارائه گواهی صرفه‌جویی قابل معامله به مجریان طرح‌های بهینه‌سازی انرژی از جمله اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی نظیر تعویض وسایل سرمایشی پرمصرف.

متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را اینجا ببینید

۱۰ درصد تلفات برق باید به ۵ درصد برسد

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در این باره گفت: در حوزه برق، ۱۰ درصد در شبکه تلفات برق داریم در حالی که در کشورهای پیشرفته این رقم پنج درصد است. از طرفی در قانون پیش‌بینی شده تا مطالبات نیروگاه‌های بخش خصوصی پرداخت شود، ولی این روند با اخلال مواجه شده است که کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران را به همراه دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: توسعه و احداث نیروگاه‌ها و ارتقاء نیروگاه‌های گازی به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در جهت افزایش راندمان تولید سبب بهبود شرایط این حوزه خواهد شد و وزارت نیرو باید در این خصوص بیش از گذشته توجه کند.

در مدت زمان قطع برق کشاورزان تجدید نظر شود

فتح‌الله حسینی درباره گزارش وزیر نیرو گفت: قطع برق کشاورزان مشکلات عدیده‌ای برای آنها بوجود می آورد و باید در مدت زمان قطعی برق آنها تجدید نظر شود.

نماینده مردم سرپل ذهاب و قصر شیرین در مجلس افزود: پروژه سامانه گرمسیری یکی از برکات نظام اسلامی است که موجب رضایتمندی مردم شد اما در منطقه استان کرمانشاه مشکلاتی در این حوزه وجود دارد که باید به آن توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۲۰ هزار هکتاری که باید تحت پوشش سامانه قرار بگیرند، تنها ۲۲ هزار هکتار تحت پوشش سامانه گرمسیری قرار دارد که امیدواریم رفع شود.

توسعه عادلانه زیرساخت‌های برق امری ضروری است

دنماینده مردم نهاوند در مجلس درباره اظهار داشت: با توجه به سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در خردادماه و تیرماه که محصولات نیاز به آبیاری بیشتری دارند، باید با توجه به شرایط منطقه‌ای برنامه‌ریزی دقیقی درخصوص قطعی‌ها صورت بگیرد.

علیرضا نثاری خاطرنشان کرد: کشاورزان و باغداران ما به اندازه کافی دغدغه دارند. توسعه عادلانه زیرساخت‌های برق امری ضروری است. عدم توجه به این موضوع باعث دلسردی مردم می شود و عدم تخصیص به موقع اعتبارات جهت حفر چاه‌های کشاورزی قابل قبول نیست.

اقتصاد برق از دولت به بخش خصوصی واگذار شود

مهرداد لاهوتی در این باره اظهار داشت: با توجه به فصل کشت برنج در استان‌های شمالی کشور، لازم است تیم ویژه‌ای به استان گیلان اعزام شود تا برخی از مشکلات برنج کاران را رصد کنند.

نماینده لنگرود در مجلس افزود: ۶ ساعت برق موتورهای پمپاژ قطع می‌شود آن هم در فصل نشاء برنج که باعث مشکلاتی برای کشاورزان شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به تکالیف قانون برنامه برای افزایش تولید برق گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها ۲۵ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری برق احتیاج داریم لذا باید اقتصاد برق را از تصدی‌گری دولت خارج کرده و به بخش خصوصی واگذار کنیم.

کد خبر 74179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =