ایران و اصفهان بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی در خاورمیانه

انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: تولیدآهن اسفنجی ایران با استمرار رشد پنج ساله تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید. بیش از یک سوم آهن اسفنجی تولیدی کشور در فولاد مبارکه تولید می شود.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، آخرین گزارش «انجمن جهانی فولاد» درباره میزان تولید آهن اسفنجی در ایران و کشورهای خاورمیانه در پنج سال منتهی به ابتدای ۲۰۲۴ میلادی که به تازگی منتشر شد، حکایت از آن دارد که ایران با فاصله زیاد از دیگر کشورهای خاورمیانه بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در این منطقه است.

این سند، که بر اساس اطلاعات گزارش شده ۶ کشور عمده تولید کننده آهن اسفنجی در خاورمیانه شامل کشورهای ایران، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، بحرین و عمان به این انجمن گردآوری شده است، نشان می‌دهد، تولید این محصول زنجیره فولاد از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ میلادی در ایران و خاورمیانه رشد پیوسته داشته است.

بنابر داده‌های انجمن جهانی فولاد، میزان تولید آهن اسفنجی در ایران در پنج سال گذشته به ترتیب ۲۸.۵، ۳۰.۸، ۳۱.۶، ۳۲.۹ و ۳۳.۴ میلیون تُن بوده که نشان از رشد مستمر تولید این محصول راهبردی برای تولید فولاد خام در کشور است.

پس از ایران در منطقه خاورمیانه کشورهای عربستان و امارات متحده عربی بیشترین میزان تولید آهن اسفنجی در سال ۲۰۲۳ را داشته اند و این ۲ کشور به ترتیب ۶.۸ و ۳.۶ میلیون تن آهن اسفنجی تولید کرده اند.

بجز عمان، تمامی ۵ کشور عمده تولید کننده آهن اسفنجی سال گذشته رشد تولید این محصول را تجربه کردند و عمان نیز با تولید ۱.۸ میلیون تن به همان میزان سال گذشته آهن اسفنجی تولید کرده است.

گفتنی است، با توجه به تولید بیش از ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی کشور در استان اصفهان، تولید این نهاده در استان بیشتر از تمامی کشورهای تولید کننده آهن اسفنجی در منطقه است.

ایران و اصفهان بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی در خاورمیانه

ایران دومین تولید آهن اسفنجی در جهان

چندی پیش نیز تارنمای معتبر GMK Center نیز اعلام کرده بود هند و ایران با اختلاف زیاد از دیگر کشورها بیش‌ترین میزان تولید آهن اسفنجی در سال ۲۰۲۳ را تولید کردند.

تولید هند در این سال ۴۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و تولید ایران ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود. هند در سال ۲۰۲۳، ۱۶.۷ درصد آهن اسفنجی بیشتری نسبت به سال قبل تولید کرد و رشد تولید ایران در سال ۲۰۲۳ در حدود ۱.۷ درصد اعلام شده است.

سال گذشته، روسیه و مصر با تولید ۷.۷۸۰ و ۷.۲۲۰ میلیون تُن در سال رتبه های سوم و چهارم بیشترین میزان تولید آهن اسفنجی را از آن خود کردند و کشورهای عربستان سعودی، امریکا، مکزیک و الجزایر در رتبه های بعدی تولید آهن اسفنجی قرار دارند.

گفتنی است، کل تولید آهن اسفنجی جهان در سال گذشته میلادی از یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون تن فراتر رفت.

ایران و اصفهان بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی در خاورمیانه

حدود ۵۹ درصد فولادخام تولید شده در خاورمیانه در ایران تولید می‌شود

آهن اسفنجی که از احیای مستقیم سنگ آهن به دست آمده و طی عملیات احیای بی واسطه، بدون نیاز به ذوب سنگ آهن، اکسیژن آن حذف می‌ شود نقش مهمی در تولید فولاد خام دارد و بدون تردید افزایش تولید این نهاده می تواند زمینه ساز تولید بیشتر فولاد خام در کشور شود.

بر اساس گزارش دیگری از انجمن جهانی فولاد که در ماه جاری منتشر شد، در ماه آوریل ( ۱۳ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت) امسال، کشورهای تولید کنند فولاد در آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و تونس هستند، در مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۱.۴ درصد نسبت به ماه مشابه در سال پیش افزایش داشته است و این کشورها از ابتدای سال جاری میلادی در مجموع موفق به تولید هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام شده اند.

آنگونه که در آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد در زمینه تولید فولاد خام آمده، کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه عضو این انجمن که شامل کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند، ماه «آوریل» در مجموع ۱۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۵.۸ درصد نسبت به همین ماه در سال پیش کاهش داشته است.

کشورهای استرالیا، چین تایپه، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایلند و ویتنام در مجموع از ابتدای ۲۰۲۴، موفق به تولید ۴۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام شدند.

براساس این گزارش، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه «آوریل» امسال تنها موفق به تولید ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام شدند که ۱.۱ درصد افزایش نسبت به «آوریل» ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. این کشورها در چهار ماه نخست امسال در مجموع ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند.

سایر کشورهای اروپایی تولید کننده فولاد که عضو اتحادیه اروپا نیستند و شامل کشورهای مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و بریتانیا می شوند در این مدت در مجموع سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۲.۶ درصد کاهش نسبت به تولید ماه چهارم سال قبل را نشان می‌دهد.

کشورهای تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، «آوریل» امسال در مجموع چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۸.۲ درصد کاهش نقطه به نقطه را نشان می‌دهد و بر این اساس و با توجه به تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام در ایران، حدود ۵۹ درصد فولاد خام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است.

براساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد از ابتدای سال میلادی جاری ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام در کشورهای ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تولید شده که ۶.۲ درصد بیشتر از تولید چهارماه نخست سال گذشته است.

کشورهای آمریکای شمالی شامل کشورهای کانادا، کوبا، السالوادور، گواتمالا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا در مجموع هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۵.۲ درصد از تولید سال قبل آن ها در ماه «آوریل» کمتر است و این کشورها از ابتدای امسال تنها موفق به تولید ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام شده اند که کاهش ۳.۷ درصدی نسبت به تولید چهارماهه نخست ۲۰۲۳ را نشان می دهد.

روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید کننده فولاد شامل بلاروس و قزاقستان به همراه اوکراین در اولین ماه سال جاری در مجموع هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۳.۵ درصد کاهش تولید نقطه به نقطه را نشان می دهد، البته عمده‌ترین تولید کننده فولاد در این منطقه «فدراسیون روسیه» است.

روسیه، اکراین و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید کننده فولاد در ژانویه، فوریه، مارس و آوریل امسال در مجموع ۲۹ میلیون فولاد تولید کردند که ۰.۶درصد از تولید چهار ماه نخست ۲۰۲۳ آن ها کمتر است.

تولید فولاد خام در کشورهای آمریکای جنوبی شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا، «آوریل» امسال در مجموع به سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید که ۳.۹ درصد نسبت به تولید این کشورهای در آوریل سال گذشته کاهش داشته است.

ایران و اصفهان بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی در خاورمیانه

افزایش سهم گروه فولاد مبارکه از تولید آهن اسفنجی کشور به بیش از یک سوم

در شرایطی که ایران با تولید ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، رتبه دوم تولیدکننده جهانی آهن اسفنجی را به خود اختصاص داده است، شرکت فولاد مبارکه بیش از یک سوم تولید این محصول راهبردی در کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در این پیوند گفت: گروه فولاد مبارکه با ۶ مدول و ۲ مگامدول احیا مستقیم و همچنین ۲ مدول احیا مستقیم فولاد هرمزگان و مدول‌های احیا مستقیم فولاد سبا و شرکت فولاد سفیددشت که همگی از جمله زیر مجموعه های فولاد مبارکه هستند با تولید بیش از ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی سهم تقریبا یک سومی از کل تولید آهن اسفنجی در کشور را به خود اختصاص داده است.

غلامرضا سلیمی ادامه داد: تولید آهن اسفنجی گروه فولاد مبارکه در سال پیش نیز افزون بر ۱۰ میلیون و ۴۷۳ هزار تن بود که و آن سال نیز یک سوم تولید این نهاده در کل کشور، از آن فولاد مبارکه بود.

وی تصریح کرد: از مهم‌ترین دلایل افزایش سهم فولاد مبارکه در تولید آهن اسفنجی کشور، افزایش ظرفیت بدلیل انجام بهینه‌سازی در بخش‌های ریفورمر و فن‌های مکنده، افزایش راندمان کاتالیست‌ها، افزایش ظرفیت گاز فرایند با افزایش ظرفیت کمپرسور و بهبود پارامترهای کیفی فرایند تولید و کنترل و بهبود پارامترهای کیفی گندله تولیدی است.

وی افزود: این رشد تولید در حالی رقم خورده است که محدودیت گاز در فصل سرما باعث توقف تولید شد و محدودیت گاز و برق باعث از دست رفتن بیش از ۹۸۲ هزار تن تولید شده است.

وی یادآور شد:با وجود محدودیت های انرژی استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، مدیریت و کاهش توقف‌ها، اعتماد به سرمایه‌های انسانی و اعتماد و اراده همکاران به اهداف شرکت از جمله عواملی بود که به موفقیت شرکت در تولید یک سوم آهن اسفنجی کشور و حفظ سهم گروه فولاد مبارکه در تولید این محصول منجر شد.

براساس گزارش مطالعاتی شرکت ملی فولاد ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و داده‌های مطالعات طرح جامع فولاد کشور، ایران با فاصله چشمگیر از دیگر کشورها رتبه دوم تولید آهن اسفنجی را در جهان در اختیار دارد.

ایران سال گذشته میلادی ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرد، و در این سال رتبه نخست تولید جهانی آهن اسفنجی به هند اختصاص دارد و این کشور با تولید ۴۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان است.

جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین ۷۱ کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه دهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان برسد.

انجمن جهانی فولاد (worldsteel) یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن های صنعتی در جهان است که تمامی کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن نماینده تولید کنندگان فولاد، انجمن های ملی و منطقه ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است و اعضای آن در حدود ۸۵ درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند.

کد خبر 74245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =