متغیرهای بنیادی سیگنال جهش ارزی نمی‌دهد/ دلایل ثبات بازار علیرغم تکانه‌های سیاسی

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی خود را برای مدیریت قطعنامه اخیر شورای حکام به خوبی آماده کرده بود، گفت: قبل از تصویب آخرین قطعنامه علیه ایران، غربی‌ ها درمورد آن قول و قرارهایی گذاشته بودند تا قطعنامه‌ای را علیه ایران پیشنهاد دهند. ۱۰ روز قبل از جلسه شورای حکام، موج آن شروع شده بود اما می‌توان دلیل عدم تاثیر قطعنامه بر نرخ ارز را از چند جنبه بررسی کرد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، عباس علوی راد با اشاره به اینکه متغیرهای کلان اقتصادی که به طور بنیادی بر نرخ ارز اثر می‌گذارد، همچنان در مسیر خوبی قرار دارند، افزود: روند کاهشی نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی، مسیر خود را طی می‌کرد. آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان داد که انحرافی در مسیر تورم ایجاد نشده است. از طرفی در بحث فروش نفت و دریافت‌های ارزی، دوباره رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح کردند که فروش نفت ایران به رکوردهای قابل قبولی رسیده است.
علوی راد ادامه داد: متغیرهایی که می‌توانست در اقتصاد ایران بر نرخ ارز اثر بگذارد، به خوبی کنترل شده و جای نگرانی وجود ندارد. مسیر تحولات بنیادی اقتصادی کشور، سیگنال جهش نرخ ارز را نمی‌دهد.

اختلافات غربی‌ها
این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: نکته دوم به اختلاف نظرهای جبهه علیه ایران مربوط می‌شد. اختلاف نظرهای اساسی بین آمریکایی‌ها و چند کشور اروپایی مطرح بود که آیا این قطعنامه صادر شود یا خیر. این اختلاف نظرها قدرت و اثرات روانی تصویب آن علیه ایران را گرفت. آمریکایی‌ها هم به دنبال ملایم‌تر کردن زبان تند قطعنامه بودند. در مورد این قطعنامه، برخلاف قطعنامه‌های دیگر شورای حکام علیه ایران، اجماع همیشگی وجود نداشت. درواقع آمریکایی‌ها نگران انتخابات ماه نوامبر خودشان هستند.

قدرت بانک مرکزی در کنترل بازار ارز
وی گفت: از عملیات هفتم اکتبر به بعد، سریالی از تکانه‌های سیاسی در منطقه اتفاق افتاد که باعث می‌شد در بازار غیررسمی بر نرخ ارز اثرگذار باشند. این تکانه‌ها دو ویژگی داشتند؛ اول اینکه پایدار نبودند. مردم و کارگزارن متوجه شدند که هر کدام از این شوک ها، نرخ ارز غیررسمی را از آن روند میانگین خودش بالا نمی‌برد و مردم هم قدرت بانک مرکزی را برای مدیریت این تکانه‌ها دیدند. بانک مرکزی بعد از هر تحول جدید دست بالا را داشت. دوم اینکه مجموعه مدیریت بانک مرکزی در این سری از شوک‌های سیاسی، این سیگنال را به جامعه داد که می‌تواند شوک‌های آینده را هم مدیریت کند. مجموعه این قضایا باعث شد تا نرخ ارز با جهش مواجه نشود.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بانک مرکزی برای اولین بار در موضوع قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران، خود را برای مدیریت آن به خوبی آماده کرده بود تا نقش خود را به عنوان بازارساز به درستی ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه با راه اندازی ابزارهای جدید در مرکز مبادله موافق هستم، گفت: وقتی نرخ ارز غیررسمی از مسیر خودش خارج می‌شود و بانک مرکزی آن را مدیریت می‌کند، به این معناست که آن بازار کوچک باتوجه به حجم مبادلات اندک، مهم است. ابزارهای جدید مرکز مبادله جریان عرضه ارز در کشور را از طرف صادرکنندگان منطقی‌تر می‌کند و باعث دلگرمی آن‌ها می‌شود.
علوی راد در پایان سخنان خود تصریح کرد: هر حرکتی که بانک مرکزی انجام دهد تا بتواند نرخ‌ها را یکپارچه‌تر و فاصله بین نرخ غیر رسمی و اعلام شده را کمتر کند، در مجموع به نفع اقتصاد ایران خواهد بود. بازار ارز توافقی باید زودتر راه بیفتد. باید یک کریدور برای نرخ ارز ایجاد کنیم و بانک مرکزی نقش مدیریتی خود را در آن کریدر اعمال کند.

کد خبر 74282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =