امضای ۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی با روسیه در دولت سیزدهم

وزیر نفت با اعلام اینکه تمام فرآورده‌های پالایشگاهی تا دو سال آینده یورو ۵ خواهد شد، گفت: در دولت سیزدهم ۱۵۳ پروژه به ارزش ۳۴ میلیارد دلار را به سرانجام رساندیم و در این دولت ۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی با روسیه امضا شد.

به گزارش اگزیم نیوز، جواد اوجی امروز (یکشنبه) در آیین امضای قرارداد توسعه ۲ میدان نفتی، اظهار داشت: در دولت سیزدهم ۵ میلیارد دلار قرارداد نفت با روسیه امضا کردیم؛ همچنین ۱۵۳ پروژه در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت به ارزش ۳۴ میلیارد دلار را به سرانجام رساندیم.

وزیر نفت افزود: از جمله پروژه‌ها جمع‌آوری گازهای مشعل و افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی بود که فاز ۱۱ در ۲۰ سال گذشته فقط قراردادش بین شرکت‌های گوناگون جابه‌جا می‌شد.

وی ادامه داد: سال گذشته رشد اقتصادی حوزه نفت به ۲۰ درصد رسید؛ از طرفی با اجرای این پروژه‌ها توانستیم ۵۵ میلیون به ظرفیت فراورش گاز و ۱۰ میلیون تن نیز به محصولات پتروشیمی افزوده شد.

اوجی بیان کرد: ۳۰۰ پروژه در دستور کار داریم که ۱۵۳ پروژه به بهره‌برداری رسید و حدود ۷۰ تا ۸۰ پروژه جدید تعریف شده که ارزش کل سرمایه‌گذاری آنها برابر با ۱۳۰ میلیارد دلار خواهد بود.

وزیر نفت گفت: ما با تکیه بر توان داخل توانستیم به این افتخار دست پیدا کنیم؛ چنانچه در این سه سال رتبه اول استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان را در کارنامه وزارت نفت داریم.

وی تاکید کرد: در حوزه کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها اقدامات زیادی را به خصوص در پالایشگاه‌های آبادان، اصفهان، تبریز و شیراز انجام داده یا به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین تا دو سال آینده تمامی فرآورده‌های پالایشگاه‌ها یورو ۵ خواهد بود.

اوجی گفت: امروز نیز ۲ میلیارد دلار قرارداد را با شرکت‌های داخلی به امضا خواهیم رساند که عایدی آن ۱۷ میلیارد دلار خواهد بود

آیین امضا قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی چنگوله و بندکرخه امروز با هدف تولید روزانه به ترتیب ۶۰ و ۱۸ هزار بشکه نفت و همچنین قراردادهای خرید خدمات فرآورش نفت خام با استفاده از تاسیسات سریع احداث کارخانه‌ای (Skid Mounted) در قالب قرارداد مشارکت عمومی - خصوصی به امضا رسید.

کد خبر 74312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =