ایران در آمار فساد جزو ۱۵ کشور آخر جهان نیست

سازمان بین المللی شفافیت اعلام کرد: ایران در رده بندی جهانی ادراک فساد بالاتر از ۲۹ کشور جهان و در رتبه ۱۴۹ قرار گرفته است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بین المللی شفافیت نشان می دهد ایران در شاخص ادراک فساد در سال ۲۰۲۳ رتبه ۱۴۹ جهان را داشته و ۲۹ کشور جهان نمره کمتری نسبت به ایران در این شاخص داشته اند.

ایران در شاخص ادراک فساد در گزارش سال ۲۰۲۳ نمره ۲۴ را بدست آورده که این رقم از ۲۹ کشور دیگر مثل لبنان، جمهوری آذربایجان، عراق، لیبی و تاجیکستان بیشتر بوده است.

بررسی آمارهای این موسسه نشان می دهد رتبه ایران در شاخص ادارک فساد طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم تغییری نداشته است. در سال پایانی دولت حسن روحانی یعنی سال ۲۰۲۰ رتبه ۱۴۹ در رده بندی جهانی شاخص ادراک فساد به ایران داده شده بود و ایران جزو ۳۰ کشور آخر از این نظر قرار داشت که همین رتبه در دولت شهید رئیسی حفظ شده است.

این در حالی است که در ۸ ساله دولت حسن روحانی شاهد افت قابل توجه رتبه ایران در رده بندی جهانی از این نظر بوده ایم. در سال ۲۰۱۲ یعنی پیش از روی کار آمدن دولت حسن روحانی نمره ایران در شاخص ادراک فساد ۲۸ و رتبه ایران در جهان از این نظر ۱۳۳ اعلام شده بود.

بر این اساس ایران در سال ۲۰۱۲ در میان ۴۱ کشور آخر جهان از نظر ادراک فساد قرار داشت اما در سال ۲۰۲۰ یعنی سال آخر فعالیت دولت حسن روحانی با ۱۱ پله سقوط در رده بندی جهانی در رتبه ۱۴۹ و جزو ۳۰ کشور آخر قرار گرفته است.

نمره ایران در این شاخص نیز از ۲۸ به ۲۵ کاهش یافته است.

به گفته کارشناسان، سازمان بین المللی شفافیت از موسسات وابسته به محافل صهیونیستی است و آمار و گزارش های آن با جهت گیری های سیاسی منتشر می شود. به عنوان نمونه ای در این مورد به جایگاه رژیم صهیونیستی در رده بندی جهانی ادراک فساد اشاره می شود.

با وجود فساد گسترده در میان سران رژیم صهیونیستی و سابقه محکومیت مقامات ارشد این رژیم حتی در سطح نخست وزیر و رئیس جمهور، در گزارش سال ۲۰۲۳ نمره ۶۲ و رتبه ۳۳ در شاخص ادراک فساد به رژیم صهیونیستی داده شده که با فضای حاکم بر این رژیم همخوانی ندارد.

ایران در آمار فساد جزو ۱۵ کشور آخر جهان نیست

کد خبر 74339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =