افزایش ۵۰۵۴ درصدی تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی در دولت سیزدهم

رئیس سازمان امور اراضی کشور اعلام کرد: در دولت سیزدهم، طرح تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی ۵۰۵۴ درصد، رفع تداخلات اراضی ۹۲۲ درصد و صدور شناسنامه برای زمین‌های کشاورزی ۳۸۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از وزارت جهادکشاورزی، رضا افلاطونی دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه امور اراضی به ویژه در تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی، رفع تداخلات اراضی میان دولت، کشاورزان و روستاییان و سنددار شدن زمین‌های کشاورزی را چشمگیر و جهشی توصیف کرد و افزود: ظرف مدت خدمت این دولت، رفع تداخلات اراضی از ۱۱ به ۷۵ درصد و صدور شناسنامه برای زمین‌های کشاورزی از ۴ به ۵۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اظهار داشت: تا شهریور ۱۴۰۰ پیش از دولت شهید سیدابراهیم رییسی، ۲۵۶ هکتار از اراضی کشاورزی تجمیع و یکپارچه شده بود و این سطح با اقدامات صورت گرفته تا خرداد ۱۴۰۳ به عدد ۱۳ هزار و ۱۹۴ هکتار رسید.

افلاطونی گفت: تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم در شهریور ۱۴۰۰ در سطح یک میلیون و ۸۰ هزار هکتار رفع تداخل صورت گرفته بود که این عدد تا خرداد ۱۴۰۳ با تلاش سازمان امور اراضی کشور به ۱۱ میلیون و ۳۷ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: اگرچه میزان صدور شناسنامه برای زمین‌های کشاورزی تا شهریور ۱۴۰۰، یک میلیون و ۷۸۰ هزار هکتار بود ولی این عدد در دوره فعالیت دولت سیزدهم تا خرداد ماه امسال به ۸ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۹۰۸ هکتار رسیده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان این که تنها ۱۸ میلیون هکتار از ۱۶۵ میلیون هکتار از اراضی کشور قابلیت کشاورزی دارند و از این میزان تنها ۵ میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی درجه یک و دو هستند، تصریح کرد: در وهله اول به دنبال تثبیت مالکیت اراضی با رویکرد رفع تداخلات اراضی، سنددار کردن و یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی هستیم تا از این طریق از خرد شدن و تغییر کاربری اراضی جلوگیری شود.

وی افزایش بهره‌وری در تولیدات کشاورزی، افزایش صرفه اقتصادی در فعالیت‌های کشاورزی، افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی و امکان کشت یکپارچه و صنعتی کردن کشاورزی را از ضروریات تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی دانست.

افلاطونی درباره مزیت‌های تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی نیز گفت: افزایش بهره‌وری، افزایش درآمد کشاورزان، بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش تولید از مزیت‌های تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی هستند.

وی بسترسازی برای سرمایه‌گذاری و رونق کشاورزی، بسترسازی برای برنامه‌ریزی و اجرای طرح آمایش سرزمی، ایجاد پشتوانه حمایتی برای کشاورزان برای اخذ وام و تسهیلات بانکی به عنوان وثیقه، ساماندهی وضعیت حقوقی زمین و تولیدات کشاورز، جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و کمک به یکپارچگی اراضی، از بین رفتن تداخلات اراضی و اختلاف بین وراث زمین‌های کشاورزی و کاهش رفع اختلاف مالکیت اشخاص و دولت را از مزیت‌های اجرای طرح رفع تداخلات و سنددار کردن اراضی کشاورزی عنوان کرد.

کد خبر 74350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =