امکان راهبری ایران در بازار برق منطقه فراهم شد

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: ایران ظرفیت‌های بالایی در صنعت برق دارد و با اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر در حوزه خودکفایی و مجوز صادرات برق تجدیدپذیرها رخ داده، می‌توان به تحقق آرزوی دیرینه برای تبدیل‌شدن به هاب و راهبر برق منطقه امیدوار بود.

به گزارش اگزیم نیوز، امین کاوه روز چهارشنبه در گفت‌وگویی افزود: ایران در حال حاضر با کشورهایی که مرز خاکی دارد تبادل انرژی می‌کند، اما باید توجه کرد پتانسیل ایران در صنعت برق باتوجه‌به ظرفیت تجدیدپذیرها فراتر از اعداد فعلی است. پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، عراق و ترکیه کشورهای هدف ایران برای تبادل برق هستند.

وی خاطرنشان کرد: عمان و اروپا نیز جز کشورهایی هستند که از طریق دریا و ترکیه امکان صادرات برق با آن‌ها نیز وجود دارد هرچند که هنوز این اتفاق نیفتاده؛ اما شرایط حاضر پتانسیل ایران در حوزه انرژی را شرح می‌دهد.

وی با بیان اینکه در زمینه انرژی‌های فسیلی و انرژی‌های تجدیدپذیر ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشور وجود دارد که باید در حوزه تولید، انتقال، دیپلماسی انرژی و برق سرمایه‌گذاری شود، گفت: در حال حاضر برخی استان‌ها دارای بیش از ۳۰۰ روز آفتابی هستند و سرمایه‌گذاران نیز رغبت به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی و سولار را دارند و باتوجه‌به اینکه محدودیت صادرات توسط بخش خصوصی برداشته شده می‌توان انتظار تحول در صنعت برق را داشت.

وی با بیان اینکه انحصار دولت در این حوزه موجب شده بود تا بازارهای صادراتی از بین برود، افزود: اتصال شبکه برق کشورهای منطقه و افزایش ظرفیت تبادل انرژی امکان ایجاد یک بازار بین‌المللی برق به رهبری ایران را فراهم می‌کند.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه برای تحقق این موضوع لازم است تا توسعه زیرساخت تبادل و دیپلماسی مؤثر در دستور کار قرار بگیرد، گفت: تمرکز و سرمایه‌گذاری در صنعت برق به‌منظور صادرات از لحاظ ژئوپلیتیک و اشتغال‌زایی تأثیر مهمی در وضعیت اقتصاد کشور خواهد داشت.

کاوه با بیان اینکه ذخائر عظیم گازی، ایجاد زیر ساخت‌های مناسب صنعت برق در اندازه استاندارهای جهانی و بکارگیری نیروی انسانی متخصص ارز پتانسیل‌های بالقوه این صنعت برای صادرات برق است، ادامه داد: باید از صادرات گاز فاصله بگیریم و به دنبال تأمین نیاز نیروگاه‌ها و خوراک پتروشیمی‌ها باشیم، لذا لازم است سیاست وزارت نفت بر توسعه تولید گاز و حرکت به سمت تولید برق و پتروشیمی باشد.

وی با تأکید بر عدم صادرات گاز به‌صورت خام، خاطرنشان کرد: تحریم شاید محدودیت‌هایی برای صنعت نفت ایجاد کرده باشد؛ اما در صنعت برق می‌توان گام‌های گسترده‌ای برداشت، به‌طوری‌که می‌توان با تبدیل گاز به برق و صادرات آن ضمن دورزدن تحریم‌ها ارزآوری کشور را نیز افزایش داد.

این کارشناس حوزه انرژی با اینکه توجه به پتانسیل‌های صنعت برق به معنای واقعی توجه به اقتصاد است؛ چرا که در حال حاضر برق و پتروشیمی دو صنعتی هستند که در شرایط تحریمی می‌توانند در سبد انرژی ارزآور باشند، گفت: در این شرایط هرگونه توجه و توسعه صنعت برق در هر دو حوزه فسیلی و پاک می‌تواند نقش عمده‌ای در اقتصاد کشور داشته باشد.

کاوه افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد صنعت برق دست بخش خصوصی قرار دارد که توجه به این بخش می‌تواند ضمن رفع ناترازی‌های داخلی در حوزه بین‌الملل نیز شرایط ویژه‌ای را رقم بزنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صنعت برق در حوزه خدمات فنی و مهندسی و خودکفایی که طی سال‌های اخیر در این صنعت رقم خورده است، ادامه داد: مهندسان و متخصصان صنعت برق تحول ویژه‌ای را در این صنعت رقم زده‌اند به‌طوری‌که اکنون ۹۵ درصد تجهیزات این صنعت در داخل تولید می‌شود و در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های بین‌المللی گام‌های خوبی برداشته شده است.

این کارشناس حوزه انرژی توسعه اقدام‌ها را نیازمند توجه به دیپلماسی و توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد طرح‌های مشوق برای بخش خصوصی دانست و گفت: در صورت فراهم‌شدن شرایط که البته مسیر نیز گویای همین موضوع است می‌توان به تحقق آرزوی دیرینه ایران برای تبدیل‌شدن به هاب انرژی منطقه امیدوار بود.

کد خبر 74489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =