محرک های پرش بیکاری از مانع رکود

یک استاد دانشگاه و کارشناس عالی کارآفرینی  به اگزیم نیوز گفت: حوزه کارآفرینی و اشتغال نیازمند هماهنگ سازي سياستهاي پولي و مالي، کالا و خدمات و بازار کار است

دکتر مسلم خانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز تصریح کرد: حوزه کارآفرینی و اشتغال نیازمند هماهنگ سازي سياستهاي پولي و مالي، کالا و خدمات و بازار کار است. اگر این سه سیاست هم راستا و هم پوشان یکدیگر باشند حوزه کارآفرینی شاهد پیشرفت و ترقی خواهد بود.

وی ادامه داد: از آنجایی که امسال با نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل « از سوی رهبر معظم انقلاب در نظر گرفته شده است دو برنامه مهم در دستور کاردولت جهت بهبود شرایط کارآفرینی قرار گرفته که امیدوار کننده است.

خانی افزود: برنامه نخست تخصیص تسهیلات به بخش صنعت به منظور فعال شدن صنایع کوچک و متوسط و راه اندازی طرحهای نیمه تمام است که در این رابطه آمارهای مختلفی در حدود 187000 بنگاه کسب و کار وجود دارد؛ این بنگاه ها غیرفعال یا نیمه فعال بوده و بعضاً با یک سوم ظرفیت مشغول فعالیت هستند.

وی همچنین گفت: دولت علاقمند به حمایت از بنگاه های کسب و کار است اما تنها مشکل موجودی نقدینگی نیست بلکه این حوزه از مشکلات مدیریتی، سرمایه در گردش، مشکلات حقوقی، تکنولوژی و... رنج می برد.

خانی در خصوص برنامه دوم دولت افزود: برنامه دوم عملیاتی شدن کامل هزینه های مربوط به بودجه عمرانی است. در سال 94 بودجه های عمرانی جایگاه نسبتا مناسبی داشت در حدود 10 هزار میلیارد تومان از بودجه سال گذشته به بودجه های عمرانی اختصاص یافته بود اما متاسفانه این اقدام عملی نشد و دولت بودجه فوق را صرف هزینه های جاری نمود. امیدوارم سال 95 در جایگاه خودش مصرف شود تا بتواند به اشتغال نیز کمک کند.

این استاد دانشگاه و کارشناس عالی کارآفرینی اظهار کرد: اگر بتوانیم تا پایان سال 96 با  رویکردهای ذکر شده مجموعه ای از برنامه ها را داشته باشیم به بیکاری تک رقمی خواهیم رسید.

وی در ادامه گفت: اصلی ترین و مغفول مانده ترین مشکل، بحث توانمندسازی نیروی انسانی به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

به گفته خانی نهاده سازی رسمی و غیر رسمی از مباحث مهم در حوزه کارآفرینی است. اگر بتوانیم نهاده سازی رسمی(دولت) و غیررسمی(بخش خصوصی) را با رویکرد طراحی شاخص ها، همایش ها و... راهبری کنیم و انجمن ها، سازمان ها و مراکز یا موسسات که مشاوره و آموزش می دهند ایجاد نماییم به نکات مهمی پرداخته ایم.

خانی ادامه داد: حوزه کارآفرینی به شدت جای خالی نشان خدمت در اقتصاد را احساس می کند. باید نشان ملی کارآفرینی توسط دولت طراحی شود و به همراه مشوق در اختیار حوزه فوق قرار گیرد.

این کارشناس عالی کارآفرینی در پایان گفت: اگر با وحدت فرماندهی و سیاست گذاری و مدیریت بازار کار همه سازمان ها و وزارت خانه ها را هم سو کنیم و در حوزه کارآفرینی یک رویکرد واحد داشته باشیم تا سال 96 به نرخ بیکاری تک رقمی خواهیم رسید.

کد خبر 8393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =