چالش های تامین مالی در بازار سرمایه

عباس هشی معتقد است در سال های اخیر به دلیل کاهش قدرت نقدشوندگی سهام شرکت ها تامین مالی از طریق فروش سهام در بورس با بی میلی خریداران مواجه شده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، هدف از تامین مالی، سرمایه گذاری، سودآوری،کاهش ریسک و برطرف کردن نیازهای اقتصادی بنگاه است. سود ناشی از کسب و کار بنگاه از عوامل مهم تداوم فعالیت بنگاه اقتصادی تلقی گردیده و منبع مهمی برای تامین مالی فعالیت های عملیاتی بنگاه در آینده است. یکی از نگرانی های بنگاه های اقتصادی در جهان، تامین منابع مطلوب مالی می باشد و از همین رو، منابع مالی را به شریان حیاتی بنگاه های اقتصادی تشبیه کرده اند.

یکی از کارکردهای بازار سرمایه در هر کشور ایجاد ساز وکارهایی جهت تامین مالی بنگاه هاست. این تامین مالی از سوی واحدهای تولیدی روش‌های گوناگونی دارد. راه‌های اصلی تامین مالی در ایران از چند طریق صورت می‌گیرد، سرمایه‌گذاری‌های دولت، سرمایه‌گذاری‌های خارجی، و تامین مالی از طریق بانک‌ها و موسسات مالی و بورس از مهم‌ترین راه‌های تامین مالی هستند.

لازم به ذکر است تامين مالي شرکت هاي ايراني از طريق افزايش سرمايه در بازار سرمايه، سهم قابل ملاحظه اي از کل تامين مالي آنها را تشکيل مي دهد.

عباس هشی،کارشناس ارشد بازار سهام در خصوص استفاده از روش های تامین مالی از طریق بازار سهام به خبرنگار اگزیم نیوز توضیح داد: در این روش شرکت ها سهام خود را در بورس عرضه کرده و پذیره نویسی انجام می دهند. در ایران بازار سرمایه، بازاری ثانویه است که در آن سهام مبادله می شود و بازار اولیه ای که در آن اولین سهام ارایه شود به ندرت وجود داشته است.

هشی در این راستا به اوراق مشارکت، اوراق اجاره و رهنی بعنوان دیگر روش های تامین مالی در بورس اشاره کرد.

وی ادامه داد: تامین مالی از طریق فروش اوراق سهام شرکت ها روشی است که در آن سهامداران یک شرکت برای افزایش سرمایه خود اقدام به عرضه سهام در بورس می کنند و حق تقدم برای شرکت هایی است که از طریق بورس اقدام به عرضه سهام خود نمایند. با توجه به اینکه بیش از 95 درصد از سهام شرکت ها در بورس به صورت سهامی عام است یعنی سهام آن ها در دست دولت، شبه دولتی ها، نهادها و بنیادها می باشد افزایش سرمایه این بنگاه ها از طریق بازار سرمایه در اختیار بخش خصوصی قرار نخواهد گرفت.

هشی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر سود سهام پذیرفته شده در بورس قدرت نقدشوندگی اندکی داشته است افزود: به دلیل کاهش قدرت نقدشوندگی سهام شرکت ها، افزایش سرمایه از طریق مطالبات انجام می شود.

وی افزود: بورس ابزاری برای بسترسازی تامین مالی شرکت هاست و زمانیکه مجوز تامین مالی به یک بانک داده می شود و یا مجوز ایجاد صندوق به نهادها و کارگزاری داده می شود به معنای آن است متقاضیان در قبال پرداخت پول سهام دار خواهند شد اما در چند سال اخیر به دلیل قدرت نقدشوندگی پایین سهام شرکت ها این روش تامین مالی  با بی میلی خریداران روبرو شده است

اگرچه ابزارهاي تامين مالي موجود در بازار سرمايه ايران از تنوع زيادي برخوردار نيست، اما بررسي ها نشان مي دهد که از ابزارهاي موجود به خوبي استفاده نمي شود. به نظر مي رسد بنگاه هاي صنعتي و اقتصادي کشور هنوز اطلاعات دقيقي درخصوص پتانسيل هاي موجود در بازار سرمايه کشور (به ويژه ابزارهاي تامين مالي جديد) ندارند. شايد بتوان گفت، آنها بيشتر با جنبه سرمايه گذاري در اين بازار آشنا هستند تا جنبه تامين مالي.

کد خبر 8394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =