حجم کوچک بازار سرمایه برای تامین مالی

خواجه نصیری گفت: فرایند انتشار اوراق در بازار اولیه پیچیده است. از یک سو بازار سهام در کشور ما برای جذب عرضه اولیه کوچک است و از سوی دیگر ساختارها و فرهنگ لازم برای سرمایه گذاری وجود ندارد

محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل تامین سرمایه آرمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز به تشریح روش های تامین مالی از طریق بازار سهام پرداخت. وی با بیان اینکه تامین مالی شامل دو روش انتشار اوراق بدهی و روش مبتنی بر سرمایه است تصریح کرد: در روش تامین مالی مبتنی بر انتشار اوراق بدهی، اوراق منتشر شده بر مبنای طرح های مشارکتی مانند اوراق مشارکت، صکوک اجاره، اوراق استثناء می باشند که از منظر ساختار تفاوت داشته اما از منظر خروجی یکسان می باشند. بسته به اینکه هر بنگاه مبنای لازم برای کدام روش را دارا باشد از این روش ها برای تامین مالی استفاده می شود. مثلا اگر بنگاه دارایی برای اجاره داشته باشد از روش صکوک اجاره و درصورتی که طرحی برای ارایه داشته باشد از روش اوراق مشارکت برای تامین مالی استفاده خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در تمامی این روش ها اخذ مجوز علاوه بر آنکه زمان نسبتا زیادی را به خود اختصاص می دهد نیازمند ضمانت بانکی نیز می باشد. می توان گفت از یک سو اینگونه تامین مالی تشریفات و پیچیدگی های زیادی داشته و بنابراین مراحل انتشار اوراق و زمان طولانی را می طلبد. از سوی دیگر اخذ ضمانت از بانک ها پیچیده است. البته این پیچیدگی کمتر از دریافت مستقیم وام از بانک ها نبوده لذا شرکت ها ترجیح می دهند به جای انتشار اوراق از وام بانکی استفاده نمایند.

وی در خصوص اوراق سلف نیز توضیح داد: در این نوع تامین مالی بنگاه با تودیع سهام و دارایی نقدشونده خود اوراق سلف انتشار می دهد. این اوراق برای تامین مالی کوتاه مدت تر مثلا یکساله استفاده می شود. اوراق سلف برای فروشندگان کالاها به که پشتوانه فروش کالاهایشان سرمایه در گردش ایجاد می کند. فرایند اینگونه تامین مالی به دلیل آنکه ضامن بانکی نمی خواهد ساده تر از سایر فرایندهاست.

خواجه نصیری ادامه داد: روش های مشارکتی از طریق صندوق پروژه، فروش اوراق یا سهام، زمین و پروژه تامین مالی می کنند. در این روش سرمایه گذاران به جای سود ثابت در سود و زیان پروژه مشارکت خواهند داشت به همین دلیل سرمایه گذاران ایرانی کمتر به اینگونه اوراق رغبت نشان نمی دهند مگر آنکه در این روش ها حداقل سودآوری تضمین شده باشد. سرمایه گذاران ایرانی به جای روش مشارکتی به اوراق بدهی روی آورده اند .

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان با اشاره به اینکه روش های متنوع تر دیگری نیز برای تامین مالی وجود دارد گفت: این روش ها محدودیت های اجرایی و پیچیدگی های بسیاری دارند که باید بخشی از آن ها توسط بورس و بخشی دیگر در مقررات اصلاح شود.

وی با بیان اینکه بازار اولیه در کشور ما به اندازه کافی توسعه نیافته است افزود: فرایند انتشار اوراق در بازار اولیه پیچیده است و می توان گفت بالا بودن هزینه های تامین مالی، پیچیدگی حجم روابط در این بازار از چالش های اساسی بازارهای اولیه سهام در کشور است. خواجه نصیری اظهار کرد: البته عرضه اولیه سهام نیاز به تقاضا دارد و وقتی تقاضای قابل توجهی در بازار وجود نداشته باشد نباید انتظار عرضه سهام در بازارهای اولیه را داشت.

وی در پایان تصریح کرد: البته از یک سو بازار سهام در کشور ما برای جذب عرضه اولیه کوچک است و از سوی دیگر ساختارها و فرهنگ لازم برای سرمایه گذاری وجود ندارد. در واقع حجم سرمایه گذاری در بازار سهام اندک است. انتظار می رود دولت با سازوکارهای پیشنهادی سرمایه گذاران را برای ورود به بازارهای اولیه سهام تشویق نماید.

کد خبر 9408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =