اولویت سامان دهی به متغیرهای کلان اقتصادی

اگر نتوانیم با دنیا رقابت كنیم، نمی توانیم بازار صادرات منطقه و جهان را از آن خود كنیم و اگر نتوانیم بازار صادرات داشته باشیم، نمی توانیم بازار تولید را از لحاظ كمی و كیفی افزایش دهیم

رییس جمهور کشورمان امروز به مناسبت روز کارگر با حضور در شرکت مپنا با اشاره به این که ما اقتصاد و بنگاه اقتصادی می خواهیم كه توان رقابت با دنیا را داشته باشد تا ثروت كشور و درآمد بنگاه ها را افزایش دهیم و وضع كارگران را بهتر كنیم گفت: باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حركت كنیم، چراکه اگر نتوانیم با دنیا رقابت كنیم، نمی توانیم بازار صادرات منطقه و جهان را از آن خود كنیم و اگر نتوانیم بازار صادرات داشته باشیم، نمی توانیم بازار تولید را از لحاظ كمی و كیفی افزایش دهیم.

رییس جمهوری با تاكید بر این كه در طول 40 سال گذشته توان اقتصادی كشور در حد تقاضا برای اشتغال نبوده است، گفت: همواره تقاضای اشتغال در كشور بالا بوده اما توان اقتصادی برای جذب نه تنها كارگر ساده حتی تحصیلكرده ها، كارآموختگان، صاحبنظران، متخصصان وجود نداشته و این عدم تقاضا، عدم امنیت را برای ما به وجود آورده است.
روحانی اظهارداشت: همانگونه كه اقتصاد باید رقابتی باشد، كارگر هم باید بین چندین بنگاه برای اشتغال حق انتخاب داشته باشد. اقتصاد كشور باید حركت كند و مردم به آینده امیدوار باشند. باید تورم روند كاهشی داشته باشد و آینده برای سرمایه گذاران روشن باشد. تورم پایین به معنای تضمین توان و خدمت خرید برای كارگران است.

رییس جمهوری گفت: بسیار خوشحالیم كه در دولت تدبیر و امید، حقوق كارگران و كارمندان از نرخ تورم بالاتر بوده است و این قدم بسیار مهمی است كه این دولت برداشته است. در طول 50 -60 سال گذشته در برخی سال ها، تورم پایین آمده است اما متاسفانه یكی دو سال بعد دوباره تورم بالا رفته و یك مسیر ثابت كاهشی برای تورم در اقتصاد ما نبوده است.
روحانی یادآور شد: در این دولت، تورم مسیر كاهش مداوم و مستمر داشته است و روزهای نخست كاری دولت تدبیر و امید تورم بالای 41 درصد بود و خوشبختانه شب عید 94 به حدود 15 درصد رسید. در سال 94 كه وضع اقتصادی همه كشورهای تولید كننده نفت بسیار بد بود، وضع اقتصادی ما خوب بود و در عین حال به مردم وعده دادیم كه تورم كمتر از 15 درصد خواهد شد كه شب عید سال 94 تورم ما به 12 درصد رسید.
وی ادامه داد: امروز تورم ما طبق آمار و شاخص های مركز آمار به ز یر 11 درصد رسیده است و تا پایان سال تك رقمی خواهد شد.

 امسال را با هدفگذاری رشد 5 درصدی آغاز كرده ایم
رییس شورای عالی اقتصاد اضافه كرد: اگر می خواهیم اقتصاد ما رو به پیشرفت باشد و كارگر ما امنیت فكری و شغلی داشته باشد، باید شاخص های كلان اقتصادی كشور در مسیر درست قرار گیرد. اقتصاد ما درست نمی شود مگر اینكه قدرت جذب سرمایه داشته باشیم كه امروز این شرایط فراهم شده است.
روحانی یادآور شد: امروز از كشورهای مختلف، فقط روسای جمهور بهمراه معاونان خود به ایران نمی آیند بلكه 50، 100 یا 200 شركت مهم كشور خود را هم می آورند، با كارآفرینان داخلی ما جلسه می گذارند و قرارداد امضا می كنند.
وی با اشاره به سفر رییس جمهری قزاقستان به ایران گفت كه در این سفر، بخش های خصوصی دو كشور 53 سند امضا كردند. فردا رییس جمهوری كره جنوبی با تعداد زیادی از شركت های این كشور به ایران می آید.
رییس دولت تدبیر و امید گفت: ما امروز قدرت جذب فناوری داریم، یك روز باید دست دراز می كردیم و فناوری را می گرفتیم اما امروز این چنین نیست، ما فناوری های پیشرفته داریم و می توانیم برای ارتقای آن، فناوری های نو را جذب و در اختیار بگیریم.
روحانی خطاب به كارگران حاضر در مراسم اظهار داشت: خوشحالم امروز دیدارم با كارگران عزیز در شركت دانش بنیانی همچون مپنا است. مپنا باید در زمینه ریل، لكوموتیوهای برقی و برقی كردن راه آهن قدم بردارد. من از این شركت می خواهم كار خود را كه در زمینه تجهیزات بیمارستانی آغاز كرده با سرعت ادامه دهد. ما دلمان می خواهد در آینده نزدیك دستگاه های سی. تی. اسكن و ام. آر. آی توسط كارگران ایرانی ساخته شود.
وی افزود: در سال 95 شرایط كشور برای فعالیت اقتصادی از سال گذشته بهتر خواهد بود و امسال را با هدف گذاری رشد 5 درصدی آغاز كرده ایم.کارگران عزیز! اگر بتوانیم تورم كاهنده را ادامه دهیم، رونق اقتصادی داشته باشیم و سرمایه داخلی وخارجی را جذب كنیم، می توانیم به افتخار بزرگ قدرت اقتصادی برسیم.

کد خبر 9427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =