۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
تجارت موادغذایی در سال ۹۴ کاهش یافت

براساس آخرين آمار گمرك، ارزش صادرات و واردات محصولات كشاورزي و صنايع غذايي كشور در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال قبل از آن به ترتيب ۱۴ درصد و ۲۷ درصد كاهش داشته است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز از كميسيون كشاورزي و صنايع غذايي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن وكشاورزي تهران، در شانزدهمين نشست و نخستين نشست سال 1395 آمار تجارت خارجي محصولات كشاورزي و غذايي در سال گذشته مورد بررسي اعضاي اين كميسيون قرار گرفت. 
بررسي ها نشان داد ارزش صادرات محصولات كشاورزي و صنايع غذايي از 6.5 ميليارد دلار در سال 1393 به 5.6 ميليارد دلار در سال 1394 رسيد و همچنين ميانگين قيمت پايه صادراتي محصولات اين گروه يك سنت و اقلام وارداتي 5 سنت كاهش يافته است. 
صادرات اين بخش در سال 1394 نسبت به سال 1393 از نظر ارزش 14 درصد و از لحاظ وزني 13 درصد كاهش نشان مي‌دهد.
ارزش واردات محصولات كشاورزي و صنايع غذايي نيز از 12 ميليارد دلار در سال 1393 به حدود 9 ميليارد دلار در سال 94 كاهش يافته است. 
همچنين واردات محصولات كشاورزي و صنايع غذايي در مقايسه با سال 1393 از لحاظ ارزش 27 درصد و از لحاظ وزن 20 درصد افت داشته است.
براساس گزارش گمرك ايران، واردات گندم از لحاظ وزني 54 درصد، لبنيات معادل 6 درصد، شيريني و شكلات 18 درصدي از لحاظ وزني در سال گذشته كاهش داشته است. 
همچنين شكر خام نيز با 66 درصد افت از لحاظ وزني، بيشترين كاهش واردات را در ميان كالاهاي غذايي داشته است. 
براساس اين گزارش، سال گذشته واردات سويا 228 درصد رشد داشته است.
بنابراين ارزش واردات صنايع غذايي از 5 ميليارد و 825 ميليون دلار در سال 1393 به 3ميليارد و 876 ميليون دلار در سال 1394 رسيد. 
قيمت پايه هر كيلوگرم محصولات صنايع غذايي وارداتي نيز از 93 سنت در سال 1393 به 88 سنت در سال 1394 كاهش يافت. 
در بخش صنايع تبديلي و غذايي نيز كاهش صادرات به طور محسوس در انواع محصولات اين بخش ديده مي‌شود.

** رقبا بازار زعفران ايران را مي گيرند
اسداله عسگراولادي عضو كميسيون كشاورزي، آب و صنايع غذايي اتاق تهران با اشاره به كاهش 27 درصدي صادرات پسته و زعفران در سال گذشته گفت: عمده‌ترين دليل كاهش صادرات زعفران مربوط به استاندارد و طولاني بودن دريافت مجوزهاي اين بخش است و در حال حاضر عمده‌ترين صادرات زعفران از طريق مسافران و به شكل چمداني انجام مي شود.
اين فعال اقتصادي، به برخي رقباي ايران در توليد زعفران اشاره كرد و اظهارداشت: هم اكنون پنج كشور اسپانيا، چين، استراليا، هلند و يك كشور آفريقايي به كاشت و توليد زعفران مشغولند و اگر ايران به درستي عمل نكند، در سال‌هاي آينده بخش عمده‌اي از بازار زعفران را از دست خواهد داد.

** پيش بيني توليد 140 هزارتني پسته درسالجاري
عسگراولادي درباره دلايل كاهش صادرات پسته خام گفت: در سالهاي اخير كم‌آبي و كاهش سطح آب چاه‌ها صدمات جدي به باغ هاي پسته وارد كرده به طوري كه منجر به كاهش توليد پسته در كرمان و رفسنجان شده است.
وي پيش‌بيني كرد امسال ميزان توليد پسته از باغ هاي كشور به 140 هزار تن برسد، در حالي كه اين رقم در سال 1394 حدود 180 هزار تن بود.
عسگراولادي براساس برآوردها اعلام كرد صادرات پسته ايران در سال جاري كاهش خواهد يافت.
وي گفت: كشور چين به طور ميانگين سالانه 80 هزار تن پسته از ايران خريداري مي كرد اما سال گذشته اين رقم به حدود 50 هزار تن رسيد.

** انتقاد دبيرانجمن لبنيات از سياست هاي وزارت جهاد كشاورزي 
رضا باكري دبير انجمن لبنيات اتاق تهران در اين نشست با انتقاد از برخي سياست‌هاي وزارت جهاد كشاورزي دلايل عمده كاهش صادرات را گران بودن ماده خام توليد داخل در مقايسه با توليد خارج، وضع عوارض ورودي براي ماده خام و ممانعت از عبور موقت برخي كالاها مانند شيرخشك براي توليد محصول صادراتي عنوان كرد.

** دلايل كاهش صادرات بررسي مي شود
كاوه زرگران رئيس كميسيون كشاورزي، آب و صنايع غذايي اتاق تهران از بررسي دقيق‌تر دلايل كاهش صادرات و واردات محصولات كشاورزي و غذايي با حضور نمايندگان تشكل‌ها در جلسه آتي اين كميسيون خبر داد.
وي با اشاره به اينكه صرف كاهش يا افزايش را نمي‌توان به طور دقيق مثبت يا منفي تلقي كرد افزود: كميسيون در نشست‌هاي آتي خود با حضور فعالان عرصه توليد و تجارت در حوزه كشاورزي و صنايع غذايي دلايل كاهش صادرات و كاهش واردات را در مورد هر محصول بررسي و تبعات آن را تحليل مي‌كند.
در اين نشست اعضاي كميسيون كشاورزي، آب و صنايع غذايي اتاق تهران مشكلات واردات گندم و وضع عوارض 1500 ريالي(150 تومان) در كنار بالا بودن قيمت توليد گندم را يكي از عوامل كاهش 22 درصدي صادرات ماكاروني دانستند. 
همچنين گران بودن شير توليد داخل و ممانعت وزارت جهادكشاورزي از عبور موقت شيرخشك باعث كاهش 18 درصدي شيريني و شكلات و البته محصولات لبني اعلام شد.
به عقيده اعضاي اين كميسيون كاهش صادرات محصولات كشاورزي و صنايع غذايي ريشه در كاهش توليد دارد.
به گزارش ايرنا، هم اكنون بيش از 11 هزار و 200 واحد صنايع غذايي و تبديلي در كشور فعال است كه در سال 93، از محل صادرات اين واحدها حدود 2 ميليارد و 300 ميليون دلار ارز كسب شد. 
همچنين اين صنعت با سهم 17 درصدي اشتغال بيش از 10 درصد توليد ناخالص داخلي كشور را برعهده دارد.
سهم غذا از سبد هزينه اي خانوار 26 درصد است كه اهميت غذا و تامين رفاه اجتماعي كشور را نشان مي دهد.

کد خبر 9444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =