زنجیره تعمیق رکود تولید

یک صادرکننده نمونه ملی گفت: با وجود ارائه نرخ سودهای پایین تر در بانک های تخصصی حامی تولید و صادرات مانند بانک صنعت و معدن و بانک توسعه صادرات ایران، شیب افزایش هزینه های بنگاه ها به گونه ای افزایش یافته که قادر به پرداخت سودهای نسبتا پایین این بانکها هم نیستیم

چرخه تولید اقتصاد ایران سالهاست که با مشکلات و موانع بسیاری دست و پنجه نرم می کند؛ توزیع نامتناسب منابع در بخش های اقتصادی و انگیزه های سفته بازی موجب عدم جریان نقدینگی به سمت بخش های مولد اقتصادی شده است.

علاوه بر این مشکلات فضای کسب و کار، ریسک اقتصادی، سودهای کلان بانکی و بسیاری دیگر از عوامل ساختاری در اقتصاد کشور پویایی نظام تولید را تضعیف نموده اند.

لازم به ذکر است اخیراً موضوعات دیگری به تشدید فشارهای رکودی تولید منجر شده است. از جمله این موارد می توان به گرانی سوخت و افزایش هزینه حمل و نقل، افزایش نرخ های مالیاتی و تمرکز برای توسعه سیستم مالیات ستانی، افزایش هزینه دستمزد و تعمیق رکود اقتصادی اشاره کرد.

با توجه به تورم مزمن در اقتصاد ایران و همچنین ادامه مشکلات تولیدی کشور این نگرانی به وجود می آید که پدیده رکود-تورمی برای چندمین بار در اقتصاد ایران رخ دهد. به عبارتی افزایش تورم تولیدکننده و عدم توجه به نیازهای اولیه بنگاه های تولیدی موجب سرایت کردن هزینه های فزاینده به بازارها و حلقه مصرفی جامعه می شود و در نتیجه علاوه بر استمرار رکود در بنگاه های مولد اقتصاد، سمت تقاضا نیز دچار مشکل خواهد شد.

یکی از صادرکنندگان نمونه ملی سال 94 در زمینه مشکلات هزینه ای بنگاه ها به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: حاشیه سود بنگاه ها در شرایط فعلی پاسخگوی بازپرداخت وام های بانکی با چنین سودهایی نیست.

جواد ظهیری افزود: با وجود ارائه نرخ سودهای پایین تر در بانک های تخصصی حامی تولید و صادرات مانند بانک صنعت و معدن و بانک توسعه صادرات ایران، شیب افزایش هزینه های بنگاه ها به گونه ای افزایش یافته که قادر به پرداخت سودهای نسبتا پایین این بانکها هم نیستیم.

وی در ادامه ورشکستگی بنگاه های مولد تولید و حتی صادرات را ناشی از دو مورد ارزیابی نمود؛ نخست، افزایش سرمایه مورد نیاز بنگاه ها در اثر افزایش قیمت مواد اولیه و دوم بهره های سنگین تسهیلات بانکی.

این فعال اقتصادی همچنین گفت: امروزه تمایل زیادی از سوی بانک ها برای ارائه تسهیلات به مشتریان خوش حساب وجود دارد چراکه تقاضای وام از سوی این دسته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به این ترتیب عرضه وام های تولیدی از سوی تولیدکنندگان با استقبال چندانی رو به رو نبوده است زیرا تنها آن گروهی که به فکر بازپرداخت نیستند و عملاً تعهدی به بازگرداندن منابع بانکی ندارند به استقبال چنین سودهای هنگفتی می روند.

وی با انتقاد از عدم حمایت موثر دولت از تولید و صادرات گفت: مشکلات تولیدی و هزینه های فزاینده فشار مضاعفی بر گلوی تولید وارد کرده اند و روز به روز نفس تولیدکنندگان مولد بیشتری را خواهد گرفت.

یک تولیدکننده مواد شیمیایی و محصولات PVC نیز در این رابطه به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: جهش یکباره قیمت مواد پتروشیمی در اوایل سال 95 مشکلات هزینه ای بنگاه های تولیدی را تشدید نموده است. وی افزود: محدودیت تسهیلات دهی بانک ها و همچنین بهره های سنگین وام ها نیز تولیدکنندگان را با مشکل کمبود منابع مواجه کرده است.

این تولیدکننده و صادرکننده برتر کشوری با اشاره به وابستگی صنایع PVC و UPVC به صنایع ساختمانی نیز گفت: رکود ساختمان و مسکن به صنایع وابسته آن سرایت کرده و ما را با رکود عمیق درگیر نموده است.

 

کد خبر 9466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =