حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه

رئیس شورای مشترک ایران - ترکیه گفت: تجارت ترجیهی با دیگر کشورها نه تنها موجب ورشکستگی تولیدکننده های ایرانی نمی شود بلکه گام های اقداماتی از این دست موجب پیشرفت صنعت کشور و رقابت پذیری تولیدکنندگان می شود

رئیس شورای مشترک ایران - ترکیه گفت: تجارت ترجیهی با دیگر کشورها نه تنها موجب ورشکستگی تولیدکننده های ایرانی نمی شود بلکه گام های اقداماتی از این دست موجب پیشرفت صنعت کشور و رقابت پذیری تولیدکنندگان می شود.

رضا کامی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص باز شدن درهای تجارت ترکیه به روی ایران گفت: بحث تجارت ترجیهی چندان اثرگذار نیست که بتواند اقتصاد یک کشور را تحت تاثیر قرار دهد. اگر به تجارت ترجیهی بین ایران و ترکیه نگاه کنیم و آمار و ارقام را بررسی کنید خواهید دید که اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: بدون شک تجربیات سایر کشورها می تواند ارزنده باشد؛ در واقع تعرفه ترجیهی صرفا یک آزمایش یا تمرین برای تولیدکننده های ایرانی به عنوان رقابت با تولیدکننده های دیگر کشورها است. به گفته وی اگر اقتصاد مبتنی بر صادرات را خواهانیم، اگر به دنبال جذب بازارهای کشورهای دیگر هستیم باید رقابت پذیر باشیم. به گفته کامی، وقتی کالایی از خارج وارد می شود و تولید کننده داخلی خود را در شرایط رقابتی ببیند خودش را آماده رقابت کند و طبیعی است که سعی کند با افزایش کیفیت کالای خود، زمینه را برای قابلیت رقابت در بازار جهانی فراهم کند.

به گفته وی اقداماتی از این دست باعث خواهد شد صنعت کشورمان مقاوم سازی شده و تولیدکنندگان رقابت پذیری بیشتری داشته باشند و الزاما به دنبال افزایش بهره وری و ارتقای کیفیت تولید کالاهای خود باشند.

رضا کامی در خصوص ارتباط تجاری ایران و ترکیه و محصولات صادراتی گفت: ایران و ترکیه توانایی افزایش مبادله های تجاری خود را دارند و از جمله اقلام صادراتی ایران به این کشور می توان به ماشین آلات صنعتی، محصولات کشاورزی، شیلاتی، موادغذایی ، کالاهای خانگی و ... اشاره کرد. نمی توان گفت که چون تولیدکننده هستیم کالایی را وارد نکنیم، ترکیه نیز تولیدکننده و صادرکننده محصولات کشاورزی است در حالیکه به عنوان تجارت ترجیهی محصولات کشاورزی را از ایران پذیرفته است. به عنوان مثال بخشی از محصولات کشاورزی ما از جمله هندوانه در ماه گذشته در بازار ترکیه فروش خوبی داشت، در واقع به دلیل اینکه هنوز زمان عرضه محصولات کشاورزی ترکیه نرسیده است بهترین موقعیت برای تولیدکننده های ایرانی است تا ملزومات فصلی کشور فوق را تامین نماید.

این فعال اقتصادی در خصوص محصولات دارای شرایط تعرفه ای گفت: عمده کالاهایی که ایران برای از کشورهای مقصد درخواست تعرفه ترجیحی کرده است شامل بخشی از محصولات کشاورزی، خشکبار، محصولات شیلاتی، محصولات غذایی، محصولات پتروشیمی، شیرآلات صنعتی و ... می شود. در واقع تبادلات دارای تعرفه ترجیهی ایران با ترکیه مجموعا به 140 قلم کالا می‌رسد و اقلام صادراتی ترکیه به ایران 126 قلم کالا است.

کامی در خصوص شرایط فعلی تجار در ترکیه و استراتژی آنها برای فروش محصولاتشان گفت: عرضه و تقاضا و بحث فروش کالا بر اساس نیاز، هدف گذاری ها و همچنین موقعیت بازار هدف است. تجار ایرانی می بایست قبل از ورود شناخت و ارزیابی رقبا، هزینه ها و سود کسب و کار در ترکیه را برآورد کنند تا با ضرر و زیان روبرو نشوند. البته از جمله اقلامی که بازار خوبی در ترکیه دارد می توان به محصولات پتروشیمی اشاره نمود. اخیرا در سفری که به ترکیه داشتم از کارخانه ای در ترکیه بازدید نمودم و موضوع قابل توجهی که نظرم راجلب کرد استفاده از ماشین آلات ساخت ایران بود که به شدت غافلگیر شدم.

کامی در پایان در خصوص پیش بینی از آینده روابط تجاری تهران- آنکارا ابراز امیدواری کرد و گفت: با توجه به تفاهم نامه های امضا شده، ظرفیت های موجود و ساختار اقتصادی کشور که در حالت تکمیلی به سر می برد، اگر طرفین شناخت خوبی از هم داشته باشند و همکاری های نوین اقتصادی و تجاری بین دو کشور، امکان افزایش حجم مبادلات به حجم تجارت 30 میلیارد دلار خواهیم رسید.

کد خبر 9481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =