واکاوی دلایل رکود صنعتی در ایران

مهرعلیزاده: کیفیت نامطلوب کالاهای داخلی و دسترسی به کالاهای چینی در کشور باعث شده تا مردم نسبت به تولیدات داخلی بی اعتماد شوند، تا زمانی که کیفیت خوبی حتی در حد درجه دو تولید نشود مردم از این تولیدات حمایت نمی‌کنند

"31 درصد واحدهاي صنعتي لرستان راكد و نيمه تعطيل هستند"، " 45 درصد واحدهای صنعتی در استان ایلام تعطیل یا نیمه فعال است"، " ساماندهی واحدهای نیمه تعطیل صنعتی جدی گرفته شود"... موضوعی که در بخش صنعت تیتر رسانه های مختلف شده حاکی از تشدید رکود در صنعت و بار دیگر بی توجهی به این بخش است، رکودی که اینباره به جان فعالیت واحدهای تعطیلی افتاده و هر روز برای فعالان صنعت مشکلات جدید را بوجود می آورد، اما در این میان  عقد قراردادها و تفاهم نامه هایی با هیات های خارجی شاید نور امیدی برای این بخش از اقتصاد باشد اما با بررسی کوتاهی در این بخش و تحلیل مشکلات آنها متوجه عمق مساله یعنی نبود برنامه ای صحیح برای اجرای اهداف بنگاه های صنعتی احساس می شود.


تعطیلی بنگاه های صنعتی، معظلات اجتماعی ببار آورده است


محسن مهرعلیزاده، عضو اتاق بازرگانی تهران در این باره به اگزیم نیوز گفت: عوامل مختلفی برای یک پدیده اقتصادی نیاز است، حال آنکه این پدیده مثبت یا منفی باشد، اما کنترل یا تقویت آن موضوعی است که در دستان مسئولان کشور و برنامه‌های مورد نظر آنها است
وی افزود: رکود یکی از موضوعاتی است که طی چند سال اخیر بسیاری از بخش‌ها را درگیر کرده است. تعطیلی نیم بیشتری از واحدهای صنعتی نمونه بارز تاثیر این موضوع در کشور است، تعطیلی که باعث بیکار شدن تعداد زیادی نیروی انسانی و مشکلات اجتماعی شده است.
این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این‌که دلایل مختلفی از جمله واردات بی رویه از برخی کشورها واحدهای صنعتی را به معرض تعطیلی کشانده، بیان کرد: افت صادرات محصولات ایرانی و واردات بی‌رویه کالاهای غیر اساسی را می‌توان مهم‌ترین عامل تعطیلی واحد های صنعتی دانست،  در حالی که بارها اعلام شده بازار کشورمان نباید به بازار مصرفی دیگر کشورها تبدیل شود، اما قاچاق و واردات بی رویه بازار داخلی را به یک بازار مصرفی تبدیل کرده است.


اعتماد سازی داخلی مهم تر از اعتماد سازی بین المللی


مهرعلیزاده بی‌اعتمادی مردم به محصولات داخلی را یکی دیگر از عامل‌های شکست واحد‌های تولیدی دانست و گفت: کیفیت نامطلوب کالاهای داخلی و دسترسی به کالاهای چینی در کشور باعث شده تا مردم نسبت به تولیدات داخلی بی اعتماد شوند، تا زمانی که کیفیت خوبی حتی در حد درجه دو تولید نشود مردم از این تولیدات حمایت نمی‌کنند، زمانیکه حمایت داخلی وجود نداشته باشد قطعا کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی جایی ندارند.
وی ادامه داد: برخی موضع گیری ها ،انتقادات و اظهارنظرهای سیاسی- اقتصادی در عرصه داخلی و بین المللی مانع از توسعه و پیشبرد اهداف خواهد شد، اگر انتقادات وارد بر بخش ها را در زمان مناسبی منعکس کنیم قطعا شرایط نامتوازن اقتصادی را بهتر خواهیم کرد.


سختگیری برای صدور مجوز الزام است


 این عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه صدور مجوز تاسیس بنگاه های تولیدی باید با دقت بیشتری انجام شود، اظهار کرد: حمایت از تولید و صدور مجوزهایی در این راستا نباید یکباره انجام شود، بررسی سوابق فرد، خوش حسابی آن نزد بانک ها، حوزه فعالیت بنگاه و... انجام شود تا در شرایط سخت مشکلی مانع فعالیت آنها نباشد.

 

کد خبر 9492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =