چالش سیمان ایرانی در بازار عراق

کاهش مصرف سیمان در بازار داخل باعث هجوم صادرات سیمان شده و به همین دلیل اتخاذ سیاست های قیمتی و دامپینگ باعث محدودیت های صادرات سیمان شده است

افسانه شرکت - عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است رکود داخلی در بخش ساخت و ساز و عمران سبب افزایش صادرات سیمان ایرانی به عراق شده و این موضوع کاهش شدید قیمت سیمان ایرانی را در برداشته است. عراقی ها معتقدند ایران دامپینگ انجام داده است.

در چند روز اخیر سخنانی از سوی هیئت وزیران عراق مبنی بر ممنوعیت صادرات سیمان به این کشور مطرح شده است. پیشتر هم وزیر صنایع و معادن عراق از این ممنوعیت از ابتدای سال 2016 خبر داده بود. همچنین دولت عراق در دو سال اخیر بمنظور حمایت از تولید داخلی، تعرفه گمرکی نیز بر سیمان ایرانی را از 2 به 10 دلار رسانده است. گفته می شود این ممنوعیت بدان دلیل است که در حال حاضر بازار عراق به دلیل مشکلات مالی و کاهش قیمت نفت نیاز چندانی به سیمان وارداتی ندارند.
بازار عراق برای سیمانی ها از اهمیت زیادی برخوردار است. بیشترین میزان صاردات سیمان ایران به این کشور است بطوریکه حدود 50 درصد از صادرات سیمان ایران در دو سال گذشته به این کشور بوده و سیمان اولین کالای صادراتی ایران به عراق است.
از آنجایی که نبض بازار سیمان عراق در دست شرکت های سیمان ایرانی است این ممنوعیت صادرات نه تنها برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی به معنای از دست دادن بازاری بزرگ تلقی می شود، که بسیاری بر این باورند اگر عراق با 90 درصد از ظرفیت صادراتی خود هم فعالیت کند باز هم برای ساخت و ساز های خود نیازمند سیمان وارداتی است بنابراین نیاز آن ها به این محصول سبب می شود تا از چند ماه آینده مجبور به واردات سیمان شوند.


دامپینگ عامل اصلی ممنوعیت صادرات به عراق


علی محمد بد، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است به دلیل رکود در ساخت و ساز داخل کارخانجات ایرانی حتی با سود اندک حاضر به صادرات سیمان به عراق شده اند و بنابراین عرضه زیادتر از تقاضا، سبب کاهش قیمت این محصول در کشور عراق شده و بنابراین دولت عراق به بهانه حمایت از تولید داخل از واردات سیمان ایرانی سر باز می زند.
بد در ادامه تصریح کرد: دولت عراق معتقد است تولیدکنندگان ایرانی دامپینگ انجام داده اند، یعنی قیمت سیمان را نسبت به سایر کشورها پایین تر آورده اند و این موضوع به تولیدکننده عراقی نیز لطمه وارد کرده است. البته این موضوع که قیمت سیمان ایرانی نسبت به ترکیه و یا حتی قیمت تولیدی داخل عراق نیز پایین تر بوده است درست است و باید تصریح کنم که و آن ها نمی توانند با قیمت سیمان ایرانی رقابت کنند .
این عضو هیئت مدیره انجمن صنعت سیمان ادامه داد: طبیعی است زمانی که عرضه را افزایش دهیم قیمت کاهش خواهد یافت و این کاهش قیمت کارخانجات سیمانی را در عراق با مشکل مواجه کرده است. سهمیه بندی می تواند عرضه را کاهش داده و قیمت به طور خودکار افزایش یابد تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد شده قیمت صادراتی هم خود به خود افزایش پیدا می کند که هم به نفع صادرکننده داخلی است و هم به نفع تولیدکنندگان داخلی کشور عراق.
بد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه این ممنوعیت تنها یک محدودیت موقتی است گفت: طبیعی است زمانیکه واردات به تولیدکننده داخلی صدمه وارد کند دولت برای حمایت از تولید داخل سیاست های محدود کننده واردات برقرار خواهد کرد. امیدواریم با کنترل تقاضا، تمهیدات و ساز و کارهایی که وزارت صنعت در نظر گرفته است بزودی این مشکل برطرف شود.
وی در خصوص تمهیدات دولت در این خصوص نیز توضیح داد: انجمن صنفی صنعت سیمان طرحی را به وزارت صنعت ارایه داده است که در آن میزان صادرات هر صادرکننده براساس سوابق صادراتی اش و نیز نیاز کشور عراق سهمیه بندی می شود که این طرح در مرحله ارزیابی توسط وزارت صنعت قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه 50 درصد از صادرات سیمان ایران به عراق است افزود: با این سهمیه بندی به طور قطع تولیدکنندگان داخلی با مشکل فروش مواجه می شوند و دولت باید راهکارهایی را نیز برای تولیدکننده داخلی در نظر بگیرد که از آن جمله می توان به افزایش ساخت و ساز و پروژه های عمرانی یعنی ایجاد تقاضا و یا کنترل تولید یعنی محدودیت عرضه اشاره کرد. در اینصورت است که بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می شود.


عراق تنها کشور هدف ایران نیست


این عضو هیئت مدیره انجمن صنعت سیمان  اضافه کرد: ما به خیلی از کشورها سیمان صادر می کنیم از آن جمله می توان به کویت، قطر، آفریقا، بنگلادش، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان اشاره کرد. کشوری مانند افغانستان به دلیل کمبود منابع ارزی با وجود 8 تا 9 میلیون مصرف سیمان تنها 3 میلیون تن میتواند واردات داشته باشد اما کشور عراق کشوری با درآمد نفتی بالاست و مهمتر آنکه ما مرزهای مشترک گسترده تری با کشور عراق داریم، کرایه حمل بار به عراق بسیار پایین تر از سایر بازارهای هدف بوده و مصرف سیمان در این کشور بالاست. به طور کلی صادرات به عراق شبیه به جا به جایی بین شهرهای داخلی در ایران است. به دلیل همین مزایا است که کارخانجات ایرانی ترجیح می دهند مازاد تولید داخل خود را به عراق صادر کنند.
توجه به این نکته ضروری است با وجود آنکه بیشترین میزان صادرات سیمان ایران به عراق است اما  انتظار می رود با تصویب برجام و تسهیل نقل و انتقال پول  بتوان بازارهای بیشتری را در دست گرفت و از تمرکز بر یک بازار خودداری کرد. البته برای تحقق این امر دولت نیز باید با سیاست های حمایتی خود به صنعتگران داخلی کمک کند تا آن ها نیز بتوانند با رفع مشکلات داخلی حضور پررنگ تری در بازارهای صادراتی داشته باشند.

 

کد خبر 9514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =