فقدان بسترهای حمایت از تولید درساختار بانکی

مدیرعامل بانک پارسیان در زمینه حمایت بانک ها از صنایع کوچک و متوسط و همچنین موضوع تگنای مالی سیستم بانکی با اگزیم نیوز گفتگو کرده است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، روز چهارشنبه هفته گذشته مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی اظهار داشت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط و ایجاد اشتغال بخشنامه‌ای را تدوین کرده و در این بخشنامه که به بانک‌ها ابلاغ شده به حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید شده است. حمایت ویژه سیستم بانکی فقط از صنایع کوچک و متوسط است و صنایع بزرگ باید از طریق بازار سرمایه و منابع خارجی تامین مالی کنند.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه اعتقاد بانک مرکزی اولویت پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های موجود است، اظهارداشت: بنگاه‌هایی که در شرایط فعلی اشتغال را حفظ کرده و تولید می‌کنند، همواره در اولویت اعطای تسهیلات قرار خواهند گرفت و باقیمانده منابع بانکی برای طرح‌های جدید اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل بانک پارسیان درباره حمایت سیستم بانکی از بنگاه های کوچک و متوسط به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: با سیستم بانکی فعلی و مقررات و چارچوب حاکم بر آن فضای لازم برای تامین مالی موثر بنگاه ها فراهم نیست. بانکهای موجود نمی توانند آنطور که باید از کسب و کارهای کوچک و دانش بنیان حمایت کنند.

کوروش پرویزیان افزود: ما نیاز به نهادی داریم که عملیات تجهیز و تخصیص منابع را بهتر و موثر تر از وضع موجود انجام دهد.

وی در ادامه گفت: یکی از ابزارهای مفید و کارا برای تامین مالی بازار بدهی است؛ در حالیکه در کشور ما تنها 7 درصد از سهم بازارها به بازار بدهی مربوط می شود.

پرویزیان همچنین گفت: یک پیشنهاد برای ایجاد بسترهای مناسب تامین مالی، تبدیل دارایی های شبکه بانکی به اوراق بدهی می باشد؛ سپس این اوراق در نهادهایی که امکان تامین مالی دارند گذارده شود.

مدیرعامل بانک پارسیان افزود: لازم است توجه شود که رفع مشکلات تامین مالی همه مسائل مربوط به بنگاه ها و مشکلات کسب و کارهای کوچک را برطرف نمیکند. بالا بودن هزینه های تولید و چالش های مدیریتی بنگاه ها از دیگر عوامل مهم در این خصوص هستند.

پرویزیان گفت: ارزانس نسبی کالاهای خارجی با کیفیت به دلیل قیمت تمام شده بالای کالای ایرانی لزوم پرداختن به ارتقای کیفیت و کاهش سطح هزینه های تولید را بیش از پیش نمایان کرده است.

این کارشناس مسائل بانکی و اقتصادی با اشاره به تنگنای مالی بنگاه ها افزود: مسائل بیرونی ناشی از مقام های ناظر و دستگاه های نظارتی یا سازمان های نظارتی مالیاتی فشار هزینه ای مضاعفی بر شبکه بانکی و مالی کشور وارد کرده است.

پرویزیان افزود: هر نوع درخواست یا ابلاغ جدید برای منابع تسهیلاتی فشار تنگنای مالی سیستم بانکی را بیشتر می کند. به عنوان مثال با وجود تمایل بانکها برای ارائه تسهیلات قرض الحسنه و احساس تکلیف برای ادای این امر پسندیده، منابع موجود کفاف تقاضاها را نمی دهد.

مدیرعامل بانک پارسیان با تاکید بر اهمیت بنگاه های کوچک و متوسط در اقتصاد گفت: حسب ابلاغیه های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بانک مرکزی دستورالعمل هایی را به سیستم بانکی ابلاغ کرده است. به این ترتیب هر بانکی به فراخور نیروها و استعدادهای خود دستورالعمل ها را دنبال می کند.

پرویزیان افزود: سایر نهادها مانند صندوق توسعه ملی هم در ایفای این نقش بانکها را یاری می کنند و امید می رود با تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی شاهد رونق کسب و کارهای دانش محور و تولیدات صادراتی در کشور باشیم.

کد خبر 9518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =