کف و سقف مطالبات دولت برای خروج از رکود تولید

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، این وزارتخانه را مكلف به فعال كردن هفت هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در كشور كرده و این ماموریت را كف تعهد خود می داند و به دنبال احیای ۹ هزار واحد صنایع كوچك و یك هزار واحد صنعتی متوسط و اجرای دو هزار طرح صنعتی است

رکود اقتصادی سال های اخیر که به منفی شدن رشد اقتصادی تا مرز 6.5 درصد منجر شد بسیاری از واحدهای تولیدی کشور را به لاک دفاعی برد به طوریکه بسیاری از شرکت ها با کاهش سطح تولید خود سعی در کاهش هزینه های خود داشتند و برخی دیگر نیز به طور کلی ورشکست شده و دست از کار کشیدند. با این حال با روی کار آمدن دولت یازدهم کابینه اقتصادی دولت تلاش کرد تا مشکلات را برطرف کند به طوریکه در کنار بسته هایی برای حمایت از تولید تصمیماتی نیز در جهت تأمین مالی منابع مورد نیاز صنایع تولیدی کرفته شد. از جمله وعده های وزیر صنعت، معدن و تجارت می توان به تخصیص 2 هزار میلیارد تومان منابع برای خروج واحدهای تولیدی از رکود از جمله این وعده ها بود.

با این حال آنطور که نعمت زاده گفته است تعداد واحدهای نیمه فعال و غیرفعال کشور به حدود 10 هزار واحد می رسد که این موضوع از مسیر دشوار دولت برای تحقق اهداف خود حکایت دارد. در این بین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع كوچك و شهرك های صنعتی ایران گفته است: 850 واحد راكد در شهرك های صنعتی كشور سال 94 با رفع موانع فراروی آنها به چرخه تولید بازگشتند. علی یزدانی‌ احیای این واحدهای صنعتی فرصت اشتغالزایی برای افزون بر 16 هزار نفر را در پی داشت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه ریزی دولت برای اجرایی كردن سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت:‌ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، این وزارتخانه را مكلف به فعال كردن هفت هزار و 500 واحد صنعتی در كشور كرده است. یزدانی ادامه داد:‌ وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت، این ماموریت را كف تعهد خود می داند و به دنبال احیای 9 هزار واحد صنایع كوچك و یك هزار واحد صنعتی متوسط و اجرای دو هزار طرح صنعتی است. به گفته مدیرعامل سازمان صنایع كوچك و شهرك های صنعتی ایران، از 87 هزار و 659 واحد صنعتی كشور، 37 هزار و 120واحد در شهرك ها و نواحی صنعتی كشور مستقر هستند.
وی گفت: ‌از مجموع صنایع كشور، 79 هزار و 138 واحد صنایع كوچك و هفت هزار و 800 واحد صنعتی متوسط و بزرگ هستند. بنا بر اعلام این مقام مسئول، صنایع كوچك به صنایعی كه تا 49 نفر نیروی كار دارند و صنایع متوسط به صنایعی با نیروی كار بین 50 تا 99 نفر گفته می شود و صنایع بزرگ هم افزون بر 100 نیروی كار دارند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ از میان 37 هزار و 120 واحد مستقر در شهرك های صنعت كشور، 34 هزار و 538 واحد صنعتی مستقر در شهرك های صنعتی ‌كوچك هستند.
وی گفت: در شهرك های صنعتی كشور، هفت هزار و 85 واحد غیرفعال است كه بیشترین آنها واحدهای صنعتی كوچك هستند كه با تدابیری ‌امكان بازگشت آنها به چرخه تولید درسال جاری وجود دارد. یزدانی گفت:‌ هم اینك چهار هزار و 372 واحد در كل استان فارس دارای پروانه بهره برداری صنعتی هستند كه از این تعداد، 570 واحد غیرفعال است. وی ادامه داد:‌ دو هزار و 428 واحد در شهرك های صنعتی استان فارس مستقر هستند كه دو هزار و 361 واحد آن را صنایع كوچك تشكیل می دهند كه 13 درصد آنها غیر فعال هستند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ‌هم اینك 99 هزار و 840 واحد صنعتی در كشور در حال ساخت و ساز است كه از این تعداد 29 هزار و 799 واحد متعلق به شهرك های صنعتی است. مدیرعامل سازمان صنایع كوچك و شهرك های صنعتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود از استقرار نیافتن واحدهای صنعتی در برخی شهرك های صنعتی ابزار نارضایتی كرد و گفت: ‌از 778 شهرك صنعتی سراسر كشور، در 378 شهرك یا قرارداد با سرمایه گذاران بسته نشده، ‌یا قرارداد بسته شده و واحد به بهره برداری نرسیده و یا كمتر از 10واحد به بهره برداری رسیده است.
یزدانی اظهار كرد:‌ از 504 قرارداد امضا شده در شهرك های صنعتی فارس در سال 94، 414 قرارداد مربوط به دو شهرك بوده است و در 60 شهرك دیگر تنها 90 قرارداد سرمایه گذاری امضا شده است كه حاكی از عدم تعادل و توازن در جذب سرمایه گذاری است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عزم دولت برای حمایت از رونق تولید گفت: ‌هیات دولت روز پانزدهم اردیبهشت ماه جاری همه بانك ها را مكلف كرد كه بدون توجه به چك های برگشتی و مطالبات معوق واحدهای صنعتی، از واحدهایی كه كیفیت محصولات آنها مورد تایید است، برنامه ای برای پرداخت بدهی مطالبه كنند و آزادسازی وثیقه های مازاد نیز یكی از محورهای بخشنامه دولت است. یزدانی ادامه داد:‌ 20 میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از صنایع كوچك در سراسر كشور تخصیص یافته است كه واحدهای متقاضی از آن به زودی بهره مند می شوند.

 

کد خبر 9552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =