قاچاق ۲۰ میلیارد دلاری در کشور

رییس مجلس شورای اسلامی قاچاق را همچون خوره توصیف كرد كه به جان اقتصاد مقاومتی افتاده است و باید در این رابطه گفت: با ۲۰ میلیارد دلار قاچاق، اقتصاد مقاومتی صورت نمی گیرد

موضوع واردات طی سال‌های اخیر به یکی از عوامل اصلی رکود تولید تبدیل شده و این موضوع از دید موافقان مالیات نشان می‌دهد که با وجود تحریم‌ها و عدم نقل‌وانتقال پول شرایط به سمتی پیش رفت که بتواند مشکل تأمین نیازهای اساسی جامعه را به هر نحوی حل کند. با این حال منتقدین می گویند دولت قبل کالاهایی را وارد کرده که تولید داخلی برای آن وجود داشته است و در عوض صادرات برخی کالاها که در بازار داخلی چندان خواهان ندارند را ممنوع کرد. به این ترتیب راه برای رکود فراگیر بخش تولید کشور فراهم شد. اما این تمام ماجرا نیست چراکه بخش قابل توجهی از محصولات داخلی از طریق قاچاق در اختیار مصرف کننده قرار گرفته اند.

 در این بین با توجه به معین بودن میزان واردات و مصرف و تولید داخلی برای هر کدام از کالاها، کارشناسان می گویند رقمی در حدود 20 تا 25 میلیارد دلار سالانه قاچاق صورت می گیرد. در این رابطه رییس مجلس شورای اسلامی قاچاق را همچون خوره توصیف كرد كه به جان اقتصاد مقاومتی افتاده است و گفت: با 20 میلیارد دلار قاچاق، اقتصاد مقاومتی صورت نمی گیرد. علی لاریجانی امروز در بیست و یكمین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران ناجا به مقوله قاچاق در كشور اشاره كرد و گفت: باید برای مبارزه با قاچاق پروژه مهم و دقیقی ساماندهی شود و می دانم كه نیروی انتظامی قدرت این كار را دارد به شرط این كه به عنوان یك مساله مهم به آن نگاه كند.
وی ادامه داد: موتور تولید زمانی راه می افتد كه جلوی قاچاق گرفته شود و برای جلوگیری از آن باید هزینه كرد.

به گزارش اگزیم نیوز در حال حاضر تعداد بالای اسناد برای واردات رسمی موجب افزایش هزینه‌های واردات برای فعالان اقتصادی می‌شود و از این رو، باید تعداد اسناد مورد نیاز برای واردات را کاهش دهیم. در عین حال در حالی دولت اصرار به پایین نگه داشتن نرخ ارز دارد که این اتفاق منجر به تشدید قاچاق می‌شود.

از طرفی در کنار قاچاق کالا، قاچاق سوخت نیز به عنوان یک چالش اساسی باید مدنظر قرار بگیرد. تردیدی نیست که برای جلوگیری از افزایش قاچاق سوخت باید قیمت آن واقعی شود و احتمالاً زمان کنونی که قیمت جهانی سوخت کاهش یافته است، بهترین زمان برای انجام این اصلاح قیمت باشد.

کارشناسان معتقدند اگر تلاشی در جهت شفاف شدن معاملات در اصناف صورت گیرد به نحوی که تامین‌کننده اصلی مشخص باشد می‌توان فهمید که کالای قاچاق چگونه در کشور توزیع می‌شود و جلوی مسیرهای آن را مسدود کرد. در عین حال نیز باید تعرفه برخی کالاها کاهش یابد و به صفر نزدیک شود.

در پایان متأسفانه باید گفت هزینه‌های قاچاق در کشور به شدت کاهش یافته است و از این رو راهکارهایی از جمله افزایش مجازات‌ها و جرایم دیگر برای مقابله با این پدیده جواب نمی‌دهد.

کد خبر 9555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =