نقشه راه همکاری های بلندمدت ایران و چین

سمینار همکاری های اقتصادی ایران و چین با محوریت نفت، گاز و پتروشیمی با حضور جمع کثیری از فعالان اقتصادی ایران و چین در محل اتاق ایران برگزار شد

عصر روز یکشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه سال جاری، سمینار همکاری های اقتصادی ایران و چین با محوریت نفت، گاز و پتروشیمی با حضور جمع کثیری از فعالان اقتصادی ایران و چین در محل اتاق ایران برگزار شد.

به گزارش اگزیم نیوز از روابط عمومی اتاق ایران، اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران- چین با بیان اینکه روابط اقتصادی ایران با دنیای غرب شکل تازه ای پیدا کرده است؛ اظهار داشت: در این شرایط آمد و رفت هیات های تجاری مختلف از کشورهای غربی و همچنین شرق آسیا به ایران زیاد شده و الان فرصت خوبی است که درک کنیم واقعا دوران پسا تحریم آغاز شده است.

عسگراولادی با اشاره به رابطه دو هزار ساله ایران و چین گفت: در قدیم در قاره آسیا دو کشور قوی یکی در شرق آسیا خاقان چین و دیگری در غرب آسیا ایران بود و سومی در قاره اروپا امپراطوری روم بود که با همدیگر سه ظلع مثلث جاده ابریشم را بنها نهادند.

وی افزود: در دوران تحریم در حالی که تمام کشورها سعی برکاهش مبادلات تجاری ایران داشتند، ما سعی کردیم معاملات خود را با چین افزایش دهیم. در حال حاضر در دوران پسا تحریم آمادگی داریم در سال 2016 حجم مبادلات تجاری خود را با شریک تجاری ردیف اول خود به مرز 70 میلیارد دلار برسانیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: به اعتقاد رئیس جمهور ایران، غرب به سراغ ما آمده ولی ما به روابط خود با چین پایدار و دراز مدت نگاه می کنیم.

وی توصیه کرد: خرید و فروش کالاهای مصرفی در طوفان اقتصادی صدمه می بیند ولی تنها چیزی که در این شرایط آسیب نمی بیند، سرمایه گذاری مشترک است که با این کار مشترک می توانیم روابط اقتصادی خود را تضمین و معتبر کرده ایم.

عسگراولادی با تاکید بر گسترش همکاری ها و سرمایه گذاری های مشترک اقتصادی بین دو کشور ادامه داد: ایران مکانی امن در قلب خاورمیانه و همچنین پل ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب است که منابع انرژی فراوان، نیروی کار تحصیل کرده ارزان و کارآفرینان مسلط به مسائل روز اقتصاد جهانی دارد.

وی ادامه داد: ما از چین سهم ریالی نمی خواهیم بلکه سهمی از بازار را می خواهیم و اینکه با استفاده از تکنولوژی چین و ظرفیت های ایران در منطقه تولید مشترک داشته باشیم و سهمی از صادرات چین را به بازار منطقه 400 میلیون نفری بفرستیم. تولید مشترک مانند میخی بر زمین است که در طوفان اقتصادی اثر گذار خواهد بود.

در ادامه این سمینار، گو چوآن وی رایزن بازرگانی سفارت چین نیز با اشاره به روابط دیرینه دو کشور اظهار داشت: چین بزرگترین شریک تجاری ایران در دوران 7 ساله تحریم خصوصا در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی بوده است.

وی با بیان اینکه در سال 2015 قیمت نفت پایین آمد و حجم مبادلات تجاری دو کشور از 33 میلیارد دلار، 34 درصد پایین تر آمده است، اعلام کرد: واردات عمده چین از ایران نفت، مواد نفتی، سنگ آهن و قیر است و همچنین واردات عمده ایران از چین هم ماشین آلات، خودرو و لوازم جانبی، فولاد است.

رایزن بازرگانی سفارت چین تصریح کرد: مقامات دو کشور با "ایده یک کمربند، یک راه" بر گسترش همکاری های بلند مدت خود تاکید دارند و در حال حاضر 216 پروژه به ارزش 128 میلیارد دلار در زمینه های، حمل ونقل ریلی، مواد معدنی، برق و الکترونیک، مواد شیمیایی، صنعت خودروسازی، قطارهای تندرو، هوا و فضا و تکنولوژی وجود دارد.

مجیدرضا حریری نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین نیز در این سمینار خطاب به فعالان اقتصادی چین گفت: کار شما از این به بعد سخت تر از دوران تحریم است چون هم باید با شرکت های بین المللی دیگر کشورها رقابت کنید وهم با شرکت های کشور خود رقابت داشته باشید.

حریری گفت: در شرایط فعلی سیاست اتاق مشترک این است که از تبادل هیات های تجاری نمایشی فاصله بگیرد و در ماه های آینده سعی و تلاش خود را بر پذیرش و اعزام هیات های تخصصی بین دو کشور بگذارد.

وی ادامه داد: تا کنون هیات های تجاری جز امضاء چند تفاهم نامه که هیچ کدام هم کار واقعی نمی شود و جزاتلاف وقت نتیجه دیگری ندارد. از این فرصتی که امروز در این سمینار برای رو در رویی فعالان اقتصادی دو کشور پیش آمده باید نهایت بهره را برد و قراردادهای عملیاتی تری بسته شود.

ژای فنگ یو رئیس دفتر بازرگانی وزارت اقتصاد چین نیز با اشاره به همکاری های اقتصادی دو کشور در دوران تحریم عنوان کرد: امروز بیش از 60 شرکت چینی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی در این سمینار حضور دارند و این نشان دهنده علاقه و تمایل چینی ها بر افزایش مناسبات تجاری با ایران است.

فنگ یو با برشمردن مزایای سرمایه گذاری در ایران گفت: اولین و مهمترین مزیت ایران بازار بزرگ 400 میلیون نفری منطقه است و اینکه شرایط آب و هوایی و جغرافیای مناسب دارد و همچنین فرصت ها تجاری زیادی بعد از تحریم ها در ایران وجود دارد.

در پایان این سمینار، حمید حسینی عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی نیز در این سمینار آمارها، طرح ها و پروژه های نفتی و پتروشیمی برای همکاری های مشترک دو کشور را اعلام کرد وگفت: ایران سرزمین فرصت ها است و الان فرصت خوبی برای همکاری های مشترک دو کشور است.

حسینی عنوان کرد: محورهای همکاری بخش خصوصی در زمینه نفت و گاز در سه حوزه خلاصه می شود. اولین حوزه سرمایه گذاری و مشارکت در خرید مواد نفتی پایین دستی است. ایران بزرگترین منابع نفتی را دارد و سال آینده 400 میلیارد دلار در زمینه نفت و گاز سرمایه گذاری خواهد کرد که از آن 40 درصد در صنایع بالادستی و مابقی در صنایع پایین دستی سرمایه گذاری خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران بزرگترین ذخایر گازی را در دنیا دارد و رتبه 40 صنعت پتروشیمی برای ایران راضی کننده نیست؛ دومین حوزه همکاری های مشترک را صنعت پالایشگاهی دانست.

عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: سومین زمینه همکاری پیمان کاری پروژه های نفتی است. ایران ظرفیت دارد که کارخانه تولید منطقه خاورمیانه بشود و برای رسیدن به این هدف به همکاری و مشارکت سرمایه گذاران خارجی نیاز دارد.

گفتنی است در پایان این سمینار فعالان اقتصادی دو کشور در زمینه های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی به مذاکره رو در رو با یکدیگر پرداختند.

کد خبر 9559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =