دسترسی به بازارهای منطقه ای از طریق بندر صحار

نشست اتاق مشترک ایران و عمان با حضور محسن ضرابی رئیس اتاق مشترک ایران و عمان، حافظ کمال هدایت نایب رئیس این اتاق، جمال عزیز مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صحار، تجار و فعالان اقتصادی ایران در محل سالن همایش های اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، موقعیت ها و فرصت های سرمایه گذاری و کار مشترک برای توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، در این نشست محسن ضرابی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با اشاره به روابط خوب سیاسی بین دو کشور حجم مناسبات اقتصادی را در مقایسه با روابط دیپلماتیک دو کشور بسیار کم ارزیابی کرد و گفت: دولتمردان عمان در طول شرایط تحریم همواره مناسبات اقتصادی بین دو کشور را حفظ کردند و در زمان مذاکرات بین ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک، اثرگذاری مثبت داشتند. امیدواریم با سرمایه گذاری مشترک و انجام کارهای اشتراکی، حجم مناسبات اقتصادی بین دو کشور بالاتر رود.

وی موقعیت خوب جغرافیایی، معافیت گمرکی، مالیاتی و نرخ تورم 3 درصد را از مزیت های سرمایه گذاری در کشور عمان، خاطر نشان کرد و افزود: بندر سیراف و صحار به عنوان مجراهای صادرات و حمل و نقل بین قاره ای جهت دسترسی به شرق آسیا، رابطه تاریخی دارند. این بنادر به عنوان دروازه های ورود به بازارهای منطقه ای مانند شمال ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس می توانند به عنوان یک هاب مهم در منطقه ایفای نقش نمایند.

وی به قرارداد حمل و نقل، ترانزیت و تسهیلات گمرکی چهارجانبه میان ایران، ترکمنستان، ازبکستان و عمان اشاره کرد و افزود: این قرارداد که بین چهار کشور به امضا رسیده است، فرصتی بی نظیر برای دسترسی سریعتر به بازارهای منطقه ای را فراهم آورده است و امیدواریم شرکت های بازرگانی و تولید کنندگان ایرانی با سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری مانند صحار و الدقوم، از فرصت موجود بهره برداری نمایند.

ضرابی حجم مناسبات بین دو کشور را کمتر از یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: ظرفیت افزایش این حجم به پنج برابر سطح فعلی موجود است و با همکاری سفارت خانه ها، اتاق های دو کشور و مقامات سیاسی، حجم فعالیت ها بیشتر از گذشته خواهد شد.

وی افزود: قرارداد تجارت آزاد بین عمان با کشورهای سنگاپور و آمریکا، امکان صادرات کالاهای تولید این کشورها بدون عوارض گمرکی و مالیات را فراهم آورده است که تولید کنندگان ایرانی می توانند با ایجاد ارزش افزوده در خاک کشور عمان و بسته بندی جدید این کالاها را به کشور ثالث صادر نمایند.

در ادامه جمال عزیز مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صحار، با ارائه گزارش مفصلی از فرصت های سرمایه گذاری و زیرساخت های تجاری و گمرکی این منطقه، سرمایه گذاری و توسعه همکاری اقتصادی از طریق اتصال بیشتر بنادر ایران و عمان را خواستار شد و گفت: اشتراکات فرهنگی، سابقه خوب تاریخی، روابط دیپلماتیک سطح بالا، بسترهای توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور است.

جمال عزیز ضمن اشاره به قرارداد چهارجانبه تجاری بین ایران، ازبکستان، ترکمنستان و عمان، دسترسی بندر صحار به شرق آسیا، کشورهای منطقه خلیج فارس، شرق آفریقا را فرصتی مناسب برای توسعه همکاری بین ایران و عمان ارزیابی کرد و گفت: عمیق بودن بندر صحار، امکان تخلیه و بارگیری چهار و نیم میلیون کانتینر و کناره گیری کشتی هایی با ظرفیت 400،000 تن را فراهم آورده است. انبار و تجهیزات تخصصی با وسعت 93000 مترمربع جهت صادرات و واردات مواد غذایی در کنار دیگر بخش های مربوط به ذخیره سازی کالاهای اساسی مانند گندم و شکر، محصولات نفتی، پتروشیمی و مواد معدنی در منطقه صحار وجود دارد.

وی همچنین، صرفه جوبی در هزینه های اضافی عبور از تنگه هرمز، تسیلات ثبت سریع شرکت و انجام خدمات گمرکی در یک مرحله را از مزیت های این منطقه خاطر نشان کرد و افزود: نرخ تسهیلات بانکی برای انجام پروژه در این منطقه تجاری بین 4 الی 6 درصد است. ویزای تجاری بلند مدت به سرمایه گذاران برای تردد ارائه می گردد.

کد خبر 9570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =