اهرم های مقابله با تنگنای مالی

عضو هیات علمی دانشگاه تهران: یکی از این راهکارها جذب موثر و مستمر سرمایه گذاری خارجی است. برخی شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی علاوه بر دارا بودن منابع کافی، بازارهای مصرفی خود را نیز با ما به اشتراک خواهند گذاشت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، بدهی های کلان دولت ها به سیستم بانکی که بصورت موروثی به دولت یازدهم نیز سرایت کرده است، علاوه بر سلب قدرت وام دهی بانک ها به بروز تنگنای شدید مالی برای دولت ها منجر شده است.

کاهش بهای جهانی نفت در سال های اخیر و بلوکه شدن منابع اقتصاد در سیستم بانکی نیز از عوامل تشدیدکننده فشار مالی دولت به شمار می آیند.

لازم به ذکر است روان سازی جریان اعطای تسهیلات بانکها با اقداماتی نظیر افزایش سرمایه، به حرکت درآوردن چرخ دنده سنگین رکود اقتصادی را تسهیل خواهد کرد و در ادامه آن  با رونق تولید و کسب و کار، بسترهای تکیه دولت بر منایع داخلی فراهم خواهد شد.

بدین ترتیب با حرکت در جهت کاهش رکود اقتصادی، تقویت نظام مالیاتی، رونق فروش نفت در پساتحریم و آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی افق های روشنی برای سالهای آینده اقتصاد ایران قابل تصور خواهد بود.

همچنین در ادامه گسترش چتر رونق بر فضای اقتصادی مشکل تامین مالی دولت ها نیز قابل حل شده و با بازپرداخت بدهی های سنگین دولت به سیستم بانکی جهش دوم در حرکت بسوی رونق و رشد اقتصادی محقق خواهد شد.

دکتر آلبرت بغزیان، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز تشریح کرد: راهکارهای زیادی در اقتصاد جهان وجود دارد که برای رفع مشکل تامین مالی دولت ها استفاده می شود.

وی افزود: از آنجایی که ما روش های معمول کشورهای دیگر را در این مسیر بکار نبسته ایم، نیازی به ابداع روش جدیدی برای حل مشگل تنگنای مالی دولت نداریم.

بغزیان گفت: یکی از این راهکارها جذب موثر و مستمر سرمایه گذاری خارجی است. برخی شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی علاوه بر دارا بودن منابع کافی، بازارهای مصرفی خود را نیز با ما به اشتراک خواهند گذاشت. همچنین انتقال تکنولوژی و دانش فنی تولید به عنوان اصول اقتصاد مقاومتی و اهداف کلان کشور از دیگر مزایای جذب سرمایه گذاران خارجی خواهد بود.

عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به ابزار دوم رفع تنگنای مالی دولت گفت: از رونق انداختن بازارهای کاذب و غیرمولد اقتصاد مانند بازار ارز و طلا و حتی بازار مسکن به عنوان ذخیره ارزش و انتقال منابع به سمت بورس و اوراق مشارکت می تواند امری موثر در تامین مالی دولت باشد.

بغزیان افزود: در جذب منابع به سمت اوراق گاهی بانک ها به عنوان رقیب ظاهر می شوند. تاکنون سرمایه گذاری در اوراق مشارکت میزان قابل توجهی نداشته است و جای کار زیادی دارد.

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در زمینه آزادسازی دارایی های ایران در پسابرجام گفت: انتقال این منابع به کشور به تدریج اتفاق می افتد و نباید روی آن حساب ویژه ای باز کرد.

بغزیان تاکید کرد: نکته مهم در حل تنگنای مالی دولت ایجاد تمرکز و توان ویژه برای برطرف کردن این مسائل است، درحالیکه بنظر می رسد با توجه به قرار داشتن در نیمه پایانی دوره دولت یازدهم بیشتر انرژی دولتی ها صرف مسائل کوتاه مدت مانند قانع کردن مجلس، مسائل سیاسی بین الملل مانند بدهی 2 میلیارد دلاری امریکا، جزئیات برجام و موضوعات انتخاباتی خواهد شد. لذا انتظار می رود با کاستن از تمرکز روی این مسائل به موضوعات بلندمت اقتصادی بیشتر پرداخته شود.

وی افزود: عملکرد دولت باید به گونه ای باشد که نتایج آن به دولتهای بعدی هم سود برساند و درمان های دائمی برای مشکلات اقتصادی در دستور کار قرار بگیرد.

بغزیان در پایان با پیش بینی نوسانات جذب سرمایه در سالهای 95 و 96 گفت: همانطور که ذکر شد با توجه به احتمال تغییر دولت در این بازه فضای انتظاری بر سرمایه گذاری حاکم خواهد شد و هر فعال اقتصادی اعم از داخلی و خارجی منتظر تغییرات سیاسی و اقتصادی احتمالی و ثبات شرایط باقی می ماند و احتمال کاهش جریان سرمایه گذاری وجود دارد.

کد خبر 9576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =