سه کانال تزریق نقدینگی به صادرات

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ارایه تسهیلات از منابع بانک، صندوق توسعه ملی و تامین سرمایه آرمان را به عنوان سه کانال تزریق نقدینگی به صادرکنندگان تعریف کرد

 

 

دکتر علی صالح آبادی در همایش مدیران سراسر کشور این بانک با تأکید بر اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی درسال جاری گفت: یکی از هسته های این موضوع تولید رقابت پذیر و صادرات محور کالاها است و به منظور حضور در بازارهای جهانی باید به تقویت این هسته بپردازیم.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران افزود: دولت در نظر دارد تا رقم صادرات را نسبت به سال گذشته 10 میلیارد دلار افزایش دهد، بنابراین انتظارات از سیستم بانکی به خصوص بانک توسعه صادرات که تخصصی ترین بانک در این زمینه است، بیشتر می شود.

دکتر صالح آبادی با اشاره به وضعیت فعلی بانک توسعه صادرات ایران اظهار کرد: نقدینگی ارزی و ریالی بانک توسعه صادرات در سال جاری نسبت به دوسال قبل بهبود یافته است. در بحث ارائه تسهیلات و ایجاد خطوط ارزی و ریالی تعاملات خوبی با صندوق توسعه ملی صورت گرفته به طوری که این صندوق قصد دارد تا با پرداخت 2 هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی در توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی نقش مفیدی داشته باشد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: باتوجه به اهمیت رتبه بندی بانک ها برای تعاملات بین المللی، تمام شعب باید در این راستا تلاش کنند، رتبه بندی این بانک توسط موسسه کپیتال اینتلیجنس (capital inteligence) انجام می شود که قصد داریم برای ارتقای این رتبه با موسسات معتبر تری همکاری کنیم.

دکتر صالح آبادی عنوان کرد: انتظاری که از مدیران شعب بانک توسعه صادرات می رود دعوت همه صادرکنندگان کشور برای همکاری با این بانک است؛ همچنین جذب دوباره مشتریان قدیمی که در شرایط تحریم به بانک های دیگر مراجعه کرده اند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات تاکید کرد: به هیچ وجه برای جذب مشتریان جدید دغدغه خاصی نداریم همچنین برای بازاریابی در راستای توسعه صادرات تسهیلاتی در نظر گرفته ایم.

وی با اشاره به راههای مختلف برای همکاری با این بانک بیان کرد: چند روش برای تسهیل خدمات رسانی به صادرکنندگان وجود دارد که اولین روش ارایه منابع داخلی بانکی توسعه صادرات با نرخ های اعلام شده بانک مرکزی و تخفیفات آن است. روش دوم اعطای منابع صندوق توسعه ملی با نرخ 16 درصد به مشتریان است و راه سوم؛ ارائه اعتبارات از سوی شرکت تامین سرمایه آرمان است که این سه مسیر برای آسانتر شدن خدمات رسانی به صادرکنندگان در نظر گرفته شده است.

دکتر صالح آبادی تصریح کرد: طی چندماه آینده قصد داریم تامین سرمایه از محل شرکت تامین سرمایه آرمان را به پانصد میلیارد تومان برسانیم.

 وی گفت: برخی کشورها در شرایط فعلی اهمیت ویژه ای برای صادرات غیرنفتی دارند که روسیه با توجه به تنش هایی که با کشور ترکیه داشت هم اکنون یکی از کشورهای هدف ما است.

دکتر صالح آبادی با اشاره به این که سازو کار در نظر گرفته شده نیز( خطوط اعتباری) از ارتقای تعاملات با این کشور خبر می دهد ترکمنستان را دیگر کشور هدف اعلام کرد و گفت: در این باره تفاهم نامه ای با شرکت گاز منعقد شده تا در ازای واردات محصولات از این کشور به جای پرداخت پول صادرات محصولات و خدماتی را به این کشور داشته باشیم که امیدواریم هر چه سریعتر فرآیند این امور در بانک عملیاتی شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعطای سرمایه در گردش ارزی و ریالی به بنگاه ها را از جمله اولویت های این بانک دانست و گفت: اجرای طرح های بزرگ باید با هدف تامین منابع پیاده شود. البته عمده منابع این طرح ها از سوی صندوق توسعه ملی تامین می شوند.

به گفته دکتر صالح آبادی ازسوی دیگر در بخش خدمات بانک توسعه صادرات در دوره جدید (پسابرجام) در حوزه بازگشایی ال سی، ضمانتنامه و... باشگاه مشتریان راه اندازی شد. انتظار می رود مدیران شعبات این بانک هرکدام از مشتریان را به عضویت در این باشگاه هدایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: یارانه سود تسهیلات 22 میلیارد تومانی از سوی سازمان توسعه تجارت به این بانک اختصاص یافته ، همچنین قراردادی مبنی بر پرداخت 200 میلیارد تومان با سازمان مدیریت  منعقد شده که عملیاتی نشده است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات افزود: البته اعتبار خریدار و ارائه اعتبار بلند مدت برای توسعه پروژه های خدمات فنی مهندسی خارج از کشور توسط صندوق توسعه ملی تامین می شود.

وی با اشاره به حضور موثر بانک توسعه صادرات در جوامع بین المللی بانک ها گفت: منطبق شدن بانک های ایرانی با مقررات روز دنیا برای استانداردسازی یکی دیگر از برنامه هایی است که حداقل از سوی این بانک در حال پیگیری است.

مدیرعامل این بانک با اشاره به تامین منابع مالی با ارقام بالا برای برخی مشتریان اظهار کرد: برخی مشتریان از بانک منابع زیادی را درخواست دارند که سرمایه مورد نیاز آنها باید از بازار سرمایه و به صورت انتشار اوراق بهادار تامین شود.

صالح آبادی افزود: تعاملات خوبی با نهادهای مختلف از جمله وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، صندوق ضمانت صادرات، صندوق توسعه ملی و اتاق های بازرگانی برقرار شده است که هر کدام از این تعاملات در راستای برطرف شدن مشکلات داخلی بانک ضروری است.

 

تحقق اهداف تعریف شده در سال 94

در همایش امروز همچنین مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به محقق شدن کامل اهداف بانک در سال 94 گفت: اتصال به سوئیفت و احیای 180 رابطه کارگزاری، ارتقای رتبه اعتباری بانک توسعه صادرات، افزایش اختیارات شعب، ارتقای تخصص و کاهش ریسک در بانک و شفافیت و نظم مالی به عنوان ارکان اقتصاد مقاومتی از جمله اهداف محقق شده در این سال بوده است.

وی در ادامه گفت: در این سال اهدافی مانند افزایش اختیارات شعب، ارتقای آموزش و تخصص و کاهش ریسک در بانک محقق شده است. شفافیت و نظم مالی نیز به عنوان ارکان اقتصاد مقاومتی از جمله اهداف محقق شده در این سال بوده است. محسن اشرف پور افزود: ارتقای رتبه اعتباری بانک توسعه صادرات از B به B+ توسط موسسه بین المللی کپتال اینتلیجنس نیز خبر خوش دیگری در سال 94 بوده است.

اشرف پور افزود:گشایش اعتبار اسنادی بانک توسعه صادرات با برخی بانکهای خارجی در دوران پساتحریم برقرار شده است و از جمله این بانکها بانک RFC روسیه می باشد. همچنین رشد 157 درصدی در موجودی ریالی بانک و 67 درصد رشد نیز در موجودی ارزی بانک در سال 94 نسبت به 93 اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: می توان گفت که 100درصد از اهداف همایش سال 93 و بیش از 80 درصد اهداف همایش سال 94 در بانک توسعه صادرات محقق شده است.

اشرف پور در پایان به عملکرد بسیار خوب شرکت های تابعه بانک اشاره کرد و گفت: صندوق سرمایه گذاری کارگزاری ما در بورس جزو 5 کارگزار پرسود بازار سرمایه بوده است.

 

 

کد خبر 9580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =