شینزو آبه با خودرو به تهران می آید

سفر قریب الوقوع نخست وزیر ژاپن به کشورمان با یک هیأت بزرگ اقتصادی به منظور همفکری برای ورود خودروسازان بزرگ این کشور خواهد بود

معاون وزیر امور خارجه عباس عراقچی چند روز پیش از سفر قریب الوقوع نخست وزیر ژاپن شینزو آبه به ایران خبر داد، سفری که گفته می شود هدف اصلی آن اقتصادی است و از همین رو نیز آبه را هیاتی از مدیران اقتصادی و فعالان بخش خصوصی این کشور همراهی خواهند کرد. براساس اعلام مقامات ژاپن مهم ترین محورهای اقتصادی که در این سفر مورد بررسی قرار می گیرد، در حوزه انرژی و خودرو است. ژاپنی ها شرکت های مهم قطعه سازی و خودروسازی همچون تویوتا دارند که محمدرضا نجفی منش عضو هیات رئیسه انجمن قطعه سازان و رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران معتقد است سفر آبه و هیات همراه اقتصادی اش می تواند فرصت مناسبی برای شروع و گسترش روابط اقتصادی با آن ها باشد.

او در ادامه می گوید:« پیش از این هم شرکت های خودورساز ژاپن مثل مزدا، سوزوکی و... حضور داشتند اما باید ژاپنی ها را محافظه کار ترین کشوری دانست که با روابط اقتصادی دارند و کار می کنند، روابط سال های گذشته و دهه ها همیشه نشان داده ژاپنی ها با یک اشاره آمریکایی ها زود از میدان در می شوند و از طرف دیگر دیر تصمیم می گیرند و ماه ها و مدت ها زمان و وقت می خواهند البته باید در نظر هم داشت که اگر تصمیم بگیرند و عملیاتی کنند خوب کار می کنند الان چند سالی هم هست که ما با ژاپنی ها ارتباط داریم ولی خیلی گسترده نبوده و بیشتر در رفت آمد و تصمیم گیری بوده است اما در ماه های گذشته اتفاق هایی افتاده که امیدواریم افق آن ها روشن باشد.»

او در ادامه با اشاره به سمینار و نمایشگاهی که قرار است در حوزه قطعه سازی بین شرکت های ایرانی و در ژاپن 4 خرداد در ژاپن برگزار شود، گفت: این نمایشگاه و سفر آینده نخست وزیر ژاپن می تواند فرصت های جدیدی را به وجود بیاورد. در حوزه قطعه سازی، شرکت های ژاپنی می توانند بیایند و با شرکت های ایرانی به صورت مشارکتی و انتقال دانش فنی کار را شروع کنند.

نجفی منش با اشاره به این که یکی از شرکت های بزرگ خودروساز جهان تویوتا هست که هنوز به ایران نیامده، می گوید: سفر نخست وزیر ژاپن می تواند فرصتی برای حضور این شرکت خودروساز مهم جهان برای حضور در ایران باشد، این شرکت می تواند با یکی از شرکت های ایران سرمایه گذاری های مشترک انجام دهد و برای ورود به ایران اقدام کند؛ اتفاقی که می تواند بازار رقابتی ایران را کامل تر کند به خصوص با شرطی که ما داریم یعنی 40 درصد تولید برای بازار داخل و 30 درصد صادرات تویوتا می تواند نقش مهمی بازی کند.

به گفته نجفی منش در ماه های گذشته شرکت های قطعه سازی و خودروسازی ژاپنی برای شناخت بازار و تولید به ایران سفرهایی داشته اند و اطلاعاتی جمع آوری کرده اند اما هنوز مذاکرات جدی صورت نگرفته است. نجفی منش می گوید:« علاوه بر این که شرکت های خودروساز و قطعه ساز ژاپنی می توانند در بازار ما حضور داشته باشند این کشور می تواند بازار صادراتی مناسبی هم برای قطعه سازان ما باشد. ما در تولید برخی از قطعات مانند قطعات ریخته گری، قطعات کم حجمی که ارزش افزوده بالایی دارد و... توانایی های بسیاری داریم و باتوجه به حضور شرکت های مهم خودروسازی در ژاپن می توانیم به این کشور به عنوان یک بازار صادراتی مناسب هم نگاه کنیم.»

 

کد خبر 9605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =