استقرار مکانیزم هوشمند مبارزه با پولشویی 

رييس مركز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي وزارت اقتصاد و دارایی در همایش سراسری مدیران بانک توسعه صادرات به توضیح وضعیت موجود در کشور و راهکارها و اقدامات وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، رييس مركز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي وزارت اقتصاد و دارایی در همایش سراسری مدیران بانک توسعه صادرات به توضیح وضعیت موجود در کشور و راهکارها و اقدامات وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت.

میثم نصیری احمدآبادی با بیان اینکه اصل پولشویی در سال 86 و مبارزه با تروریسم در بهمن ماه 94 به تصویب رسیده است، گفت: طبق مبانی قانون اصل 49 قانون اساسی شورای عالی مبارزه با پولشویی عالی ترین مرجع سیاست گذار در مبارزه با پولشویی می باشد.

وی ادامه داد: وظیفه اصلی این شورا شناسایی جرائم و جنایات در دنیای مجازی پولی و مالی است و سعی ما آن است که با شناسایی و حذف این دیوار اجازه چرخش این عواید در سیستم قانونی و بین المللی کشور را ندهیم.

احمدآبادی با بیان اینکه به استناد مواد 5و6 قانون مبارزه با پولشویی تمامی حوزه هایی که با جابه جایی های پولی اعم از بانک و بیمه سروکار دارند مشمول این قانون می باشند، ادامه داد: با کمک همکاران در شبکه بانکی و غیر بانکی توانسته ایم 3500 فرد متخصص در مبارزه با پولشویی را آموزش دهیم و در میان بانک های فعال در این حوزه بانک توسعه صادرات بسیار فعال تر بوده و جزو بانک های برتر در حوزه مبارزه با پولشویی می باشد.

احمدآبادی افزود: درسطح بین الملل اسناد، قطعنامه ها، کنوانسیون ها و معاهدات بین المللی ایجاد شده و سازمان ها و نهادهای بین المللی مرتبط با این مساله تشکیل شده است. البته باید متذکر شوم که قوانین و مقررات داخلی برخی کشورها تاثیراتی را بر روابط اقتصادی و مالی بین الملل کشور ما داشته است. در حال حاضر بعضی قوانین موجود در آمریکا سبب شده است که با وجود تحریم ها روابط کارگزاری ایران با سایر کشورها از جمله بانک های اروپایی و شرقی با مشکل مواجه شود و آن ها در برقراری ارتباط با کشور ما دچار تردید شوند. در این ارتباط نیز وارد تعاملات مثبتی شده ایم که نتیجه آن طی 6 ماه تا یکسال آینده اعلام شده و ما از لیست تحریم های موسسه FATF خارج خواهیم شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر عضو کنوانسیون مقابله با مواد مخدر UNCAC2004 و قطعنامه 1267 در مسئله مبارزه با پولشویی می باشد، گفت: به دنبال آن هستیم تا در سطح بین الملل با استقرار مکانیسم هوشمند مبارزه با پولشویی بتوانیم شبکه مالی کشور را با قوت و کیفیت بالایی اداره نماییم که برای دستیابی به این مهم نیازمند همکاری تمامی افراد ذیصلاح هستیم.

کد خبر 9609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =