بزرگترین رقیب بخش خصوصی ایران

روناسی از دو موضوع قاچاق و مفسدین اقتصادی به عنوان دو رقیب جدی بخش خصوصی ایران یاد کرد

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ تورم در سال 1393 به 15 درصد و در سال 1394 به 10 درصد رسیده است، اما بهره‌های بانکی همچنان بالاست که به گفته یک اقتصاددان با این بهره بانکی اقتصاد مقاومتی عملی نخواهد شد. مصطفی روناسی در سمینار اقتصاد ایران تحلیل‌ها و تغییرها در سال 1395 اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله کشور در دهه گذشته و اوایل انقلاب اقتصاد بوده که متاسفانه تاکنون حل نشده و به نتیجه نرسیده است و امروز نیز آخرین بحث مطرح شده اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید، صادرات، توجه به بخش خصوصی، اقتصاد دانش بنیان، توجه به عدالت، تولید ثروت و توجه به منابع و مزیت‌های داخلی است، اما اینکه چرا این مجموعه اقدامات تاکنون انجام نشده خود یک سؤال است، اما وقتی بحث اقدام و عمل پیش می‌آید یعنی باید اجرایی شود، پس باید خروجی‌های ماه فروردین را در اقتصاد کل کشور بررسی کنیم که آیا اقدام و عمل رخ داده است؟

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: متاسفانه آمارها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که هنوز از سرعت متوقف شدن بنگاه‌ها در کشور جلوگیری نشده است و نتوانسته‌ایم جلوی از بین رفتن تولید داخلی را بگیریم. امروز به شدت نیازمند مبارزه با قاچاق هستیم، وقتی اعلام می‌شود 20 میلیارد دلار قاچاق وارد کشور می‌شود این نشان از یک حرکت سازمانی است و دیگر با "ته لنجی" نمی‌شود چنین میزان قاچاقی داشت.

روناسی با اشاره به اینکه قاچاق یعنی مبارزه با تولید داخل و نتوانسته‌ایم جلوی این موضوع بایستیم، گفت: مرحله بعدی مبارزه با فساد است، چراکه معتقدیم عفونت اقتصاد، فساد است و مفسدان رقیب بخش خصوصی هستند. وی ادامه داد: چرا می‌خواهیم تورم را با واردات مهار کنیم؟ چرا دلارهای نفتی وارد کانال واردات می‌شود و چرا در اختیار سرمایه گذار و یا تولید کننده داخلی قرار نمی‌گیرد؟ از مجلس جدید می‌خواهیم قوانین خوب اقتصادی که در گذشته ایجاد شده، اما تصویب نشده را مصوب کند، قانون ارز خوبی داریم ولی مصوب نشده است.

کد خبر 9622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =