اتصال مجدد به شاهرگ های مالی و اقتصادی دنیا

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا: اعتماد عمومی ایجاد شده و بازگشت بانکهای بین المللی مانند بانک جهانی به عرصه همکاری با ایران تلنگری برای بانک های بزرگ و مطرح جهان خواهد بود تا شاید برخورد منطقی و عقلانی با روند لغو تحریم ها در ایران پسابرجام داشته باشند

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز تشریح کرد: به نظر من در ارائه دیدگاه های آمریکایی ها نسبت به احیای مبادلات بانکی با ایران ابهاماتی وجود دارد.

احمد پورفلاح با اشاره به سیاست دوگانه آمریکایی ها در برخورد با مبادلات بانکی ایران افزود: از یک سو عنوان می شود که مشکلی در برقراری روابط بانکی با ایران وجود ندارد و حتی به بانک های آمریکا توصیه میشود که به مراودات با ایران وارد شوند، چراکه برخی سیاست گذاران آمریکایی لغو کامل تحریم ها را تایید کرده اند. از سوی دیگر نگرانی هایی از بابت رفتار و دیدگاه پارلمان و حتی دولت آمریکا در این رابطه احساس می شود.

وی در ادامه گفت: علیرغم موانع موجود در این مسیر، اروپایی ها با اشتیاق بسیاری به برقراری مجدد روابط اقتصادی و تجاری با ایران پرداخته اند و سعی در رفع موانع و مشکلات دارند؛ در راس این مشکلات موانع بانکی وجود دارد که تمایل دو طرفه برای برطرف شدن آن ایجاد شده است.

پورفلاح افزود: بانک های درجه دوم و سوم بین المللی عملا ً وارد کار با ایران شده اند و بازگشایی ال سی و ضمانت نامه بین این بانکها و بانکهای ایرانی در دست اقدام است؛ لذا بانکهای دیگر که اقدامی در جهت احیای روابط نکرده اند منافعشان را از دست خواهند داد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا تصریح کرد: ما در برقراری روابط با بانکهای متوسط و کوچک در اروپا و خاور دور مشکلی نداریم و درصد زیادی از مبادلات ما در این حوزه برقرار شده است. برقراری سوئیفت دو طرفه با این بانک ها و تمایل احیای روابط از سوی آنها باعث شده است ما نگرانی چندانی از بابت بازگشت بانکهای تراز اول نداشته باشیم.

وی افزود: اعتماد عمومی ایجاد شده و بازگشت بانکهای بین المللی مانند بانک جهانی به عرصه همکاری با ایران تلنگری برای بانک های بزرگ و مطرح جهان خواهد بود تا شاید برخورد منطقی و عقلانی با روند لغو تحریم ها در ایران پسابرجام داشته باشند.

پورفلاح در ادامه گفت: مذاکرات رئیس کل بانک مرکزی در واشنگتن و سایر اقدامات ایران و طرف های اروپایی در زمینه احیای روابط بانکی موجب برقراری روابط با برخی بانکهای اروپا و آمریکا شده و مبادلات دو طرفه ایران و برخی بانک های جهان از شبکه سوئیفت برقرار شده است.

وی افزود: حمایت دولت از مذاکرات با طرف های خارجی در این زمینه می تواند راهگشا باشد؛ همچنین  بخش خصوصی با حضور یافتن در مجامع و جلسات خارجی ها و دعوت آنها به ایران می تواند در احیای کامل روابط بانکی موثر باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا با اظهار قابل پیش بینی بودن وقفه در برقراری کامل روابط پساتحریم گفت: تحریم ها یک شبه ایجاد نشده اند که به سرعت از بین بروند و در یک حالت خوشبینانه 2 سال برای احیای کامل شرایط پیش از تحریم زمان لازم است.

پورفلاح افزود: برای مثال 8 سال است از لغو تحریم های کشور عراق می گذرد اما همچنان چالش ها و موانع بسیاری در روابط خارجی آنها وجود دارد.

وی با اظهار خوشبینی از برقراری کامل مبادلات بانکی گفت: رفت و آمد تیم های مذاکره و تشکل های بخش خصوصی با خارجی ها در حوزه های پولی و بانکی و همچنین نقش آفرینی اتاق های مشترک بازرگانی مانند اتاق ایران و آلمان، فرانسه و... در این مسائل قدم مثبتی در عادی سازی روابط پولی و بانکی بهبود و تحکیم روابط تجاری ایران با جهان خواهد بود.

پورفلاح افزود: تحقق کامل این اهداف زمان بر بوده و نیازمند برنامه ریزی و تجدیدنظر در برخی دیدگاه ها است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا در ادامه گفت: کشور ما با 80 میلیون نفر جمعیت یکی از بزرگترین بازارهای مصرفی در خاورمیانه است و همچنین به لحاظ حجم اقتصاد در رده 18 جهان قرار دارد؛ به همین دلیل نمی توان اقتصاد و بازارهای ایران را نادیده گرفت.

وی با اشاره به قطع ۹ ساله روابط بین المللی ایران نیز گفت: در حدود ۹ سال رابطه ما با شاهرگ های اقتصاد جهان قطع بوده است و اکنون خارجی ها منتظرند تا با احیای کامل بسترهای پولی و مالی به سرمایه گذاری در ایران برگردند.

پورفلاح در پایان با تاکید بر تغییر استراتژی ایران در جذب سرمایه خارجی افزود: سیاست امروز ما این است که خریدار محصولات پیش ساخته خارجی نباشیم و نوعی از سرمایه گذاری را بپذیریم که در حوزه سرمایه گذاری مشترک باشد و اشتغال و تکنولوژی به همراه بیاورد.

 

کد خبر 9658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =