تقاضای ایجاد ۱۸ بانک فراساحلی در مناطق آزاد

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت: هم اکنون ۱۸ تقاضای بانک فرا ساحلی از بانک مرکزی درخواست شده که با تعدادی از آنها موافقت خواهد شد

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، اکبر ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در نشست خبری نخستین اجلاس مناطق آزاد حوزه حاشیه خلیج فارس آیورا (IORA) گفت: آیورا شامل21 کشور حاشیه اقیانوس هند را است که بازار جمعیتی بیش از 2 میلیارد نفر را در بر می‌گیرد که نقش مهمی در اقتصاد جهان دارد.  از شکل گیری ابتدایی تا به امروز در چهارحوزه گردشگری، تجارت، دریانوردی و علم و فناوری سرمایه گذاری شده است.

وی  با اشاره به علت انتخاب چابهار به عنوان منطقه آزاد بیان کرد: منطقه آزاد چابهار از ظرفیت های  بیشماری برخوردار است، مقام معظم رهبری هم بر توسعه این منطقه تاکید دارند، ماموریت نیروی دریایی ارتش نیز استقرار در سواحل دریایی عمان است و دولت هم در برنامه ششم توسعه سواحل مَکران را در دستور کار قرار دارد.

ترکان روزهای 30 و 31 اردیبهشت ماه را میزبانی ایران  از اجلاس مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند در منطقه آزاد چابهار عنوان کرد و افزود: در ین اجلاس ظرفیت و موقعیت چابهار را به دنیا معرفی خواهیم کرد، چرا که توسعه روابط بین مناطق آزاد حوزه اقیانوس هند در دستور کار این اجلاس قرار دارد و امیدواریم یک دبیرخانه دائمی بین مناطق آزاد آیورا ایجاد شود. لازم به ذکر است که 5 هزار میلیارد دلار حجم تجارت مناطق ازاد اقیانوس هند است.

مشاور رئیس جمهور همچنین به سرمایه‌گذاری برخی کشورها از جمله ژاپن در منطقه آزاد چابهاراشاره کرد و گفت: حضور ژاپنی ها در این مناطق به معنای تقابل با سایر کشورها نیست و علاوه بر ژاپنی‌ها هندی‌ها هم به دفعات برای سرمایه‌گذاری در این منطقه ابراز تمایل کرده‌اند. لازم به ذکر است که حدود ده هیات خارجی از این منطقه برای سرمایه گذاری بازدید کرده اند.

وی با تاکید براینکه برای ایجاد شعب بانک‌های فرا ساحلی، بازار سرمایه یا ایجاد شعب خارجی بانک‌ها در منطقه آزاد منعی وجود ندارد، اظهار کرد: هم اکنون 18 تقاضای بانک فرا ساحلی از بانک مرکزی درخواست شده که با تعدادی از آنها موافقت خواهد شد. این درخواست ها با سرمایه کاملا ایرانی بوده از سوی بانک مرکزی تامین می شود.

مشاور رئیس جمهوردر خصوص تجارت بین کشورهای منطقه حوزه اقیانوس هند بیان کرد: تولید ناخالص داخلی 21 کشور عضو آیورا در سال 2015 ، 6 هزار و 700 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 2016 ، 6 هزار و 900 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. 2 هزار و 271 میلیارد دلار حجم واردات این کشورها و 2 هزار و 275 میلیارد دلار مجموعه صادرات 21 کشور عضو آیورا برآورد شده است.

معاون رئیس جمهور درباره برنامه‌های توسعه‌ای برای افزایش ظرفیت بندر چابهار تصریح کرد: بندری به ظرفیت 85 میلیون تن در دست ساخت است که فاز یک آن آماده شده است این بندر به عنوان دروازه‌ای برای داد و ستد آسیای میانه و کشورهایی که دریا ندارند ایجاد شده است.

ترکان وجود فرودگاه کنارک، بندر شهید بهشتی، خط ریلی و اخیراً هم وجود یک ابر وای‌فای در چابهار برای ایجاد شبکه اینترنتی را از مزایای این منطقه برشمرد و گفت: در منطقه آزاد چابهار زمینی را در نظر گرفته‌ایم، تا با سرمایه‌گذاری خود منطقه ظرف 18 ماه به بهره‌برداری برسد، چرا که فرودگاه کنارک متعلق به ارتش است و بیش از 10 کیلومتر از محدوده منطقه آزاد چابهار فاصله دارد.

وی صادرات مجدد یکی دیگر از ظرفیت‌های مناطق آزاد دانست. ترکان در مورد فرصت‌های اقتصاد مقاومتی برای مناطق آزاد خاطرنشان کرد: در این سیاست‌ها 4 ماموریت اصلی گسترش و تسهیل تولید، اشتغال، فناوری‌های پیشرفته و تامین نیازهای ضروری مناطق آزاد دیده شده و هدف ما هم این است که توسعه صادرات را در این مناطق در دستور کار قرار دهیم.

مشاور رئیس جمهور به امضای توافق نامه ای با گمرک ایران اشاره کرد و گفت: طی این توافق سعی کردیم تا مناطق آزاد به شبکه گمرکی کشور وصل شود، تا هم اطلاعات کالای وارداتی ما در گمرک ثبت شود و هم طبقه‌بندی کالایی ما در مناطق آزاد با گمرک یکسال شود، تا از نظر ارزش‌گذاری تطبیق پیدا کنند.

کد خبر 9670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =