حلقه گمشده بهبود روابط در اکو

در بین سران کشورهای توسعه یافته حاضر در ایران، اعضای اکو کمترین حضور را در شرایط طلایی ایجاد شده داشته اند؛ اگزیم نیوز در گزارشی به بررسی سطوح همکاری های ایران با اعضای اکو پرداخته است

ثریا نیکوصفت- حضور کشورهای مختلف با هیات‌های تجاریشان با اهداف بررسی وضعیت اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه و بلند مدت در کشور تکاپویی را در بخش هایی ایجاد کرده، هیجانی که شرکت های تولید کننده و صادرکننده را برای حضور در جلسات و جذب سرمایه گذاران وا داشته است، در شرایطی که بخش‌های مختلف اقتصاد نیازمند سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت ها و توسعه مطلوب است باید با استقبال از حضور هیات‌های خارجی بهترین گزینه ها را انتخاب کرد، اما در میان حضور سران کشورهای توسعه یافته در کشور، اعضای اکو کمترین حضور را در شرایط طلایی فراهم شده داشته اند در صورتی که مشارکت و همکاری این کشورها در هر شرایطی باعث رشد اقتصاد منطقه می شود. ده کشور عضو اکو که با اهداف  ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم، گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و حذف موانع تجاری، تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی و ارتقای همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فنی و علم، توسعه زیربناهای حمل و نقل و ارتباطات، توسعه همگرایی بخش دولتی و خصوصی با تأکید بر آزادسازی اقتصادی و تدوین برنامه مشترک جهت توسعه منابع انسانی و بهره‌برداری از منابع طبیعی پیمان نامه منطقه ای را امضا کرده اند اما در شرایطی که تحریم های ناعادلانه هر روز تشدید می شد این کشورها با توجه به وابستگی های سیاسی به برخی کشورهای اروپایی یا غربی به تعهدات خود عمل نکردند، اکنون که دوران پسابرجام شکل گرفته این ده کشور  با جمعیت ۳۳۰ میلیونی می تواند بازار مناسب منطقه ای برای کشورمان باشد، بنابراین اگر آنها تمایلی برای پایبندی به تعهدات ندارند، مسئولان کشورمان میتوانند بازار مصرفی آن را با صادرات کالاهای مورد نیازشان در اختیار بگیرند.

وجود چالش های مبتدی در تعاملات اقتصادی با اکو

امیر عابدی، رئیس شورای مشترک ایران و قزاقستان در این باره به اگزیم نیوز گفت: پیمان نامه های منطقه‌ای توسعه همکاری، استفاده از ظرفیت ها، شناسایی فرصت ها و امنیت منطقه ای را شکل می دهد، بخش خصوصی اعتقاد راسخی بر حمایت از این پیمان نامه ها دارد، تا بتوانیم در این قالب مشکلات بخش تجاری را حل کنیم همچنین از ظرفیت های مناسب بهره وری مطلوبی نیز داشته باشیم.

وی افزود: اکو از کشورهای مسلمان منطقه ای که ظرفیت های بالایی از نظر جمعیت و اقتصاد منطقه‌ای تشکیل شده اما متاسفانه در سه محور اساسی که می‌تواند قابلیت‌های همکاری را افزایش دهد دچار مشکل است، مشکلاتی که از سوی وزرای امور خارجه یا کمیسیون های مشترک منطقه ای بررسی نمی شود.

عابدی اظهار کرد: اخذ ویزا، مبادلات پولی و مشکلات انواع حمل و نقلی مباحثی است که تا کنون برطرف نشده است، اگر پیمان نامه های کشورهایی که چین جزء آنهاست را بررسی کنیم می‌بینیم که چطور با تعامل و مسئولیت شناسی نسبت به انتقال اطلاعات و تسریع در امور تجارت تعاملات مطلوبی را ایجاد کرده اند.

تشابه فرهنگی، مذهبی هم کمکی برای توسعه همکاری نبوده است

رئیس شورای مشترک ایران و قزاقستان با تاکید بر اینکه نتوانسته ایم طرح های اولیه را اجرا کنیم، بیان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت های بازارهای مصرف، تکنولوژی و فرهنگ ها همچنین مراودات سیاسی مشابهی در منطقه وجود دارد نتوانستیم طرح های اولیه ای که در روز نخست امضا شده را اجرا کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: ما همچنان در انتظار پذیرش ویزا از کشورهای عضو اکو هستیم یعنی در بحث روادیدی که روز اول عنوان شد هیچ کدام رعایت نشده است، نقش اکو در ویزا نقش فعالی نیست این موضوع به نقش فعالان و همتایان این پیمان نامه است که همکاری لازم را ندارند.

عابدی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های پولی و بانکی بیان کرد: در این خصوص هم با توجه به بحث تحریم ها و اشکالات سیستم بانکی باز هم نتوانستیم نقش اکو را شاهد باشیم. باید تعاملات با این کشورها را مانند تعاملات با ترکیه که تا حدودی به تهاتر پولی منجر شده تغییر دهیم، البته باجایگزینی ارزهای رایج بجای دلار میتوانیم توسعه اقتصادی را برای کشور و منطقه ایجاد کنیم.

ایران باید لیدر فعالیت های اقتصادی اکو باشد

وی افزود: اکثر کشورهای اکو در مسیرجاده ابریشم قرار گرفته اند که می توانند از ظرفیت بزرگ این جاده استفاده کنند، در مجموع باید یک همکاری با رهبری ایران برای حضور پر قدرت در این کشورها صورت بگیرد تا بتوانیم امنیت اقتصادی منطقه و توسعه روابط تجاری در راستا چارچوب توسعه راهبرد جمهوری اسلامی ایران باشد شکل گیرد.

این عضو اتاق بازرگانی اکو را یک سازمان موثر منطقه ای دانست و بیان کرد: اگر زبان مشترک برای پیشبرد اهداف میان 10 کشور عضو اکو ایجاد شود قطعا توسعه اقتصادی در منطقه شاهد خواهیم بود.

رئیس شورای مشترک ایران و قزاقستان گفت: کشورهایی مانند قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان یا پاکستان، کشورهایی هستند که ایران با ارسال و صادرات کالا وخدمات فنی مهندسی نقشی مفید داشته باشد، کشورمان می تواند از بازار این کشورها که خریدار کالاها و دانش فنی ایران هستند استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: باید شرایط حقوقی، قانونی که حاکمیت در نظر دارد از طریق اتاق های بازرگانی، وزارت امور خارجه همچنین دبیرخانه اکو رعایت شود.

ظرفیت های حمل و نقلی ترکیه از دید مسئولان پنهان مانده است

رضا کامی، رئیس شورای مشترک ایران و ترکیه در ادامه با اگزیم نیوز گفت: تبادلات تجاری ایران با  ترکیه با وجود امضای برجام کاهش یافته است، البته این افت مراودات تجاری به علت شدت گرفتن تحریم ها در سال های اخیر بود که هم اکنون با دیدارهای روسای جمهور هر دو کشور و حضور هیات های تجاری در ترکیه و ایران به نظر می رسد.

وی با اشاره به رکود منطقه ای گفت: کاهش مراودات تجاری میان شرکای تجاری در خاورمیانه به علت رکود ایجاد شده در منطقه است، رکود اقتصادی که کل منطقه را درگیر خود کرده باعث شده تا برخی چشم اندازها محقق نشود.

کامی ادامه داد: ظرفیت های خالی بسیاری در هر کدام از کشورهای عضو اکو وجود دارد که مسئولان کشورمان نباید از این ظرفیت ها غافل شوند، در شرایطی که حضور دوباره در بازارهای جهانی یک نیاز است می توانیم بازار های منطقه را ازآن خود کنیم.

رئیس شورای مشترک ایران و ترکیه در خصوص موانع توسعه روابط با ترکیه بیان کرد: نقل و انتقالات منابع  همچنین حمل و نقل های ترانزیتی مهم ترین چالش ها در روابط تجاری با ترکیه است، علی رغم دیدارهای اقتصادی و اجرای برجلام هنوز این مشکلات از سوی کشورهای همسایه نیز وجود دارد.

رعایت استانداردهای جهانی نیاز اولیه تولید

کامی رعایت استاندارهای جهانی را مهم ترین راه حل حضور دوباره در بازارهای جهانی عنوان کرد و گفت: موضوعات زیادی در خصوص توسعه اقتصاد همچنین گسترش تعاملات اقتصادی با کشورهای توسعه یافته همچنین منطقه ای بررسی شده است اما مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کرد رعایت استاندارد های جهانی از سوی تولیدکنندگان است.

رئیس شورای مشترک ایران و ترکیه با تاکید بر اینکه ترکیه یکی از گزینه های مناسب برای ارتقا بخش حمل و نقل است، اظهار کرد: ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز است اما در بخش نقل و انتقالات با کاستی های زیادی مواجه است، در این باره با بهره گیری از ظرفیت های حمل و نقلی ترکیه می تواند صادرات خوبی در منطقه داشته باشد.

شاخص های اصلی وضعیت اقتصادی کشورهای عضو اکو (منبع: بانک جهانی)

نام کشور

جمعیت

(هزار نفر)

رشد اقتصادی

(درصد)

درآمد سرانه

(دلار)

تولیدناخالص داخلی

) میلیون دلار(

افغانستان

31630

3.1

0.63

20

ایران

78140

5.8

5.44

425

پاکستان

185000

5.5

1.32

244

ترکیه

75930

3.5

10.51

798

آذربایجان

9535

0.8

7.89

75

قزاقستان

17290

1.1

12.60

218

ازبکستان

30760

7.5

2.04

63

تاجیکستان

8296

4.8

1.11

9

قرقیزستان

5836

4.2

1.27

7

ترکمنستان

5307

8.9

9.3

48

 
کد خبر 9672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =