هندوستان، مکمل اقتصادی ایران پساتحریم

رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با دیلیپ جی پیرامال، رئیس اتاق هندوستان (IMC) پیرامون موضوعات همکاری مشرک بین دو کشور در زمینه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، کشاورزی و گردشگری گفتگو کرد

به گزارش اگزیم نیوز از روابط عمومی اتاق ایران، محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با دیلیپ جی پیرامال  رئیس اتاق بازرگانی هندوستان، پیشینه همکاری‌های تجاری و دوستی دو ملت از گذشته را بستری برای توسعه مناسبات دو جانبه عنوان کرد و افزود: در زمان ریاست غلامحسین شافعی، اتاق ایران هیاتی  تجاری را به هندوستان اعزام کرد و ظرفیت های همکاری بین دو کشور مورد بررسی و مذاکره قرار گرفت و اخیراً هم ایشان که ریاست اتاق مشهد را بر عهده دارند نیز به بمبئی سفر کردند و بر اهمیت تداوم ارتباط بین دو کشور تاکید کردند.

 جلال پور گفت: فصل جدید اقتصاد ایران با تغییر از دولتی به خصوصی گشوده شده است. به این معنا که اقتصاد نفت محور به تولید محور تغییر شکل خواهد داد و نیاز به ارتقاء روابط با همسایگان و دیگر کشورها یکی از اهرم های توسعه اقتصادی در فضای ایجاد شده خواهد بود.

 رئیس اتاق ایران ضمن اشاره به اهمیت روابط با کشورهای دنیا، بر ارتباط با کشورهایی که در زمان سخت تحریم کنار ایران بودند تاکید کرد و گفت: برخی از دوستان دوران تحریم بیم این دارند که در فضای اقتصادی پس از تحریم ها و حضور بیشتر کشورهای غربی، دیگر نقش تجارت با این کشور کم رنگتر شود ولی من اعتقاد دارم که حجم مناسبات با کشورهای دوست چند برابر گذشته خواهد شد.

 رئیس اتاق ایران دلایل افزایش همکاری با هند در شرایط پس از تحریم را به این شرح عنوان کرد: اول، افزایش درآمد از تولید داخلی و صادرات به حجم 600 میلیارد دلار از کالاهای غیر نفتی، جایگزین فروش نفت و تامین بودجه120 میلیارد دلاری سالیانه از منابع زیر زمینی خواهد شد. دوم، از دوران تحریم درس گرفتیم که  نه تنها با دنیا ارتباط برقرار کنیم بلکه با کشورهایی که در دوران سخت کنار ایران ایستادند و همکاری های اقتصادی را ادامه دادند، در فضای بعد از تحریم ها توسعه مناسبات را در دستور کار قرار دهیم. سوم، بخاطر نگرش فرهنگی و دیدگاه های نزدیک مردمان ایران و هند می توانیم مکمل های اقتصادی یکدیگر برای تامین بازارهای همسایه باشیم.

 جلال پورافزود: آینده خوبی را برای اقتصاد کشور پیش بینی می کنم و امیدوارم هندوستان قوی تر از گذشته در این مرحله ایفای نقش نماید.

  رئیس اتاق ایران با اشاره به سابقه ناموفق هندوستان در پروژه سرمایه گذاری توسعه بندر چابهار، ایجاد اعتماد بین بخش های خصوصی و پروژه هایی که دولت ها در آن حضور پیدا می کنند، خواستار شد و گفت: اخیراً مقامات ژاپن و کره در سفر به تهران، برای سرمایه گذاری جهت تکمیل زیرساخت های این پروژه اعلام آمادگی کردند.

 محسن جلال پور حوزه های همکاری بین دو کشور را نفت، محصولات پتروشیمی، کشاورزی، گردشگری و افزایش سفرهای زیارتی به شهرهای مقدس ایران، عنوان کرد و افزود: از گذشته هند مقصدی برای گردشگری ایرانیان بوده است و امیدواریم با افزایش حجم مسافرت شیعیان این کشور به شهرهای مقدس مانند مشهد و قم، سطح مناسبات اقتصادی در حوزه گردشگری نیز از رقم فعلی بالاتر رود.

 در ادامه دیلیپ جی پیرامال، رئیس اتاق هندوستان ضمن اشاره به دیدار با اتاق البرز و بازدید این هیات از چند شهرک صنعتی و کارخانه مهم این استان، بر لزوم افزایش همکاری بین اتاق های ایران و هند تاکید کرد و گفت: ایران و هند، دو شریک اقتصادی هستند که سابقه 4000 ساله تجارت بین بازرگانان دو کشور وجود دارد. از گذشته  ادویه هند و همچنین گلاب و خشکبار ایرانی بین دو کشور مبادله می شده است.

 وی، نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده دو کشور را یکی دیگر از بسترهای همکاری مشترک در زمینه های تخصصی عنوان کرد و افزود: در حوزه کشاورزی محصولاتی مانند برنج، انبه و آناناس به ایران صادر می گردد و چای هندوستانی در میان ایرانیان از ارزش خاصی برخوردار است.

 پیرامال خواستار توسعه همکاری در زمینه نرم افزار و فناوری اطلاعات شد و گفت: 110 میلیارد دلار از سهم تولید ناخالص ملی هند سال گذشته  : تولید و صادرات نرم افزار بود. همکاری های مشترک و استفاده از این فرصت نیز می تواند گامی برای توسعه مناسبات بین دو کشور باشد.

 وی به تولید سنگ های قیمتی و الماس های ارزشمند در هند اشاره کرد و افزود: با توجه به جمعیت 3/1 میلیاردی هند مجبور هستیم که در تمامی زمینه ها توانمندی تولید داشته باشیم.

رئیس اتاق هندوستان رفع مشکلات بانکی و ایجاد کانالهای ارتباطی برای انجام کارهای بین بانکی را خواستار شد و افزود: با ثبات و امنیت خوب ایران و هندوستان در منطقه، می توانیم کارهای اشتراکی خوبی را رقم زنیم.

کد خبر 9684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =