سهم اندک ایران از بازار الجزایر

همایش تجاری ایران-الجزایر با حضور هیئت تجاری این کشور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد

به گزارش اگزیم نیوز همایش تجاری ایران و الجزایر، در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران برگزار شد.

این همایش صبح امروز، با حضور هیات تجاری این کشور و به سرپرستی محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران، بن عمور رییس اتاق بارگانی و صنایع الجزایر، عبدالسلام بوشوراب وزیر صنایع و معادن الجزایر و  ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، برگزار شد.

زمینه‌های فعالیت اعضای این هیات عبارت است از: ماشین آلات صنعتی سنگین ، ابزار آلات کشاورزی و تراکتور، میوه و سبزیجات ، صنعت بهداشت و تجهیزات پزشکی ، مصالح ساختمانی، سنگ مرمر، کاشی، سرامیک و چینی آلات بهداشتی، دستگاه‌های چاپ، تجهیزات آزمایشگاهی، تجارت عمومی و مشاوره، صنایع خودکار و تجهیزات امنیتی، روغن زیتون و صنایع غذایی، خدمات تجاری، خدمات فنی- مهندسی، دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان، سیمان و مصالح ساختمانی، آلومینیوم، صنعت شیشه و آینه، صنایع چوب، لوازم چوبی منزل، صنعت پارچه و خدمات گردشگری.

سهم اندک ایران از بازار الجزایر

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این اجلاس تاکید کرد که ایران و الجزایر می‌توانند پرچم‌دار ارتباطات اقتصادی دو منطقه خاورمیانه و آفریقا باشند.

محسن جلال پور گفت: پس از دیدار سفیر الجزایر در شهریور پارسال مقرر شد تا قبل از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تلاش برای در تعریف راهکارهای عملیاتی گسترش روابط تجاری دو جانبه صورت پذیرد.

وی افزود: در این زمینه سه کارگروه اصلی پس از بررسی ظرفیت‌های مکمل تجاری و اهداف مشترک توسعه‌ای با توجه به نیاز بازار الجزایر به امور زیربنایی و همچنین کیفیت بهتر و قیمت رقابتی کالا و خدمات ایران در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد که شامل کارگروه خدمات فنی- مهندسی، کارگروه دارو و تجهیزات پزشکی و کارگروه نفت و گاز و پتروشیمی است.

جلال پور گفت: خوشبختانه بعد از توافقات کمیسیون مشترک و حضور موفق کارگروه‌های تخصصی اتاق ایران در الجزایر شاهد رونق و پیشرفت چشمگیری در سطح تعاملات بوده‌ایم چنان که تنها یک مورد از توافقات و دستاوردها در کارگروه دارو بیش از 30 میلیون دلار به حجم تعاملات افزوده است .

وی افزود: تلاش اعضای پرتلاش کارگروه خدمات فنی- مهندسی اتاق ایران نیز جای تقدیر و تشکر دارد که با رهنمودها و کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و همیاری سایر شرکتهای خصوصی به تاسیس کنسرسیوم ساخت و ساز و خدمات فنی- مهندسی در مورد پروژه ساختن 100 هزار واحد مسکونی در الجزایر بینجامد.

جلال پور گفت: امروز پس از تلاش بی‌وقفه در ماههای گذشته شاهد پویایی و حضور و مشارکت فعال دو طرف در عرصه اقتصاد یکدیگر هستیم.اعزام و پذیرش هیاتهای متعدد تخصصی در زمینه های مختلف از جمله دارو، صنایع دستی و گردشگری، هیئت تخصصی شورای بازرگانان دو کشور، تشکیل کمیته مشارکت صنعتی و نیز صندوق سرمایه گذاری مشترک از جمله دستاوردها و موهبات این اراده دو جانبه است.

رئیس اتاق ایران اظهار داشت: در سالها روابط مستمر سیاسی و اقتصادی کشورمان با کشور الجزایر این بزرگترین هیئتی است که اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران افتخار میزبانی آن را داشته است. حضور این تعداد کثیر از فعالان اقتصادی الجزایر در فضای تازه بین المللی ایجاد شده پس از برجام را به فال نیک گرفته و امیدوارم این نشست در جهت گسترش همکاریهای بلند مدت اقتصادی دو کشور گامی جدی و خوش یمن باشد.

وی تصریح کرد: الجزایر یکی از مهمترین کشورها در آفریقا است و همچون قاره ای در دل قاره بزرگ آفریقا برای ایران همواره یک کشور هدف جهت همکاری‌های اقتصادی تجاری به شماره می رفته است .ایران و الجزایر هر یک در منطقه سیاسی و اقتصادی خاورمیانه و آفریقا از جایگاه پراهمیت و ظرفیتهای پرشماری برخوردار بوده و می توانند پرچم دار ارتباطات اقتصادی این دو منطقه باشند.

جلال پور گفت: مقدم فعالان اقتصادی همراه وزیر صنایع الجزایر را گرامی می داریم و آن را فرصتی ارزشمند جهت ارتباط فعالان خصوصی دو کشور می دانیم زیرا این دو کشور با کاهش قیمت نفت و تغییر رویکرد به سمت خصوصی سازی و کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی روی آوردند.ایران در این زمینه تجارب زیادی دارد زیرا حتی در فضای فشارهای تحریم نیز توانست به ایجاد زیرساختهای مناسب و پررنگ تر کردن نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور بپردازد.

وی افزود: با توجه به اشتراکات و تشابهات بی شمار اقتصاد ایران و الجزایر زمینه های زیادی برای همکاری مشترک با توجه به ظرفیتهای اقتصادی و نیازهای دو کشور وجود دارد از جمله نفت و انرژی زمینه کاری مساعدی را برای فعالین بخش خصوصی در حوزه تولیدات پتروشیمی و تجهیزات انتقال گاز و خدمات پالایشگاهی فراهم آورده است.

جلال پور گفت: همکاری های ساختمانی و خدماتی فنی - مهندسی ایران، بعد از سفر هیئت تجاری اتاق ایران در آذر سال 94 کارگروه خدمات فنی- مهندسی به صورت متمرکز با توجه به ظرفیت های موجود کنسرسیوم خدمات فنی - مهندسی را تشکیل داد که فعالیت چشمگیری را جهت حضور درازمدت در این کشور انجام داده است.

وی درباره همکاری معدنی گفت: با توجه به سابقه درخشان بخش خصوصی ایران در بهره برداری و دارا بودن توانایی استخراج از معادن و همچنین مرغوبیت و کیفیت بالای معادن کشور الجزایر تجار بخش خصوصی می توانند از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرند.وجود معادن و منابع فسفات و پتاس در الجزایر بسیار حائز اهمیت است و همکاری بخش خصوصی دو کشور در این زمینه باید تقویت گردد.

رئیس اتاق ایران گفت: الجزایر نیاز مبرمی به احداث کارخانه های تولید مواد غذایی صنعتی دارد و با توجه به مشکل حمل و نقل، انتقال وجه و ... ایران می‌تواند با تاسیس کارخانه و انتقال مرحله نهایی تولید به این کشور از مزایای زیادی بهره‌مند شود، البته در حال حاضر برخی مواد غذایی پایه مانند خمیر مایه از شرکت آستان قدس رضوی به این کشور صادر می شود.

وی افزود: مهمترین ظرفیت کشور الجزایر برای بخش خصوصی ایران خدمات فنی - مهندسی است که با تشکیل کنسرسیوم مربوطه آینده امیدوار کننده ای در انتظار این بخش خواهد بود.

جلال پور اعلام کرد: در زمینه همکاری مشترک در خصوص اقلام دارویی کارگروه دارو و تجهیزات پزشکی اتاق ایران دستاوردهای خوبی را در سال 94 و صادرات موارد اولیه دارو به این کشور داشت.

لوازم خانگی، گوگرد، مصالح ساختمانی، صنایع وابسته صنعت ساختمان، کشاورزی، مواد غذایی صنایع دستی و توریسم از دیگر زمینه های همکاری دو کشور است.

وی افزود: متاسفانه به رغم زمینه های موجود تاکنون شاهد عدم تناسب مناسبات اقتصادی با مناسبات سیاسی دو کشور بوده ایم. واردات الجزایر از جهان سالانه 58 میلیارد دلار و سهم ایران از بازار الجزایر، تنها5 میلیون دلار است که با لحاظ ظرفیت های موجود ایران، این مقدار قابلیت افزایش به حداقل 1.5 درصد یعنی 830 میلیون دلار و با توجه به توافقات انجام شده در شش ماه گذشته (دارو، پروژه مسکن، کالا) تا سطح حداقل یک میلیارد دلار را دارد.

با عزم و اراده دولت و بخش خصوصی دو کشور و افزایش کمی و کیفی هیئت های تجاری اعزامی و پذیرشی تخصصی، همکاری در چارچوب سازمان ها و اتحادیه های منطقه ای، برگزاری نمایشگاه های تخصصی دو کشور در زمینه دارو، مواد غذایی، محصولات پلاستیکی، مصالح ساختمانی و دیگر تولیدات می توان گام مهمی در شناساندن فرصت های تجاری و سرمایه گذاری ایران و الجزایر به جامعه تجاری و اقتصادی دو کشور برداشت.

همچنین ایجاد خطوط هوایی و کشتیرانی ایران و الجزایر می تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد.

جلال‌پور گفت: موقعیت استراتژیک منطقه ای ایران به عنوان کشوری با ثبات و با امنیت بسیار بالا می تواند برای آفریقا به عنوان پل ارتباط با کشورهای آسیای میانه و حوزه خاورمیانه با جمعیتی در حدود 400 میلیون نفر محسوب شود.

توسعه روابط تجاری با الجزایر فرصتهای بسیار برای صادر کنندگان ایرانی و همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی و دانش فنی برای کشورمان بوجود می آورد.

وی افزود: با توجه به ترکیب هیئت اقتصادی تجاری همراه ریاست محترم جمهور پیش‌بینی می‌شود شاهد توسعه همکاری‌های گسترده‌ای در بخش‌های مواد غذایی، نفت و گاز و پتروشیمی، صنعت و معدن، برق و انرژی، بهداشت و درمان، حمل و نقل، کشاورزی، خدمات فنی - مهندسی، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، خودرو، خدمات و ...باشیم.

درخواست حذف روادید برای تجار

ولی الله افخمی‌راد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نشست مشترک تجار و بازرگانان ایران و الجزایر ابراز امیدواری کرد: تعامل و ارتباط روزافزون ایران و الجزایر به سرعت موانع توسعه روابط دو کشور را از پیش رو بردارد و مسائل مربوط به امور بانکی، روادید و حمل و نقل تسهیل شود.

افخمی‌راد افزود: ما امیدواریم به زودی شاهد برقراری خطوط حمل‌ونقل هوایی و دریایی، ایجاد روابط بانکی مناسب، تاسیس مراکز تجاری، استاندارد و تسهیل صدور و یا حذف روادید به ویژه برای تجار و فعالان اقتصادی یکدیگر باشیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: توسعه همکاری‌های ایران و الجزایر به تلاش و کوشش‌ سفرای دو کشور و ارتباط بیشتر بخش‌های خصوصی و همچنین پیگیری و تلاش مستمر و برنامه‌ریزی نیازمند است.

وی گفت: ایران پس از انقلاب اسلامی با اتکا به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های طبیعی و انسانی و به‌رغم گذراندن یک جنگ هشت ساله و با وجود فشارها و تحریم‌های غیرمنصفانه بین‌المللی، امروز به عنوان یکی از قدرت‌های مهم و اثرگذار سیاسی، اقتصادی، علمی و صنعتی منطقه‌ای و بین‌المللی پا به عرصه روابط بین‌الملل گذاشته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیشرفت‌های تکنولوژیکی ایران در عرصه‌های مختلف به ویژه فناوری‌های نوین اظهار داشت: ثبات سیاسی و امنیتی ایران و همچنین برخورداری از منابع غنی طبیعی، نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده و متخصص، مراکز علمی و پژوهشی قوی و همچنین موقعیت استراتژیک، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی و کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب، کشور ما را در جایگاهی ویژه و ممتاز در خاورمیانه و جهان قرار داده است.

وی گفت: ایران پس از حصول توافق با قدرت‌های جهانی درخصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود و رفع تحریم‌های بین‌المللی، امرزو با یک ظرفیت مضاعف و اراده مستحکم‌تر آماده توسعه روابط همه جانبه با دیگر کشورها است.

افخمی‌راد در ادامه توانمندی‌های ایران را در بخش‌های مختلف برشمرد و با بیان اینکه ایران در تولید 22 محصول کشاورزی در رتبه اول تا هفتم جهان قرار دارد، افزود: ایران با تولید ناخالص داخلی به ارزش 876 میلیارد دلار و تولید افزون بر 150 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، رتبه چهارم را از حیث تنوع تولیدات کشاورزی در سطح جهان داراست.

وی اظهار داشت: ظرفیت‌های معدنی و صنعتی ایران نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، وجود بیش از پنج هزار و600 معدن، استخراج بیش از 43 میلیارد تن مواد معدنی در قالب 68 نوع ماده و فعالیت بیش از 80 هزار بنگاه صنعتی با دارا بودن تنوع و ظرفیت گسترده تولید بیانگر گستردگی و تنوع بخش صنعت و معدن ایران است.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: در بخش خدمات فنی ـ مهندسی نیز شرکت‌های توانمند ایرانی در طول سال‌های اخیر بیش از 360 پروژه خدمات فنی و مهندسی را در 48 کشور جهان با ارزشی بالغ بر 14 میلیارد دلار با موفقیت اجرا کرده اند.

افخمی راد موقعیت ویژه و بسیار مطلوب ترانزیتی و تجاری ایران و سهولت دسترسی به بازارهای 15 کشور همسایه مشتمل بر قفقاز و آسیای میانه با جمعیتی بالغ بر 300 میلیون نفر، برخورداری از 6 منطقه تجاری آزاد، 30 منطقه ویژه اقتصادی دارای زیرساخت‌های مناسب و مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی، را مجموعه‌ای از اهم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران برشمرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قاره آفریقا و از جمله الجزایر همواره در راس برنامه‌های توسعه روابط اقتصادی و تجارت خارجی ایران قرار داشته است و سیاستگذاران کشور همواره در جستجوی یافتن زمینه‌ها و راهکارهای توسعه مناسبات با کشورهای قاره سیاه بوده‌اند.

افخمی‌راد در ادامه انبوه‌سازی مسکن و صنایع مرتبط با صنعت ساختمان، خودرو و تجهیزات و لوازم آن، فرآوری محصولات کشاورزی، زیرساخت‌ها، محصولات الکتریکی، لوازم خانگی، پالایشگاه، نفت، گاز و پتروشیمی، انرژی‌های نوین و تولید دارو و تجهیزات پزشکی را از جمله مهمترین زمینه‌های همکاری میان دو طرف برشمرد.

وی گفت: ایران در همه این زمینه ها دارای تجربه و تکنولوژی پیشرفته است و به دنبال همکاری متقابل و دو جانبه با کشورهای دنیا از جمله الجزایر است و آمادگی دارد متقابلا از توانمندی‌های مردم الجزایر در حوزه‌های مختلف و همچنین منابع طبیعی، معدنی و محصولات تولیدی این کشور استفاده کند.

کد خبر 9685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =