۳ توصیه سیاستی برای رونق اقتصاد ایران

دیوید لیپتون: ایران با تدوام تقویت اقتصادی اش می تواند زندگی مردمش و به ویژه نسل جوان را تغییر دهد و میراثی برای آینده بسازد. این چالشی است که پیش روی کشوری با میراثی غنی همچون ایران است

دیوید لیپتون معاون رئیس صندوق بین المللی پول که به ایران سفر کرده است روز گذشته با رئیس کل بانک مرکزی ایران دیدار و گزارشی از ارزیابی صندوق بین المللی پول نسبت به اقتصاد ایران ارائه داد. به گفته وی اگر اجماعی وجود داشته باشد که اقتصاد ایران به بازتر شدن و پیوستن به اقتصاد جهانی نیاز دارد، آنگاه این لحظه ای مهم برای تعریف چشم اندازی گسترده و حداکثر استفاده از فرصت ها خواهد بود.

به گفته وی ما در توصیه های ماه گذشته مان به اعضای صندوق، بر اصلاحات ساختاری برای همه کشورها به عنوان عنصری اساسی در افزایش رشد و اشتغال زایی تاکید کردیم. برخی از این اصلاحات ساختاری احتمالا به سود ایران خواهد بود. آنها اساسا بر اساس اصول آزادسازی و خصوصی سازی طراحی شده اند:

-گشایش بازارهای کالا و خدمات می تواند به ویژه موثر باشد، زیرا آنها موجب منتفع شدن کشور در کوتاه مدت خواهند شد. آنها می توانند موجب ایجاد رقابت بیشتر و افزایش یکپارچگی با اقتصاد جهانی شوند. آنها می توانند به ایجاد فرصت های شغلی با کیفیت بالا برای نسل جوان ایرانی کمک کنند.

-اصلاحات بازار کار می تواند در جذب مردم به سمت بازار کار موثر باشد. این رویکرد در ایران که نرخ بیکاری در آن بالاست و رشد جمعیت در سال های آینده موجب ورود تعداد بیشتری نیروی کار به بازار خواهد شد، می تواند مورد توجه قرار گیرد.

-دیگر حوزه ای که اصلاحات ساختاری باید ملحوظ شود، ترکیب سیاست هاست که می تواند به افزایش خلاقیت بیانجامد. این می تواند از طریق برداشتن موانع رقابت و سرمایه گذاری خارجی، کاهش انحصار و منافع ویژه، کاهش بروکراسی دست و پاگیر اداری و افزایش سرمایه گذاری در بخش آموزش و تحقیقات حاصل شود. کشورها در یافته اند که استقبال بیشتر از سرمایه گذاری خارجی می تواند انتقال تکنولوژی را تسهیل کند و دسترسی به بازارهای خارجی را افزایش دهد. آنها تلاش می کنند هزینه کسب و کار را کاهش دهند، با آسیب پذیری ها در بخش شرکت ها و بانک ها مقابله کنند، خصوصی سازی را پیش ببرند و با افزایش شفافیت مالی زمینه را برای فعالیت همه سرمایه گذاران و کارآفرینان مهیا سازند.

معاون صندوق بین المللی پول در ادامه افزود: ایران با مسائل منحصر به فردی در زمینه پیوستن مجدد بانک هایش به سیستم مالی بین المللی مواجه است. مقامات ایرانی پیشرفت هایی را در زمینه ایجاد ساز و کاری با هدف مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریزم به دست آورده اند. این یک عنصر اساسی برای برقراری ارتباط مجدد با سیستم مالی بین المللی است. صندوق بین المللی پول به حمایت از تلاش های مقامات ایرانی در این حوزه ادامه خواهد داد.

وی در ادامه با این عنوان که اجازه بدهید با ارائه تصویری بزرگ نتیجه گیری کنم اعلام کرد: فرصت ایران برای تعمیق یکپارچگی اش با اقتصاد جهانی در حال فرا رسیدن است. توسعه ای که بر اساس ثبات اقتصادی و اصلاحات جدید حاصل می شود می تواند ظرفیت خلاقیت و کارآفرینی را آزاد نماید. ایران با تدوام تقویت اقتصادی اش می تواند زندگی مردمش و به ویژه نسل جوان را تغییر دهد و میراثی برای آینده بسازد. این چالشی است که پیش روی کشوری با میراثی غنی همچون ایران است.

به گفته لیپتون تجربه کشورها در چالش های مشابه نشان می دهد که اصلاحات موفق مستلزم رهبری و حمایت عمومی است. هزینه ها و شکست هایی وجود خواهند داشت، اما درنهایت مزیت های بلند مدت آنها را تحت الشعاع قرار خواهند داد.

به گفته وی ایران موفق تر می تواند اقتصاد جهانی را نیز در مسیری سالم تر قرار دهد. فرآیند پیوستن مجدد ایران به اقتصاد جهان بدون چالش نخواهد بود، اما مزیت های احتمالی آن ارزش تلاش کردن را خواهد داشت.

ایران سال ها یک صدای مورد احترام در همکاری های اقتصادی در سطح صندوق بین المللی پول بوده است. صدای این کشور تنها می تواند از طریق برداشتن گام هایی برای ایجاد رشدی قوی، با دوام و همه جانبه قوی تر شود. صندوق بین المللی پول در این مسیر با ایران همکاری خواهد کرد.

کد خبر 9702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =