دو گام دولتی برای عبور از بحران صنایع

پرداخت تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط و تخفیف های مالیاتی به این گروه دو ابزاری هستند که دولت در جهت حمایت از این واحدها به کار خواهد گرفت

روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه ریزی برای رفع مشکلات مالی و کمبود نقدینگی 10 هزار واحد کوچک و متوسط تولیدی کشور با همکاری بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال خبر داد.  نعمت زاده با اشاره به این که‌ در گذشته به دلیل بدهی‌های واحدهای کوچک و متوسط به بانک‌ها ،‌سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی، تسهیلات جدید تعلق نمی‌گرفت گفت: اما با بخشنامه اخیر رئیس کل بانک مرکزی مقرر گردید تا با نظر کارگروه‌های استانی، تسهیلات جدیدی در اختیار واحدهای کوچک و متوسط قرار بگیرد.
به گفته وی؛ 10 هزار واحد تولیدی دارای مشکل تامین مالی و کمبود نقدینگی تا پایان سال مطابق نظر کارگروه های استانی از تسهیلات لازم برای راه افتادن چرخ تولید خود بهره مند می شوند.
نعمت زاده گفته است پیش بینی شده تا پایان سال، دو هزار واحد کوچک و متوسط تولیدی کشور که از پیشرفت بیش از 60 درصدی برخوردارند، به بهره برداری برسند. 

چندی پیش نیز محمد باقر نوبخت اعلام کرد فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد یکی از اهداف دولت در سال کنونی است. 

وی افزود: با ارزیابی های انجام شده از 36 هزار واحد تولیدی ، 4 هزار واحد نیمه فعال است که برای محقق کردن اقتصاد مقاومتی، 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و 800 میلیارد تومان یارانه به واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال در سراسر کشور پرداخت می شود.

در این بین امروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیش بینی این وزارت خانه برای راه اندازی ۱۰هزار واحد صنعتی در کشور خبرداد و بر اجرای بخش نامه‌های بانک مرکزی در زمینه اعطای تسهیلات به واحد‌های صنعتی مصوب در کارگروه رفع موانع تولید تاکید کرد.

یزدانی بیان داشت: در مجموع  سیاست هایی که وزارت خانه پیش بینی کرده درکل کشور راه اندازی بیش از 10هزار واحد صنایع کوچک و متوسط و 2هزار طرح صنعتی است. وی با اشاره به سیاست های پیش بینی شده در این خصوص گفت: 2 بخش نامه بانک مرکزی در جهت اعطای تسهیلات به واحدهای مصوب در  کارگره های رفع موانع تولید با این مضمون که این واحدها بایستی توسط بانک‌ها از بدهی‌های غیر جاری و چک‌های برگشتی مستثنی شوند و ازطرفی هم وثایق مازاد آنها باید متناسب با میزان تسویه حساب‌ها توسط بانک‌های عامل آزاد شود.

وی همچنین افزود:  با فعال شدن اعتبارات اسنادی داخلی کمک بزرگی به رونق تولید و تامین سرمایه در گردش واحدهای کوچک و متوسط می‌شود و از طرفی هم سازمان مالیاتی و تامین اجتماعی تسهیلاتی را در جهت حمایت از این واحدها در سال جاری پیش‌بینی کرده‌اند، از جمله اینکه بدهی‌هایی که در تامین اجتماعی منجر به اجرائیه شده به مدت یک سال از محل اخذ این تسهیلات متوقف شود.

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت ادامه داد: منابع بسیار خوبی در صندوق‌های وزارت صنعت معدن و تجارت در جهت صدور ضمانت نامه و حمایت از واحدهای تولیدی پیش بینی شده است.

یزدانی ابراز داشت: در حوزه شهرک‌ها و نواحی صنعتی دستورالعملی به همه استان‌ها ابلاغ شده، در استان هرمزگان نیز 22شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که در حال حاضر در 17 شهرک و ناحیه واگذاری زمین انجام می شود.

وی در ادامه از پیش بینی  تخفیفات و مشوق‌های مناسب برای هدایت سرمایه‌گذاران به این نواحی و شهرک‌ها  خبرداد و افزود: بعضا تا 50درصد اعمال تخفیف در قیمت واگذاری واحدها است و شرایط کاهش و طولانی‌تر کردن پرداخت و پیش پرداخت و اقساط نیز فراهم شده است.

افزود: سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه، رسانه ومردم  به عنوان مصرف کننده نهایی از ویژگی‌های مهم صنایع کوچک و متوسط پراکندگی این واحدها در اقصی نقاط کشور است کما اینکه ما در کل کشور 948نقطه شهرک و ناحیه صنعتی داریم که هم به سرعت می‌توانند ایجاد اشتغال کرده وهم در رفع محرومیت نقش ایفا کرده وبهره برداری با سرمایه اندک هم از دیگر ویژگی‌های این واحدها است.

کد خبر 9707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =