بازار محصولات لبنی در انتظار استراتژی بلندمدت

سیاست های حمایتی دولت در این اوضاع شاید بتواند در کوتاه مدت مرهمی برای دامداران و صادرکنندگان محصولات لبنی باشد اما در بلندمدت باید سیاست های دیگری را در پیش گرفت تا حتی صادرات نیز افزایش یابد

به گزارش اگزیم نیوز، طی دو سال اخیر قیمت انواع لبنیات به بهانه های مختلف افزایش یافته است اما نرخ خرید شیرخام از سوی صنایع لبنی کاهش یافته است، وضعیت بگونه ای است که بعضی کارخانجات شیر خام دامداران را پس می زنند، مازاد عرضه شیر خام در بازار سبب شده است تا قیمت این محصول مجددا در سال جاری کاهش یابد و دامداران با زیان مواجه شوند. بنابراین تنظیم بازار لبنیات نیازمند ورود دولت است تا با خرید تضمینی شیر خام اجازه سودجویی برای برخی از صنایع و زیان تولیدکنندگان را ندهد. از سوی دیگر دولت با خرید مازاد تولید شیر از دامداران و تبدیل آن به محصولات لبنی مدت دار و توزیع آن در میان اقشار ضعیف و پایین دست جامعه یا در مدارس به ارتقاء سلامت جامعه کمک کند و بازار این فراورده را نیز تنظیم نماید یا حتی با صادرات مازاد تولید دامداران نه تنها به آنان کمک کرده که بازارهای هدف را نیز پوشش دهد.

در همین راستا، معاون وزیر کشاورزی طی روزهای اخیر از تصویب کلیات طرح حمایتی از دامداران در قالب مشوق‌های صادراتی برای لبنیات و از سرگیری خرید تضمینی شیر خام خبر داد. همچنین مقرر شده سازمان تعاون روستایی همانند سال گذشته شیر خام مازاد واحدهای دامپروری را به صورت تضمینی خریداری کند و ضمن تبدیل آن به شیر خشک، آن را با تکیه بر بازار خارجی صادر کنند.

حسن رکنی در حاشیه نشست با دامداران اظهار کرد: سالانه بخشی از لبنیات تولید شده در کشور صادر می‌شود که سال گذشته به حدود 600 هزار تن و از ابتدای امسال تاکنون به حدود 41 هزار تن رسیده است اما درصددیم در قالب برنامه ششم توسعه افزایش تولید را در واحدهای دامداری متناسب با افزایش سرانه مصرف در کشور برنامه‌ریزی کنیم. وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای این طرح سالانه 200 میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد داده است.

مدیر صادرات شرکت پگاه خوزستان معتقد است خرید تضمینی این محصولات در سال های گذشته با موفقیت روبرو نبوده و ضمن آنکه نرخ سود مشوق های صادراتی نیز بالاست بنابراین راه حل های عنوان شده نمی تواند راهکاری برای حل مشکلات این صنایع باشد. وی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز تصریح کرد: مشوق های صادراتی از لحاظ مبلغ کافی است اما وام چند میلیاردی با نرخ سود 21 درصد بسیار سختگیرانه بوده و نمی توان آن را بعنوان مشوق صادراتی در نظر گرفت. 

این فعال صادراتی خرید تضمینی را راهکار موثری برای حمایت از این صنایع ندانست و افزود: سال گذشته رییس اتحادیه دامداران قیمت شیرخام را 1440 تومان اعلام کرد اما دبیر اتحادیه صنایع لبنی مابقی قیمت را اقدام قطع عنوان کرد یعنی این دو نهاد در قیمت گذاری اختلافی 30 تا 50 تومانی داشتند که در نهایت قیمت گذاری مناسبی صورت نگرفت و دامداران متضرر شدند.

وی راهکار حل این موضوع را یارانه دانست و گفت: تجربه کشورهایی همچون استرالیا، آرژانتین و آمریکا با تولید انبوه نشان از آن دارد که بهترین نوع حمایت دولت از این صنایع پرداخت یارانه است. در کشورهای پیشرفته اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی و اتحادیه دامداران از یارانه های دولتی برخوردار بوده و سود حاصل از تولید و صادرات نیز بین دو اتحادیه پخش خواهد شد. بنابراین خرید تضمینی تنها راه حلی کوتاه مدت بوده و راه کاری ریشه ای نخواهد بود.

این فعال صادراتی در خصوص شناسایی بازارهای جدید بعنوان راهکاری برای افزایش صادرات نیز عنوان کرد: بازارهای فعلی مانند عراق به دلیل کاهش قیمت نفت قدرت خرید مردم به 3/1 کاهش یافته و فروش محصولات ما در بازار افغانستان نیز با روی کار آمدن دولت جدید با مشکل روبرو شده است، حتی در خصوص بازارهایی مثل روسیه و آذربایجان نیز نتوانسته ایم نفوذ خود را افزایش دهیم برای مثال از ابتدای سال جاری تاکنون تنها یک محموله صادراتی به روسیه داشته ایم که حجم آن نیز اندک بوده است. به عقیده بنده با سختگیری هایی که دولت روسیه برای کیفیت کالاهای وارداتی خود دارد بعید به نظر می رسد بتوانیم به این زودی صادرات خود را به این کشور افزایش دهیم.

وی ادامه داد: نمی توان انتظار داشت در حال حاضر بازارهای جدیدی برای محصولات لبنی پیدا کنیم البته بعضی امیدوارند با پایان یافتن جنگ در یمن و شروع بازسازی در این کشور، با حمایت دولت بتوانیم از آن به عنوان یک بازار هدف صادراتی استفاده نماییم.

مدیر صادرات شرکت پگاه خوزستان در خصوص تحریک تقاضای داخل نیز عنوان کرد: فروش داخل را نمی توان یک دفعه چندین برابر کرد در حال حاضر وضعیت دامداران ما اسفناک است دامداران شیر خشک خود را با قیمت ارزان می فروشند حتی صنایع لبنی و یا فروشگاه های لبنیات سنتی نیز از شیر خشک استفاده می کنند بنابراین نمی توان انتظار داشت بازار جدیدی برای فروش این محصولات در داخل ایجاد شده باشد البته کاهش قیمت جهانی شیر خشک نیز در ایجاد این مشکلات بی تاثیر نبوده است.

بنابراین می توان گفت سیاست های حمایتی دولت در این اوضاع شاید بتواند در کوتاه مدت مرهمی برای دامداران و صادرکنندگان محصولات لبنی باشد اما در بلندمدت باید سیاست های دیگری را در پیش گرفت تا نه تنها به تحریک تقاضا در داخل پرداخته که صادرات نیز افزایش یابد. افزایش صادرات بخصوص به بازارهایی مانند روسیه با حجم تقاضای بالا نیازمند بهبود کیفیت این محصولات و انطباق آن ها با استانداردهای کشورهای هدف صادراتی است.

کد خبر 9710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =