ترسیم آینده روشن تجاری با اورسیا

برپایه توافق های تهران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تعرفه صادرات هشت کالا از ایران به کشورهای عضو این اتحادیه صفر شد

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، هدف اصلی تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا حذف تدریجی قوانین گمرکی داخلی، قرار دادن تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ‌سازی روندهای گمرکی آن‌هاست. در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی درزمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.

بازارهای این اتحادیه بازاری مناسب برای محصولات ایران به شمار می‏روند. از سوی دیگر اگر کشورهای عضو تعرفه تجارت درون اتحادیه را به صفر برسانند، قطعا شاهد رشد تجارت میان کشورهای عضو خواهیم بود. با توجه به نزدیکی جغرافیایی ایران با این اتحادیه، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند که بخشی از آنها می تواند با تعرفه صفر صادر شود.

به گزارش اگزیم نیوز و بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در روسیه، از این پس صادرات پسته، مغز پسته، گل کلم، کلم بروکلی، خرما، کشمش سیاه، بی هسته و سلطانی و دیگر اقلام کشمش ها از ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا با تعرفه صفر انجام خواهد شد.
اجرای این برنامه و حضور بخش خصوصی در صادرات این کالاها به بازارهای مصرف کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با استفاده از فرصت صفر شدن تعرفه صادراتی، می تواند گام بزرگی برای گسترش صادرات محصولات تولیدی ایران به روسیه و دیگر کشورها باشد.

همچنین در مذاکرات هفته پیش مجتبی خسروتاج قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت و خانم ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اورآسیا که در مسکو برگزار شد درباره حل مسائل تعرفه های گمرکی برای گسترش تجارت و راهکارهای استفاده از ظرفیت های فراوان موجود برای توسعه روابط تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا گفت وگو شد.

با وجود آنکه گفته می شود این کشورها با 170 میلیون نفر جمعیت می توانند بازار خوبی برای کالاهای ایرانی باشند اما در صورتی که ایران پیش شرط هایی را برای تولیدات خود در نظر نگیرد، شاهد سیل واردات کالاهای این کشورها به ایران خواهیم بود اگر تولید ما صادراتی شود و مشکلاتی همچون تحریم ها، نقل و انتقالات بانکی، استانداردهای گمرکی و رقابت پذیری کالاهای ایرانی رفع شود می توان به آینده این رابطه تجاری امیدوار بود در غیراینصورت نه تنها تراز تجاری ما منفی خواهد شد که به صنایع داخلی نیز آسیب خواهد رسید.

کد خبر 9733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =