اکران چالش های مالیاتی در ۴ پرده

اگزیم نیوز در زمینه تحلیل مشکلات مالیاتی بخش خصوصی و موضوع بخشودگی های مالیاتی اخیر با رئیس خانه صنعت و معدن استان تهران گفتگو کرده است

مالیات در علم اقتصاد به عنوان یک رکن اصلی در بین ابزارهای درآمدی دولت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. درآمدهای مالیاتی روش سالم و بی خطری برای ساختار اقتصادی جوامع تلقی می شود و لذا همواره به دولت ها پیشنهاد می شود با تقویت نظام مالیاتی و شفاف سازی ساختار مالیات ها به رشد و توسعه زیرساختهای اقتصادی جوامع بپردازند.

یک مقایسه کلی بین نرخ های مالیاتی ایران و کشورهای توسعه یافته جهان نشان می دهد مالیاتهای پرداختی در کشور ما نسبت به عمده اقتصاد های جهان رقم بالایی نیست؛ لذا این سوال مطرح می شود که با وجود نرخ های متناسب و منطقی چگونه است که تاکنون درآمدهای مالیاتی سهم شایسته ای در درآمد دولت ها نداشته است و چالش های بسیاری در این حوزه هم برای دولت و هم فعالان اقتصادی کشور مطرح است.

اگزیم نیوز در این باره با رئیس خانه صنعت و معدن استان تهران گفتگو کرده است.

اقتصاد زیرزمینی فشار مالیاتی را به تولید و صنعت منتقل می کند

محمدرضا مرتضوی به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: بزرگترین مشکل بخش تولیدی و صنعتی کشور در رابطه با مالیات ها این است که بخش خدمات و تجارت کشور بدلیل مشکلات زیرساختی از دایره تمرکز مالیاتی خارج شده اند و عمده بار مالیات ها بر دوش صنعت و تولید سنگینی می کند.

رئیس خانه صنعت و معدن تصریح کرد: اصولاً مالیات ها باید از محل مبادلات مالی و تجاری، تولید و صنعت و خدمات تامین شود اما بدلیل ثبت نشدن بخشهای زیادی از فعالیت های خدماتی و تجاری و زیرزمینی بودن این فعالیت ها تمرکز مالیات ستانی بر تولید و صنعت کشور قرار گرفته است.

مرتضوی افزود: در سالهای 91 تا 93 که سالهای سونامی رکود در اقتصاد کشور بودند، نرخ مالیات ها بویژه در بخش های تولیدی و صنعتی افزایش یافت و این موضوع مؤکد تمرکز بار مالیاتی بر تولید و صنعت است. لذا در دوران رکود فعالان بخش تولید و صنعت به نرخ های مالیاتی معترض بودند و بعضاً دچار عقب ماندگی مالیاتی شده اند.

بدهی مالیاتی، آغاز دومینوی مشکلات تولید

به گفته رئیس خانه صنعت و معدن تهران، قوانین موجود در حوزه مالیاتی موجب شده است تا شرکت های دارای بدهی مالیاتی در زمینه اعتبارات و مبادلات تجاری با محدودیت مواجه شوند.

مرتضوی اضافه کرد: عقب ماندگی مالیاتی بصورت قانونی موجب منع شرکت ها از اعتبارات تجاری و بانکی می شود و به این ترتیب کارخانه یا شرکت مذکور که بدهی دارد و در رکود قرار گرفته است رو به نابودی کامل هدایت خواهد شد.

وی در ادامه گفت: اگر صاحب چند شرکت در یکی از شرکت ها دچار بدهی مالیاتی شود سایر شرکت های کارآمد و سالم او نیز با مشکلات اعتباری و بانکی مواجه می شوند و یک بدهی مالیاتی می تواند بصورت دومینو به تمام چرخه تولیدی در اقتصاد ضربه بزند.

مشکل دوم، مالیات بر ارزش افزوده

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، رئیس خانه صنعت و معدن استان تهران در این گفتگو ضمن اشاره به کاستی های موجود در دریافت مالیات بر ارزش افزوده گفت: مالیات بر ارزش افزوده در تمام دنیا پای صندوق فروش و از مصرف کننده نهایی دریافت می شود اما در ایران مکانیزاسیون دریافت این نوع مالیات فراهم نشده است و لذا بار مالیات بر ارزش افزوده هم به عنوان دومین مشکل بر دوش تولیدکننده می افتد.

بخشودگی مالیاتی، درمان کوتاه مدت

محمدرضا مرتضوی درباره راه حل چالش های نظام مالیاتی گفت: بخشودگی مالیاتی صرفا در کوتاه مدت موثر است و تنوع مالیاتی است که باید در برنامه ها و اقدامات بلندمدت مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش اگزیم نیوز، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در همایش «تبیین برنامه های ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» با بیان اینکه باید ٣٥ درصد بودجه امسال از مالیات تامین شود، گفت: سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی (جی.دی.پی) باید از هفت درصد به١١ درصد افزایش یابد.

همچنین هفته گذشته خبری مبنی بر بخشودگی جرایم تاخیر در پرداخت مالیات حقوق فروردین 95 طی یک بخشنامه منتشر شد. این بخشنامه با توجه به اصلاح قانون مالیات های مستقیم، تغییر سامانه حقوق- دستمزد این سازمان، انطباق سیستم های نرم افزاری حقوق با ساختار جدید مالیاتی و بنا به اختیار حاصل از ماده 191 قانون مالیات های مستقیم صادر شده است و طی آن سیدکامل تقوی نژاد، اداره های کل امور مالیاتی سراسر کشور را موظف کرد امکان برخورداری از بخشودگی 100 درصد جرایم تاخیر در پرداخت مالیات حقوق و تسلیم فهرست دریافت کنندگان حقوق و وجوه موضوع تبصره ماده 86 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب سی و یکم تیرماه 1394 را فراهم کنند. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور پیش از این گفته بود: جرایم بدهکارانی که تا پایان شهریور مالیات خود را بپردازند بخشوده می شود.

رئیس خانه صنعت و معدن استان تهران در ادامه به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: همه بخش های مالیاتی باید زیر چتر پرداخت مالیات باشند و از 500 میلیارد تولید ناخالص داخلی بصورت یکسان مالیات گرفته شود. به این ترتیب فشار روی تولید و صنعت کشور کمتر می شود و فرصت برای خروج این بخش ها از رکود فراهم خواهد شد.

مرتضوی افزود: لازم است در ستادهای تسهیل و شورای گفتگو در زمینه عقب افتادگی مالیاتی تصمیم گیری های راهگشا اتخاذ شود.

به گفته رئیس خانه صنعت و معدن تهران، تنفس و تقسیط مالیات های عقب افتاده و همچنین بخشودگی مالیاتی برای حل مشکلات جاری مفید خواهد بود و آنجه در بلندمدت موثر است بحث تنوع مالیاتی می باشد.

کد خبر 9735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =