صنعت در سراشیبی؟

بررسی ها نشان می دهند روند مصرف مواد اولیه تولید در سال ۹۴ و میزان تولید محصولات صنعتی روندهای کاهشی قابل ملاحظه ای را تجربه کرده اند

مرکز آمار ایران رشد اقتصادی کل کشور را در سال ۹۴ در شرایطی بدون احتساب درآمدهای نفتی ۰.۹ درصد محاسبه و اعلام کرد که بر اساس همین گزارش نرخ رشد بخش صنعت منفی ۲.۲ درصد اعلام شده است. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز نرخ رشد منفی 2.2 درصدی بخش صنعت در کنار رشد 5.4 درصدی کشاورزی و رشد 0.2 درصدی بخش خدمات حکایت از آن دارد که در سال گذشته جدال بین گروه های اقتصادی باعث شده بخش کشاورزی با زحمت کفه رشد اقتصادی مثبت را بالاتر نگه دارد. به این ترتیب به رغم آن که در سال گذشته شاهد اتفاقات مثبت خوبی بودیم اما بخش صنعت نتوانست خود را پا به پای بخش های دیگر پیش ببرد و نتیجه این امر آن شد که شاهد پسرفت در این بخش بودیم.  
نگاهی به بخش تولیدات صنعتی در سال گذشته نشان می دهد تولید در اکثر بخش ها روندی کاهشی را تجربه کرده است که این روند منفی در مجموع باعث شده است رشد صنعتی کشور منفی شود. بر اساس این بررسی ها در بخش هایی همچون تولید انواع خودرو، دارو، تایر و لاستیک، انواع کاغذ و کارتن، نئوپان، سموم دفع آفت و ... شاهد روند کاهشی تولید در سال 94 نسبت به سال 93 بودیم. البته صنایعی هم بودند که در سال گذشته روند مثبت تولید را پشت سر گذاشتند اما در مجموع به نظر می رود روند کاهشی تولیدات بیبش از روندهای مثبت آن بوده  است.
در این بین نگاهی به بازار مواد اولیه تولید نیز نشان می دهد میزان معامله فولاد در تالار صنعتی بورس کالا در سال گذشته در مقایسه با سال ماقبل آن 25 درصد افت کرده است. این موضوع برای محصولات پلیمری 75 درصد و برای فلزات پایه مثلا مس، میزان معاملات 18 درصد در مقایسه با سال 93 کاهش یافته است. تمام این موارد حکایت از ان دارد که میزان استفاده از مواد اولیه تولید کاهشی بوده که دلیل آن نیز عدم تولید در بخش های پایین دستی است.
تعطیلی تولیدکنندگان آهن و فولاد که روایت های مختلفی ازآنها به گوش می رسد و کاهش تولید شرکت های شیمیایی و پتروشیمی به ارقامی پایین تر از ظرفیت های تولید نشانه دیگری است  کهمی گو ید رکود در سال 94 عمق بیشتری یافته است. این در شرایطی است که به عقیده اقتصاددانان بخش زیادی از این رکود در نتیجه سیاست های ضدتورمی دولت در سال گذشته بوده است.به عقیده آنها دولت برای آن که بتواند از رکود موجود بگذرد باید تقاضای موثر را در کشور تقویت کند که این امر ممکن است به تحریک قیمت ها و بروز دوباره تورم منتهی شود.

کد خبر 9743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =