تورم منفی اردیبهشت به مدد خوراکی ها

تورم اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل کاهش یافته و منفی شده است که این کاهش عمدتا ناشی از کاهش تورم گروه «خوراکی‌ها آشامیدنی‌ها و دخانیات» بوده است

تورم اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل کاهش یافته و منفی شده است که این کاهش عمدتا ناشی از کاهش تورم گروه «خوراکی‌ها آشامیدنی‌ها و دخانیات» بوده است. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران درباره قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در اردیبهشت ماه سال 1395، شاخص کل برمبنای سال 1390 در اردیبهشت ماه سال 1395 به عدد 223 رسیده است و به این ترتیب نرخ تورم سالانه در اردیبهشت ماه سال جاری با کاهش 0.6 درصدی در مقایسه با فروردین ماه (10.8) به 10.2 درصد رسیده است. همچنین تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه مشابه سال گذشته به 6.8 درصد رسیده است که نسبت به فروردین (7.7 درصد) حدود 0.9 درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که تورم ماهانه در ماه قبل در تغییری کم سابقه در دو - سه سال اخیر، منفی 0.4 درصد گزارش شده و در قیاس با فروردین حدود 0.8 درصد تغییر دارد. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، شاخص گروه «خوردنی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، در اردیبهشت ماه سال جاری به 257.5 درصد رسیده است که تورم آن نسبت به ماه قبل 1.3 درصد کاهش یافته و تورم گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با ثبات در شاخص 211 بی تغییر مانده است.

از گروه خوراکی‌، آشامیدنی‌ها و دخانیات تورم «گوشت قرمز ‌، سفید و فرآورده‌های آن» نسبت به ماه قبل 1.5 درصد کاهش یافته و نسبت به ماه مشابه سال قبل 3.9 درصد افزایش یافته است. همچنین تورم «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» نیز در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه قبل منفی 1.6 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل سه درصد بوده است.

از گروه خوراکی‌ها تورم «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» نیز نسبت به ماه قبل منفی 0.4 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.7 درصد است. تورم «میوه و خشکبار» نیز در ماه اردیبهشت منفی 1.5 درصد و تورم این گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل منفی یازده درصد بوده است. تورم گروه «سبزیجات و حبوبات» نیز در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه قبل منفی 9.2 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 7.1 درصد را نشان می‌دهد.

تورم «دخانیات»، نیز در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه قبل 7.4درصد و نسبت به ماه مشابه قبل 11.3 درصد بوده است. در گروه «مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها»، تورم مسکن در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه قبل 0.1 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 7.3درصد بوده است.

همچنین تورم «آب ،‌ برق و سوخت» در اردیبهشت ماه امسال نسبت به ماه قبل به منفی سه درصد رسید، تورم این گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل 19.5 درصد افزایش یافته است.تورم «بهداشت و درمان»، نیز در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه قبل 0.4 درصد ارزیابی شده است تورم این گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.2 درصد افزایش یافته است.

براساس اعلام مرکز آمار ایران، «آموزش» نیز در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه قبل 0.1 درصد ونسبت ماه مشابه سال قبل 14.8 درصد افزایش یافته است.

کد خبر 9752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =