۴ فاکتور تشویقی برای جذب سرمایه خارجی

رییس کمیسیون چشم انداز مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروزه فقر جهانی حاکم در کشورهای مختلف موجب محدودیت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری شده است.

محمد ابراهیم مداحی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص رفع تحریم های غرب علیه ایران و دلایل تعلل سرمایه گذاران برای حضور جدی در کشور گفت: اکنون امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های اقتصادی ایران فراهم شده است. اما به دلایلی سرمایه گذاران خارجی تعلل می کنند. یک دیدگاه موضوعات سیاسی است. به دلیل اینکه اروپایی ها نگران هستند درصورت سرمایه گذاری در ایران، دولت آمریکا جریمه یا مشکلاتی برایشان ایجاد کند امتناع می کنند، در واقع به دلیل اینکه خود دولت آمریکا پیش قدم نشده اروپایی ها این موضوع را مستمسک قرار داده اند.

رییس کمیسیون چشم انداز مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دیدگاه دیگر دلایل داخلی کشور است که می توان به ثبات اقتصادی، رتبه شاخص کسب و کار، رنک جهانی ایران اشاره کرد، در واقع هرچقدر این شاخص ها بالاتر باشد، از درجه اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. همچنین از دیگر معضلات داخلی، تضمین برگشت پول و مدیریت ریسک است. در حقیقت سیستم قضایی ما باید شرایطی را فراهم آورد تا سرمایه گذار احساس کند اصل سرمایه و سود آن تامین می شود و مشکلی پیش نخواهد آمد.

مداحی افزود: عمدتا این عوامل در دو حوزه بررسی می شود یکی در حوزه دستورالعمل و قوانین و دیگری در حوزه سیاسی است. در غیراین صورت کشوری از جهت سرمایه گذاری، منابع و امکانات بهتر از ایران وجود ندارد. وی تاکید کرد: همچنین ایران بهترین موقعیت برای سرمایه گذار خارجی به جهت وجود فضای امنیتی برخلاف خیلی از کشورها که در معرض آسیب قرار دارند، است. در این میان اروپا نیز از این قاعده مستثنی نیست.ضمن اینکه کشور ما در نقطه ثقل یک بازار 530 میلیون جمعیتی و دارای 24 کشور در جنوب غربی واقع شده است. اگر سرمایه گذاران خارجی بتوانند بر این بازار تسلط پیدا کنند راهی برای دسترسی به بازار 530 میلیون نفری آسیای جنوب غربی به دست آورده اند.

وی تاکید کرد: اما دلیلی جهانی و مهم تر از موارد فوق به نام فقر جهانی حاکم نیز وجود دارد، به این معنی که سرمایه گذارها در کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری با محدودیت روبه رو هستند و ارتباطی به مسایل و قوانین داخلی کشور ایران یا مسایل سیاسی ندارد بلکه تنها به فقر بین المللی مربوط می شود. به گفته مداحی اکثر کشورها با رکود اقتصادی روبه روهستند و این عامل بازدارنده سرمایه گذاری های خارجی است.

مداحی در خصوص صنایع مناسب جهت سرمایه گذاری گفت: شرایط کشور ما از جهت منابع طبیعی، کشاورزی، معادن و ... برای سرمایه گذاران خارجی جذاب است. از طرفی بازار مصرف داخلی تعیین کننده صنایع قابل سرمایه گذاری است. از سوی دیگر صادرات و واردات ما، سلایق مشتریان داخلی و خارجی را برای توسعه صنایعی خاص به ما نشان می دهد، بنابراین بهتر است در این راستا زیر ساخت ها و تولیدات مطلوبی در بازارهای داخلی و بین المللی داشته باشیم. اما با توجه به شرایط اقلیمی کشور و منابع طبیعی عمدتا در حوزه صنعت و کشاورزی موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری وجود دارد.

رییس کمیسیون چشم انداز مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص ظرفیت بازارسهام ایران برای جذب سرمایه های خارجی گفت: چند سالی است از تلاش ها برای جذب سرمایه، سرمایه گذاران خارجی می گذرد، اما به دلیل وجود موانع و مشکلات چندان موفق نبودیم. یکی از موانع بازار سهام ایران شفاف سازی حسابداری و حسابرسی شرکت هاست و این شرط لازم و اساسی بازار سرمایه است، اگر شفاف سازی های حسابداری و حسابرسی چه در بنگاه های داخلی و چه اروپایی به طور جدی شکل بگیرد قطعا یک گام بزرگ در جهت واقعی کردن سود و زیان بازار سرمایه خواهیم دید. همچنین بازار سرمایه به شدت متاثر از ملاحظات سیاسی است و شاخص ها با یک حرکت  سیاسی بالا و پایین می شود که معتقدم  اگر ثبات سیاسی را ایجاد کنیم روند فوق بهتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: یک کشور حداقل 10 سال  ثبات مدیریتی لازم دارد تا شاخص های اقتصادی بتواند در حوزه های مختلف جایگاه خودش را پیدا کند. تغییرات دولت ها، انتخابات پی در پی، وضعیت های سیاسی و... عواملی هستند که باعث می شود ظرفیت بازار سرمایه با مشکل مواجه شود. البته این امکان وجود دارد که بتوان ظرفیت فوق را گسترش داد.

 

 

 

کد خبر 9767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =