خروج صنایع ایرانی از شرایط گلخانه ای

آرمان خالقی: حضور رقیب خارجی در کشور یک نیاز است، در صورتی آمدن رقبای خارجی برای صنایع ما تهدید محسوب می شود که تولید کنندگان داخلی هیچ برنامه ای برای حضور در بازارهای بین المللی نداشته باشند

یک عضو هیات مدیره خانه صنعت بیان کرد: حضور رقیب خارجی در کشور یک نیاز است، در صورتی آمدن رقبای خارجی برای صنایع ما تهدید محسوب می شود که تولید کنندگان داخلی هیچ برنامه ای برای حضور در بازارهای بین المللی نداشته باشند.

آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت در گفت وگو با اگزیم نیوز بیان کرد: اگر نگاهی به زمان وصول توافق و اجرایی شدن برجام بیندازیم باید بگوییم پیش بینی ها تا به امروز تغییری نکرده است، از سوی دیگر اجرای برجام با سال نو میلادی و شمسی همراه شد که ناخودآگاه در روند آن کمی تاخیر بوجود آمد.

وی بیان کرد: تنظیم شدن روابط و منطبق  شدن با قوانین بین المللی یکی دیگر از عواملی است که زمانبر بوده است، مشکلاتی که تحریم در کشور ایجاد کرد  بخش های مختلفی از جمله بخش خصوصی را مورد هدف قرار داده است، بنابراین نباید انتظار رفع آن طی چند ماه داشت.

خالقی با اشاره به از دست رفتن مشتری های صادراتی اظهار کرد: تولید کنندگان ما پس از تلاش های فراوان توانسته بودند جایگاه مطلوبی در بازارهای جهانی بدست آورند، اما تحریم ها و تشدید آن باعث شد تا  مشتریان بین المللی از خرید محصولات ایرانی خودداری کنند، این روند تا جایی ادامه یافت که ایران جایگاه بین المللی خود را از دست داد. به نوعی بازارها را دو دستی به رقیبان تقدیم کردیم.

این عضو هیات مدیره خانه صنعت افزود: اکنون برای بازپسگیری جایگاه های قبلی، صنایع ما باید توان تامین کالاهای استاندارد مورد نیاز متقاضیان خارجی داشته باشیم، باید از نظر رقابتی در بخش هایی مانند خدمات پس از فروش  نسبت به رقیبان مزیت نسبی داشته باشیم.

وی در خصوص علل های رشد منفی صنعت در سال گذشته بیان کرد:  البته چالش های زیادی در صنایع ما وجود دارد که باعث رشد منفی صنعت شده است، به طور مثال در صنعت خودرو به جای پیشرفت، عقبگرد داشتیم، هنوز در تامین مواد اولیه با کیفیت خوب مشکلاتی وجود دارد، مشکلات تامین نقدینگی بنگاه های تولیدی برطرف نشده تا بتوانند از تمام ظرفیت های خود استفاده کنند، با توجه به اجرای برجام  همچنان ساز و کارهای نقل و انتقالات پول روان نشده است،از سوی دیگر مشتری های ما در بازارهای بین المللی دیگر اعتماد گذشته به ما ندارند و زمانی می توانند اعتماد کنند که اقتصاد ما با ریسک های حداقلی همراه باشند.

خالقی اظهار کرد: به طور مثال زمانی که صادرکنندگان ایرانی با ترکیه محصولات مشترکی برای ارائه در بازارهای بین المللی دارند، مشتریان خارجی با بررسی ریسک مشارکت آنها گزینه خود را انتخاب می کنند، با توجه به این موضوع قطعا کشور ما مزیتی نسبت به دیگر کشورها ندارد.

وی با انتقاد از اینکه ثبات قوانین در کشور وجود ندارد بیان کرد: علاوه به تحریم های خارجی، بی ثباتی و تعدد قوانین و مقررات در برخی موارد تحریم های داخلی را به همراه داشته در چنین شرایطی کشورهای توسعه یافته برای معاملات اعتمادی نخواهند کرد.

این عضو هیات مدیره خانه صنعت اظهار کرد: مشکلات تحریم های 10 ساله را نمی توان یک شبه برطرف کرد، حدود یک سال زمان می برد تا به اعتدال در خطوط تولید برسیم، تا به حالت پایداری برای رشد دست یابیم.

خالقی بیان کرد: باید برای تولید صادرات محور تلاش کرد، در سال های تحریم نیازهای داخلی با هر نوع کیفیت تامین شد اما باید برای حضور درجوامع بین المللی نگاه تولیدات سطحی را حذف کرد، باید کمک کرد تا واحد های صنعتی برای بازسازی و نوسازی خطوط تولید توانمند شوند. حال آنکه این ترمیم از طریق بانک ها، بازارهای سرمایه و... باشد اما باید در هر شرایطی این اقدام عملی شود.

وی افزود: از سوی دیگر باید سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تامین شود تا بتوانند توان حضور در بازارهای خارجی داشته باشند.مابقی مسائل مدیریتی است مسائلی مربوط به بهبود شرایط بروکراسی اداری، بهبود فضای کسب و کارو... که می تواند این رشد منفی را مثبت کند.

این عضو هیات مدیره خانه صنعت با اشاره به حضور پررنگ شرکت های قدرتمند خارجی در کشورمان گفت:  صنایع ما در شرایط گلخانه ای فعالیت می کردند، یعنی رقبای خارجی و قدرتمندی برای ارتقا سطح کیفیت یا برند سازی نداشتند، با توجه به اینکه اقتصاد بهم پیوسته است این شرایط نمی توانست ثبات پیدا کند، باید بپذیریم که رقیب خارجی در کشور یک نیاز است، در صورتی آمدن رقبای خارجی تهدید محسوب می شود که تولید کنندگان ما هیچ برنامه ای برای حضور در بازارهای بین المللی نداشته باشند.

 

 

 

 

کد خبر 9769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =