تهران میزبان ۱۷ رییس جمهور در ۹ ماه

در ۹ ماهه گذشته ایران به یکی از کانون های مهم سفر هیات های خارجی تبدیل شده است، در این ماه ها ۱۷ رئیس جمهور و ۵ نخست وزیر وارد ایران شده اند

در کنار سفر رئیس جمهور کشورهای دیگر به ایران در این ماه ها تعدادی از نخست وزیرهای کشورهای مهم نیز به ایران سفر کرده اند. در 9 ماهه گذشته که توافق هسته ای بین ایران و 1+5 صورت گرفته است ایران به یکی از کانون های مهم سفر هیات های خارجی تبدیل شده است، اتفاقی که باتوجه به آمارها به خوبی می توان متوجه آن شد. در این ماه ها 17 رئیس جمهور و 5 نخست وزیر وارد ایران شده اند. آلماس بیگ آتامبایف رییس جمهور قرقیزستان اولین رئیس‌جمهوری بود که بعد از توافق هسته ای و شروع برجام، 14 شهریورماه در صدر هیاتی بلند پایه وارد تهران شد و ٨ یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری به امضای مقامات و مسوولان بلند پایه دو کشور رسید. بعد از این سفر، رئیس جمهوری اتریش به ایران سفر کرد و4 سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا شد.

دوم آذرماه سال گذشته تهران میزبان سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود که روسای جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه، ترکمنستان در این اجلاس شرکت و با روحانی دیدار کردند. سوم بهمن ‌ماه رییس جمهور ایران در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد تهران از "شی جین پینگ"، رییس‌جمهور خلق چین به طور رسمی استقبال کرد. امضای 17 سند همکاری و رساندن سطح تبادل تجاری به 600 میلیارد دلار در 10 سال آینده از مهمترین نتایج سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به تهران به حساب می‌آید.

«جان درامانی ماهاما»، رییس جمهور غنا در 25 بهمن‌ماه رئیس جمهور بعدی بود که برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمد  و بعد از گفتگو و رایزنی با حسن روحانی، 3 سند همکاری میان این دو کشور امضا شد. رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در ادامه سفر روسای جمهور کشورها به ایران، روز سه‌ شنبه چهارم اسفند ماه وارد کشورمان شد و در جریان این سفر 11 یازده موافقتنامه و یادداشت تفاهم نامه امضاء شد.

بعد از آن تهران میزبان "یوهان اشنایدر آمان" رییس جمهور کنفدراسیون سوئیس بود و دو کشور برای توسعه و نهادینه کردن یک چارچوب همکاری مشترک و دراز مدت در حوزه های دوجانبه، ‌منطقه‌ای و چندجانبه، یک نقشه راه تدوین کردند. این سفر آخرین سفر یکی از مقامات عالی رتبه کشورهای دیگر به ایران در سال گذشته بود و بعد از این پرونده سفرهای دیپلماتیک در سطح عالی برای سال 94 بسته شد.

28 فروردین 95 رئیس‌ جمهور صربستان به تهران سفر کرد تا اولین مقام ارشد یک کشور باشد که در سال جاری راهی ایران شده است. سفر رئیس‌جمهور صربستان به همراه چند تن از وزرای دولت این کشور و در صدر یک هیأت علمی و اقتصادی انجام شد.

جاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی 4 اردیبهشت در صدر هیاتی 180 نفره از فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی این کشور به تهران آمد. بعد از سفر این هیات عالی آفریقایی به تهران نوبت به مقامات عالی شرق آسیا بود که وارد تهران شوند و در همین راستا رئیس جمهور کره جنوبی با یک هیات 230 نفر وارد تهران شد و در جریان این سفر سندهای متعدد همکاری در حوزه های مختلف به امضا رسید. علاوه براین ها هفته گذشته رئیس جمهور کرواسی نیز به ایران آمد تا آخرین مقام عالی رتبه ( در سطح رئیس جمهور) باشد که در 9 ماهه گذشته و بعد از توافق هسته ای به ایران سفر کرده است.

البته در کنار سفر رئیس جمهور کشورهای دیگر به ایران در این ماه ها تعدادی از نخست وزیرهای کشورهای مهم نیز به ایران سفر کرده اند. نخست وزیر الجزایر، نخست وزیر یونان، نخست وزیر مجارستان، نخست وزیر پاکستان، نخست وزیر هند از مهم ترین آن ها بوده اند.

کد خبر 9771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =